11 032 läst · 41 svar
11k läst
41 svar
Hur djupt kan man fräsa
Och det är detta jag ska fräsa eller göra spår på. Djupet skulle vara lite längre än jag nämnt men ja, du förstårFrustrator skrev:
Nej, du skrev ju rätt:Chic0 skrev:
Chic0 skrev:
Det felskrivna kom senare, men då rätt namn fanns i första posten, så fick jag plötsligt en impuls att vara lite dryg, jag brukar avhålla mig, men nu klarade jag tydligen inte av att stoppa.
Överfräs skulle jag kalla det, kanske hembyggd överfräs. Men fräsen förs ju inte för hand, så därför faller det ordet bort i maskinnamnet.ceson skrev:
Jämför handborrmaskin och bänkborrmaskin.
Överfräs
Underfräs:
Handunderfräs har jag inte sett, tvivlar typ på att det finns, verkar opraktiskt och farligt.
edit:
Nu ska jag sluta dryga mig, ... åtminstone i den här tråden ... nästan säkert , i alla fall ...
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Energin att driva med folk som försöker lära sig är enorm ser ser jag
Har ni några bra tips på jiggar. Något enkelt som gör raka spår. Som ni ser på bilderna så är det inget stort och det är en 45x45 regel, det vill säga ingen stor yta att ställa fräsen på. Tack
Har ni några bra tips på jiggar. Något enkelt som gör raka spår. Som ni ser på bilderna så är det inget stort och det är en 45x45 regel, det vill säga ingen stor yta att ställa fräsen på. Tack
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Vi hjälper dig mer än gärna, och nej vi är inte alltid seriösa, diskussionerna blir så torra då.Chic0 skrev:
Innan vi kan tipsa om jigg så behöver vi veta om du har tillgång till för sågar.
Har du postat någon bild på frässtålet du har?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Du monterar fräser och fräser 5mm, sen fräser du ytterligare 5mm efter det..
Om du inte redan förstått det så går fräsens bas alltså att höja och sänka för att på så vis låta olika mycket av frässtålet sticka ut under den. På så vis kan du alltså fräsa så mycket som går med stålet (eller så mycket som är lämpligt vilket är svårt att säga här, men 5mm låter lagom) och sedan göra samma fräsning igen men denna gången med basen sänkt 5mm så att frässtålet sticker ut ytterligare 5mm nedanför fräsens bottenplatta.