3 788 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Hur driva ett ärende mot kommunen?
Man kan väl alltid bestrida fakturan och se vad dom säger. Ja, kommuner har rätt att ta ut avgifter enligt lag, men ifall man kontaktar dem med en sådan specifik fråga som TS gjorde och får ett tydligt svar, så måste de lämna korrekt info om sin verksamhet.
hur det med informationen till konsument/fastighetsägare? Vem är ansvarig är det kommunen eller är det respektive bolag som tömmer (kan ju var kommunen, men det tror jag inte).
Vart får man tag på en sådan magisk brunn? I min ökar definitivt mängden slam successivt, vilket innebär att det krävs tömning för att den inte tillslut ska bli fullSågspånPappspikEternit skrev:
Vad har egentligen hänt med tjänstemanansvaret? Jag vet att det i praktiken inte finns längre men att individen ställs ensam mot kommun, region,stat är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Att säga att du kan överklaga beslut till förvaltningsrätten är i verkligheten noll och ingenting. Lyssna bara på namnet; förvaltningsrätten, inte individrätten. Vilket innebär att ens överklagan hamnar i bästa fall på chefen för myndigheten och i sämsta tas ärendet upp på fikarasten. Förvaltning håller förvaltning om ryggen ..
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Jo, mängden ökar, men långsamt, eftersom det pågår en biologisk nedbrytning. Det är inte någon fara att förlänga tömningsintervallet med några månader, som kommunen tråden gäller har gjortN nybyggarn3 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Avgifter som tas ut efter en kommunal taxa bestrider man inte, de överklagas med förvaltningsbesvär. Ska göras inom tre veckor.B Buzzword skrev:
Som någon sade ovan värt att läsa taxan noga.
Avgörande kommer att vara om den är formulerad så att den har utrymme för att göra den typen av överenskommelse som TS menar att man gjort. Om den inte gör det så kommer det som står i taxan att gälla framför vad någon kundtjänstperson sagt.
Ja, det kan gå att få ett tömningsfritt system. Men det är kanske inte alltid jättelätt...G gaidin skrev:
Jag tror ju själv att man skall vara försiktig med att spola ut en massa "skit" som starka rengöringsmedel, bakteriedödande städprodukter, massa mediciner mm.
Jag upplevde att funktionen på vår brunn blev sämre när min mor blev sjuk och fick en massa cellgifter och andra mediciner, men det är bara min egen känsla.
Någon sa att förr slängde man i en gammal död höna i brunnen för att få fart på nedbrytningen, om det funkar har jag ingen aning om...
Sen finns det idag företag som säljer medel med en massa bakterier i som man spolar ner i avloppet med jämna mellanrum, enligt deras reklam hjälper detta nedbrytningen i brunnen och håller infiltrationen ren och fin.
Vet inte om alla kommuner godkänner detta, men vissa kommuner ha gett dispens om man använder detta medel, och man slipper då helt tömning.
Jag växte upp med en fungerande trekammarbrunn. Det var till och med så att brunnslocket var under marknivå så brunnen syntes inte. Den var i drift så i kanske 10-15 år utan att den blev full. Det var ett hushåll med två vuxna och tre barn.N nybyggarn3 skrev:
Därefter införde kommunen krav på att trekammarbrunnen skulle tömmas regelbundet. Farsan grävde fram brunnen och lade dit en ring så att brunnen blev åtkomlig. Jag minns fortfarande att han var upprörd över att behöva göra detta.
När kommunen började med tömningarna så rubbades balansen i brunnen och det blev problem om den inte tömdes… förmultningen fungerade aldrig bra igen. Några decennier senare blev det sluten tank gemensam med andra fastigheter.
Fick du någon typ av bekräftelse av kommunen efter att samtal ?TomHammar skrev:Tack, du är den ende som förstått frågan. 🙂
Nu var jag tvungen att boka en egen tömning då man skjutit på tömningen ett halvår (utan att informera) och jag inte ville riskera att få ut skit i infiltrationsbädden. Där och då kom vi (alltså jag och kommunens representant) överens om att nästa tömning skulle ske hösten 2025. Men det har kommunen glömt/inte noterat/struntat i. Att tömma igen efter 2 månader är en helt onödig tömning och det håller kommunen med om, men vill ändå att jag ska betala. Jag anser att vi har ingått ett avtal om tömningen som kommunen inte vill förhålla sig till.
Jag får väl kontakta Konsumentverket och se om jag är helt rättslös. Vad förhindrar kommunen att tömma tanken varannan månad även framöver? Eller göra en tömning när det behövs mer pengar i kassan? De vill väl ha ett fint julbord i år också... 🤣
Den enda lösningen som jag ser det idag, är att sätta lås på brunnen så att de inte kan tömma och bara boka tömning själv. Kommunen byter bolag för tömning emellanåt och då brukar det ofta bli strul.
Typ ett mail eller brev?
Lås bli nog dumt, bilkörning är dyrt....
