11 032 läst · 41 svar
11k läst
41 svar
Hur djupt kan man fräsa
Jag tror inte du riktigt har greppat hur den fungerar. Om jag förstår det rätt så vill du fräsa ett spår som är ca 13 mm djupt ?
De flesta handöverfräsar har ett fräsdjup på ett par cm, typ 5-7 cm. Du kan justera fräsdjupet, titta i manualen.
Ang. att få det rakt. Sätt fram ett mothåll som är rakt med skruv eller tving, typ en rak planka, aluminiumskena etc. Vill du vara riktigt säker på att det blir rakt så sätter du två stycken som handfräsen går mellan så skenorna styr fräsen.
De flesta handöverfräsar har ett fräsdjup på ett par cm, typ 5-7 cm. Du kan justera fräsdjupet, titta i manualen.
Ang. att få det rakt. Sätt fram ett mothåll som är rakt med skruv eller tving, typ en rak planka, aluminiumskena etc. Vill du vara riktigt säker på att det blir rakt så sätter du två stycken som handfräsen går mellan så skenorna styr fräsen.
Har tillgång till såg.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Gör du en jigg som är gjord för att göra ett spår så blir spåret inte mer precist än den såg du sågar jiggen med..Chic0 skrev:
Antingen sågar du till en träbit som den du redan har, för att få mer stöd för basen. Eller så gör du en jigg som ser typ ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Eller köper ett 13-millimeters frässtål, det blir väl enklast
Absolut, frågan är väl bara hur viktigt det är att det blir 100% bra. Har man bara ett mothåll (för att det sak bli enkelt, annars är det status quo mot nuvarande stål) finns risk att man får kast vilket gör att det inte blir helt rakt. Kan man leva med det eller är riktigt skillad så håller jag med att det är enklare.Kim Gyllenhorn skrev:
Nämen titta. Det går ju. Men nu har jag en annan dilemma. Den här saken som hjälper till att få rak fräs räcker inte till. Om jag gör en sån standard jigg med 2 brädor under fräsen så räcker inte frässtålet till för djupet.Viktor.J skrev:Jag tror inte du riktigt har greppat hur den fungerar. Om jag förstår det rätt så vill du fräsa ett spår som är ca 13 mm djupt ?
Får köra på detta vis. 2 brädor på sidorna för att inte förlora djup kanske ? Den här skyddsplasten gör så att jag inte kan gå djupare förresten.
Om du ändå inte har dammsugare inkopplad när du fräser kan du med fördel ta bort utsuget i genomskinlig plast som du kallar för ”skyddsplasten”.Chic0 skrev: