2 506 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Hur byter jag till jordade uttag i gammal lägenhet?
Antar att dammsugare har ett undantag. Det brukar finnas undantag till alla regler.J Jonas928 skrev:
Blå kaber får användas som tändtråd under vissa förhållanden.
Antar att dammsugarens undantag grundar sig i att man vill ha en tunn sladd, men att den drar mer än 2,5 A.
Nej, det finns inget undantag för dammsugare. Dubbelisolerade apparater som drar mer än 2,5 A ska ha en stickpropp av typen CEE 7/17 för att passa i både jordade och ojordade uttag.J Jonas928 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/CEE_7_standard_AC_plugs_and_sockets
Det finns många apparater som har "ojordad schuko" som passar i jordade uttag (men ej i eurouttag), tex, grovdamsugare, olika handelverktyg, juldekoration, hand-/bygglampa, värmeelement, hårtork, etc.J Jonas928 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Bör ja, jag skulle säga ska men det kan uppfattas som alltför petigt eller strängt... Att detta öht ifrågasätts beror nog enbart på att man förr blundade för vattenradiatorer. Jag vet inte hur det gick till men kanske tillkom regelns först och sedan oops upptäckte man att det brukar finnas vattenradiatorer i rummen.M Maledictus skrev:
Säkerheten i dessa rum bygger på att rummet är isolerat från jord. Man ska kunna ta i en naken fasledare utan att få ström genom kroppen. Bilden till vänster visar detta. Rummet är den röda rektangeln. Rummets golv och väggar ska isolera.

Om man däremot släpar in jord i någon form i rummet så får vi fallet till höger i bilden ovan. Här går det ström genom kroppen som den streckade linjen visar, inte bra.
Fallet ovan är dock ovanligt. Mer konkret handlar det om en riskhöjning. Skulle du våga skala bort all den svarta kabelmanteln från kabeln på bilden nedan och använda sladden i trädgården? 1)
Detta är tillåtet i ett isolerat rum. Där har man exakt detta fall med sladdar utan yttre mantel i form av gamla bordslampor men även moderna apparater med jordad stickpropp. De har denna "enkla isolering" inuti, och vid fel på den så blir höljet i metall spänningssatt. Detta "får" ske i ett isolerat rum eftersom det är just isolerat. Det är meningen att rummets golv och väggar ska ta hand om detta felfall.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dock ett tyst fel. Man kan ha en gammal bordslampa som varit strömförande i 40 år utan att man märkt det. Det är inte heller bra.
Så man dör alltså inte på fläcken om man bryter mot regeln att rummet ska vara fritt från jord. Men det blir farligt om 1 fel inträffar. Normalt ska 1 första fel kunna uppstå utan att någonting blir farligt.
I bilden uppe till vänster har vi 1 fel. Lampan är strömförande men ingenting händer.
I bilden uppe till vänster har vi 2 fel. Lampan är strömförande och med jord i rummet blir det farligt.
Denna princip med dubbla skyddsbarriärer är lika helig som färgen grön/gul för skyddsledare, så det anses farligt/allvarligt att bryta mot den. Man ökar risken för att ett fel blir farligt.
Skulle man ha något i rummet som har kontakt med jord kan man också bedöma och hantera risken för att man når mellan detta och någonting som kan bli strömförande.
1) Det är ingen fara att använda denna sladd utan mantel i trädgården. Du dör inte. Isoleringen på ledarna är fullständig i den mening att den tål spänningen, man kan ta i den, bita i den, gräva ned den osv utan problem. Grejen är att reglerna kräver dubbla sådana lager isolering. Och du har ju inte samma mekaniska skydd.
Ja, jo, men jag vill nog påpeka att detta iallafall är mycket obehagligt. Det känns. Jag antar att orsaken är att kroppen blir som en jättekondensator, och att det på grund av växelspänningen susar en del ström fram och tebaks genom fingrarna eller handen...Bo.Siltberg skrev:
Jo-jo, jag förstod väl att någon skulle anmärka på "jätte"... tänkte ändra och förtydliga, men en människa är ju stor till formatet, det var det jag menade. "Jättekondensator med liten kapacitans" vore bättre. Men jag säger att det iallafall känns betydligt mer än en liten kittling
Stort tack för väldigt utförligt svar. Anledningen till att jag undrade är att i många trådar där människor vill byta sina uttag till jordade varianter så svara oftast väldigt många att det är helt onödigt och att det inte finns någon anledningen. Det är sällan någon ens frågor om TS i dessa fall har radiatorer i rummen eller någon annan uppvärmningskälla.Bo.Siltberg skrev:
Bör ja, jag skulle säga ska men det kan uppfattas som alltför petigt eller strängt... Att detta öht ifrågasätts beror nog enbart på att man förr blundade för vattenradiatorer. Jag vet inte hur det gick till men kanske tillkom regelns först och sedan oops upptäckte man att det brukar finnas vattenradiatorer i rummen.