Har liknande här hos mig..
Får avisering om vilken månad dom skall tömma vår slutna tank som ligger en bra bit in på tomten.
Har lagt om att dom SKALL ringa dagen innan dom kommer, så att jag har en chans att lösa fri väg för tankbil om något står ivägen på gårdsplanen av ngn anledning.
Det är hemskt svårt att ringa.....
OT: det kan nog fungera, i mina hemtrakter i norra Östergötland slog man i en hink blod och en skottkärra hästgödsel i avloppsbrunnen när man byggde innomhusskithus, så länge husen används som permanentboende fungerar det, efter en 1/2 eller 1/1 mansålder kan det nog likafullt vara dax att tömma brunnen om inte den kommunala byråkratin tvingat igenom årlig tömning.Zixten skrev:
Nu när jag tänker på det så är det lite så man gör här där jag bor i Kap Verde.Zixten skrev:Ja, det kan gå att få ett tömningsfritt system. Men det är kanske inte alltid jättelätt...
Jag tror ju själv att man skall vara försiktig med att spola ut en massa "skit" som starka rengöringsmedel, bakteriedödande städprodukter, massa mediciner mm.
Jag upplevde att funktionen på vår brunn blev sämre när min mor blev sjuk och fick en massa cellgifter och andra mediciner, men det är bara min egen känsla.
Någon sa att förr slängde man i en gammal död höna i brunnen för att få fart på nedbrytningen, om det funkar har jag ingen aning om...
Sen finns det idag företag som säljer medel med en massa bakterier i som man spolar ner i avloppet med jämna mellanrum, enligt deras reklam hjälper detta nedbrytningen i brunnen och håller infiltrationen ren och fin.
Vet inte om alla kommuner godkänner detta, men vissa kommuner ha gett dispens om man använder detta medel, och man slipper då helt tömning.
Man bygger i princip en stor stenkista på kanske 10 kubik och sedan klarar man sig på den. Ingen infiltration eller något. Berget här är porös basalt så det kryper ju ner. Jag har alltid tänkt att de får gräva upp den när den blir full men så kanske det inte är om jag förstår era tankar rätt.
Redigerat:
Hej,
Hoppas du får mer information och lösning på ditt ärende. Hade själv ett ärende nyligen gällande sophämtning där de bytt abbonemang för hämtning så det blev dyrare för mig. Jag försökte på egen hand ifrågasätta fakturan utan direkt gensvar. Jag tog kontakt med kommunen gällande byte av abbonemang utan att meddela mig. Det visade sigvatt kommunen hade information som direkt visade att hanteringen av mitt ärende var felaktigt utfört. En tjänsteman tog också tag i det och ifrågasatte hanteringen av mitt ärende så det löste sig. Kanske kan vara en väg att gå om du vet att du har reglerna med dig.
Hoppas du får mer information och lösning på ditt ärende. Hade själv ett ärende nyligen gällande sophämtning där de bytt abbonemang för hämtning så det blev dyrare för mig. Jag försökte på egen hand ifrågasätta fakturan utan direkt gensvar. Jag tog kontakt med kommunen gällande byte av abbonemang utan att meddela mig. Det visade sigvatt kommunen hade information som direkt visade att hanteringen av mitt ärende var felaktigt utfört. En tjänsteman tog också tag i det och ifrågasatte hanteringen av mitt ärende så det löste sig. Kanske kan vara en väg att gå om du vet att du har reglerna med dig.
Jag tror att kommunen släpper på det om de får en korrekt skrivelse.
TS skriver sakligt och beskriver vem och när man pratar med och meddelade att man själv avropar tömning nu och att man skall återgå till hösttömning som vanligt först 2025 för att inte tömma för tätt.
Kostar inte kommunen något. En tusenlapp. De vet att det annars kommer en helsida i lokala pressen inom 2 veckor att kommunen kostat NAMN ett X antal kronor och hotar med indrivning om NAMN inte betalar.
TS skriver sakligt och beskriver vem och när man pratar med och meddelade att man själv avropar tömning nu och att man skall återgå till hösttömning som vanligt först 2025 för att inte tömma för tätt.
Kostar inte kommunen något. En tusenlapp. De vet att det annars kommer en helsida i lokala pressen inom 2 veckor att kommunen kostat NAMN ett X antal kronor och hotar med indrivning om NAMN inte betalar.
Bestrid fakturan. Om ni kom överens om att tömningen skulle ske hösten 2025 så har ju kommunen gjort fel.
En trekammarbrunn kan mycket väl bli full, men det tar längre tid och det är ett mindre känsligt system än en sluten tank. Dessutom blir kakan på toppen väldigt hård och svårtömd om en brunn står otömd länge.
En trekammarbrunn kan mycket väl bli full, men det tar längre tid och det är ett mindre känsligt system än en sluten tank. Dessutom blir kakan på toppen väldigt hård och svårtömd om en brunn står otömd länge.