Kvarterets mest hatade fågel har bygga-hus-säsong igen. Och tyvärr försöker ett par skator återigen anlägga bo just i trädet utanför mitt arbetsrum/sovrum.
Jag öppnar altandörren och då flyr de, men återvänder strax med sitt eviga fruktansvärda tjattrande. Börjar vid 7-tiden, alla dagar i veckan. Har rivit ner bo-bygget, om och om igen, samt hängt upp en låtsasorm och dvd-skivor (Lucky Luke fick offra sig).
Men de ger sig inte! Nu vill jag gärna höra mer tips på vad som får bort dessa varelser. Jag är öppen för det mesta som gör att jag aldrig mer behöver se och framförallt höra dessa studsande skrik-fågelskitar. Dock sådant som ändå inte innebär onödigt lidande för de unga tu.
Jag öppnar altandörren och då flyr de, men återvänder strax med sitt eviga fruktansvärda tjattrande. Börjar vid 7-tiden, alla dagar i veckan. Har rivit ner bo-bygget, om och om igen, samt hängt upp en låtsasorm och dvd-skivor (Lucky Luke fick offra sig).
Men de ger sig inte! Nu vill jag gärna höra mer tips på vad som får bort dessa varelser. Jag är öppen för det mesta som gör att jag aldrig mer behöver se och framförallt höra dessa studsande skrik-fågelskitar. Dock sådant som ändå inte innebär onödigt lidande för de unga tu.
Jag har använt 22lr hålspets med resultatet att dem inte kommer att störa någon igen. Men alla har ju inte den möjligheten.
Fågelskyddsnät typ: https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Fagelnat-5-x-10-m
Den som är mest envis vinner. Så fort du ser att de har börjat bygga igen går du dit och river ner allt. Plocka upp alla lösa grenar och kvistar och släng så att de inte kan återanvända dem.
Har de redan byggt färdigt och börjar lägga ägg kan du prova att köra upp ett kvastskaft rakt genom boet så att de inte kan ruva.
Har de redan byggt färdigt och börjar lägga ägg kan du prova att köra upp ett kvastskaft rakt genom boet så att de inte kan ruva.
Denna använde vi när vi hade problem med extremt mycket skator. Gick in i uterummen och norpade alla värmeljus.
https://www.naturvardsverket.se/4ac63d/globalassets/media/dokument/beslut/fangstredskap/l-009.pdf
https://www.naturvardsverket.se/4ac63d/globalassets/media/dokument/beslut/fangstredskap/l-009.pdf
Inte tvunget, men det är betydligt lättare.G gurra-g skrev:
Så när du fångat den första sätter du den i "lockfågel-buren". När nummer två är fångad sätter du den som lockfågeln, så inte samma fågel sitter trängd för länge. Effektivast är en lockfågel från ett annat revir.
Har lockat med hundmat och ägg.
Tänk på att inte vittja fällan förrän efter skymning, då de lär sig snabbt...
Ska det göras enligt alla regler så ska man lösa ett statligt jaktkort innan.
Ibland kan det behövas lite tuffare metoder.G gurra-g skrev:Kvarterets mest hatade fågel har bygga-hus-säsong igen. Och tyvärr försöker ett par skator återigen anlägga bo just i trädet utanför mitt arbetsrum/sovrum.
Skator är smarta fåglar, de brukar inte gilla att en familjemedlem hänger död i en gren under boet. Det är mycket avskräckande.
Seriöst. Hur får man bort dem?