Säkerheten i dessa rum bygger på att rummet är isolerat från jord. Man ska kunna ta i en naken fasledare utan att få ström genom kroppen. Bilden till vänster visar detta. Rummet är den röda rektangeln. Rummets golv och väggar ska isolera.
[bild]
Om man däremot släpar in jord i någon form i rummet så får vi fallet till höger i bilden ovan. Här går det ström genom kroppen som den streckade linjen visar, inte bra.
Fallet ovan är dock ovanligt. Mer konkret handlar det om en riskhöjning. Skulle du våga skala bort all den svarta kabelmanteln från kabeln på bilden nedan och använda sladden i trädgården? 1)
Detta är tillåtet i ett isolerat rum. Där har man exakt detta fall med sladdar utan yttre mantel i form av gamla bordslampor men även moderna apparater med jordad stickpropp. De har denna "enkla isolering" inuti, och vid fel på den så blir höljet i metall spänningssatt. Detta "får" ske i ett isolerat rum eftersom det är just isolerat. Det är meningen att rummets golv och väggar ska ta hand om detta felfall.
[bild]
Det är dock ett tyst fel. Man kan ha en gammal bordslampa som varit strömförande i 40 år utan att man märkt det. Det är inte heller bra.
Så man dör alltså inte på fläcken om man bryter mot regeln att rummet ska vara fritt från jord. Men det blir farligt om 1 fel inträffar. Normalt ska 1 första fel kunna uppstå utan att någonting blir farligt.
I bilden uppe till vänster har vi 1 fel. Lampan är strömförande men ingenting händer.
I bilden uppe till vänster har vi 2 fel. Lampan är strömförande och med jord i rummet blir det farligt.
Denna princip med dubbla skyddsbarriärer är lika helig som färgen grön/gul för skyddsledare, så det anses farligt/allvarligt att bryta mot den. Man ökar risken för att ett fel blir farligt.
Skulle man ha något i rummet som har kontakt med jord kan man också bedöma och hantera risken för att man når mellan detta och någonting som kan bli strömförande.
1) Det är ingen fara att använda denna sladd utan mantel i trädgården. Du dör inte. Isoleringen på ledarna är fullständig i den mening att den tål spänningen, man kan ta i den, bita i den, gräva ned den osv utan problem. Grejen är att reglerna kräver dubbla sådana lager isolering. Och du har ju inte samma mekaniska skydd.
Så om jag tolkar din svar rätt så borde man absolut jorda lampor och uttag om man har vattenburna radiatorer i rummet?
Att man bör ha jordfelsbrytare installerat gäller ju förstås i alla lägen antar jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Det är sant att det kan betraktas som onödigt. Man kan hävda att de flesta apparater är dubbelisolerade och då spelar det ingen roll. Man kan hävda att JFBn ger skydd.
Men möjligheten att använda apparater avsedda att skyddsjordas gör att man formellt inte kan blunda för vattenradiatorerna. Och man får inte åtgärda detta fel med en JFB.
Men det går att diskutera vad som är ett fel, vilka risker som finns i varje fall och hävda att en JFB ändå kan accepteras för att hantera dem.
Men möjligheten att använda apparater avsedda att skyddsjordas gör att man formellt inte kan blunda för vattenradiatorerna. Och man får inte åtgärda detta fel med en JFB.
Men det går att diskutera vad som är ett fel, vilka risker som finns i varje fall och hävda att en JFB ändå kan accepteras för att hantera dem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur byter jag handtaget till min altandörr
Fönster & Dörrar -
FTX-aggregat byter automatiskt till bortaläge/semesterläge
Ventilation -
Hur byter jag från undergolv till parkett utan att bygga mer höjd?
Golv -
Hur går det till när man byter placering på golvbrunn?
Badrum -
Har badrumsbelysning gett upp och hur byter jag till LED-lysrör?
El