...och man ska inte reglera fräsdjupet genom att dra ut frässtålet i chucken. Då kan man få otrevliga överraskningar...

• Gilla
Chic0
  • Laddar…
Jag tror inte du riktigt har greppat hur den fungerar. Om jag förstår det rätt så vill du fräsa ett spår som är ca 13 mm djupt ?
De flesta handöverfräsar har ett fräsdjup på ett par cm, typ 5-7 cm. Du kan justera fräsdjupet, titta i manualen.

Ang. att få det rakt. Sätt fram ett mothåll som är rakt med skruv eller tving, typ en rak planka, aluminiumskena etc. Vill du vara riktigt säker på att det blir rakt så sätter du två stycken som handfräsen går mellan så skenorna styr fräsen.

Frustrator Frustrator skrev:
Vi hjälper dig mer än gärna, och nej vi är inte alltid seriösa, diskussionerna blir så torra då.

Innan vi kan tipsa om jigg så behöver vi veta om du har tillgång till för sågar.
Har du postat någon bild på frässtålet du har?
Har tillgång till såg.

• Nottfräs på 6,35 mm från Hard Head med betyg 4,5 stjärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chic0 Chic0 skrev:
Har tillgång till såg.
Ska du använda den för att göra ett spår som är 13 mm bredd får du sätta upp två mothåll samtidigt för att inte riskera att förstöra spåret. alt. såga ur den bredd som behövs ur en större skiva och ha som mall....

Chic0 Chic0 skrev:
Har tillgång till såg.
Gör du en jigg som är gjord för att göra ett spår så blir spåret inte mer precist än den såg du sågar jiggen med..

Antingen sågar du till en träbit som den du redan har, för att få mer stöd för basen. Eller så gör du en jigg som ser typ ut såhär: Användning av en router dado jigg för träbearbetning och en illustrerad ritning av jiggen och dess delar.
Skapa konto

Eller köper ett 13-millimeters frässtål, det blir väl enklast

Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Eller köper ett 13-millimeters frässtål, det blir väl enklast
Absolut, frågan är väl bara hur viktigt det är att det blir 100% bra. Har man bara ett mothåll (för att det sak bli enkelt, annars är det status quo mot nuvarande stål) finns risk att man får kast vilket gör att det inte blir helt rakt. Kan man leva med det eller är riktigt skillad så håller jag med att det är enklare.

Chic0 Chic0 skrev:
Har tillgång till såg.
Notfräsen på bilden verkar ha ett skärdjup runt 20mm så att fräsa ett 13mm djupt spår borde inte vara några problem. Som folk har skrivit tidigare så kan det vara bra att göra det i etapper med ca 5mm i varje etapp, om det är en 6.35mm fräs du har dvs.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror inte du riktigt har greppat hur den fungerar. Om jag förstår det rätt så vill du fräsa ett spår som är ca 13 mm djupt ?
De flesta handöverfräsar har ett fräsdjup på ett par cm, typ 5-7 cm. Du kan justera fräsdjupet, titta i manualen.

Ang. att få det rakt. Sätt fram ett mothåll som är rakt med skruv eller tving, typ en rak planka, aluminiumskena etc. Vill du vara riktigt säker på att det blir rakt så sätter du två stycken som handfräsen går mellan så skenorna styr fräsen.
Nämen titta. Det går ju. Men nu har jag en annan dilemma. Den här saken som hjälper till att få rak fräs räcker inte till. Om jag gör en sån standard jigg med 2 brädor under fräsen så räcker inte frässtålet till för djupet.

• En träplatta med ett påbörjat frässpår och en fräsinställningsanordning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Översikt av en träfräs som är inställd på en träbit, med fokus på frässtålet och dess begränsade djup.
    Skapa konto
Får köra på detta vis. 2 brädor på sidorna för att inte förlora djup kanske ? Den här skyddsplasten gör så att jag inte kan gå djupare förresten.

• Verktyg ovanför träyta med två sidobrädor och skyddsplast hindrande djupare arbete.
    Skapa konto
  • Verktygsmaskin med brädor på sidorna och skyddsplast hindrar djupare arbete.
    Skapa konto
Chic0 Chic0 skrev:
Får köra på detta vis. 2 brädor på sidorna för att inte förlora djup kanske ? Den här skyddsplasten gör så att jag inte kan gå djupare förresten.
Om du ändå inte har dammsugare inkopplad när du fräser kan du med fördel ta bort utsuget i genomskinlig plast som du kallar för ”skyddsplasten”.

nanowire nanowire skrev:
Om du ändå inte har dammsugare inkopplad när du fräser kan du med fördel ta bort utsuget i genomskinlig plast som du kallar för ”skyddsplasten”.
Blev en bra skillnad på djupet utan den. Får dammsuga mellan körningar helt enkelt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.