2 507 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Hur byter jag till jordade uttag i gammal lägenhet?
Det varierar väldigt och beror mycket på vilken typ av utrustning man har.useless skrev:
Jag gick runt och tittade och majoriteten av mina prylar kräver jord/har jordad stickpropp. Allt från överspänningsskydd och UPS:er till helt vanliga Nespresso och L'Or kaffekapselmaskinen (nästan nya båda två). Brödrosten är jordad. Smörgåsgrillen/ugnen i miniformat är jordad. Samtliga datorer är jordade, inklusive laptopens laddare.
Ena TV:n är jordad (plasma), den andra inte (nyare LED). De flesta lampor är inte jordade och det är nog enda produktgruppen jag har som har fler ojordade än jordade.
Edit: Airfryer är jordad, likaså den nya frysboxen. Inga Google Home-prylar är jordade utan har alla ojordad väggvårta.
Redigerat:
Majoriteten av prylarna du räknar upp är köksmaskiner. I köket är det krav sedan länge på jordade uttag (och TS har redan jordade uttag i köket). Bland övriga prylar är det väl i princip bara stationära datorn som behöver skyddsjord ur ett personsäkerhetsperspektiv. Många prylar med switchade nätaggregat vill ha skyddsjord för att leda bort högfrekventa störningar, inte för att det behövs för personskyddet.MultiMan skrev:
Det varierar väldigt och beror mycket på vilken typ av utrustning man har.
Jag gick runt och tittade och majoriteten av mina prylar kräver jord/har jordad stickpropp. Allt från överspänningsskydd och UPS:er till helt vanliga Nespresso och L'Or kaffekapselmaskinen (nästan nya båda två). Brödrosten är jordad. Smörgåsgrillen/ugnen i miniformat är jordad. Samtliga datorer är jordade, inklusive laptopens laddare.
Ena TV:n är jordad (plasma), den andra inte (nyare LED). De flesta lampor är inte jordade och det är nog enda produktgruppen jag har som har fler ojordade än jordade.
Edit: Airfryer är jordad, likaså den nya frysboxen. Inga Google Home-prylar är jordade utan har alla ojordad väggvårta.
Därmed inte sagt att jordade uttag inte gör anläggningen lite säkrare. Men vinsten är marginell med dagens dubbelisolerade plastprylar jämfört med hur det såg ut för några decennier sedan. Så det är i alla fall inte där jag skulle lagt pengarna i första hand.
Givetvis har alla dina maskiner kontakter med jord, eftersom alla nyare bostäder har bara jordade uttag.MultiMan skrev:
Det varierar väldigt och beror mycket på vilken typ av utrustning man har.
Själv undrar jag lite grann vem som gjorde den centralen ....Bonnajohan skrev:
Hej! Jag har köpt en lägenhet med ojordade uttag överrallt förutom i köket. Huset är byggt 1939. Centralen är "modern", men jag fattar inte hur de har skapat jord till köket.
Det ser ut som att det bara går 2 svarta trådar (faser?) från elmätaren in i centralen.
Köksjorden verkar kopplad på nollskenan.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur de har tänkt?
Jag vill gärna dra nya jordade kablar och byta ut alla uttag. Behöver man dra in en "riktig" skyddsjord till lägenheten eller finns det redan?
Mycket tacksam för input!
Det ser ut som faan, specifikt längd på avskalningen - gillar inte riktigt att montören har skalat EKn lite väl långt så att två-tre mm koppar är exponerad.
Innebär det att man bör jorda alla uttag om man har vattenburen värme i huset (som leds via radiatorer såklart)? Beror detta på att eventuell strömförande elektrisk pryl kan, utan jord ansluten, leda strömmen via en människa till radiatorn om denna vidrörs?Bo.Siltberg skrev:
EU kontakten förutsätter att maskinen har låg effekt och är dubbelisolerad. Antar att det är några lobbyister som fått den godkänd. Du hittar ju aldrig EU kontakt på en skarvsladd. Bara på typ elvisp. Men aldrig på kaffebryggare, vattenkokare, degblandare.Mugmaz skrev:
Här är med andra ord icke jord godkänt.
Ja, men folk verkar tro att man dör omgående bara man kommer in i ett ojordat rum.M Maledictus skrev:
Om du installerar en jordfelsbrytare får du oxå ett bra personskydd. Då har du även skydd från EU kontaktade maskiner.
Ja, euro-pluggen är bara godkänd för 2,5 A. De är en kompromiss för att passa i uttag i flera länder med olika standard.J Jonas928 skrev:
Men det finns moderna ojordade Shukopluggar som tål 16 A. Kolla t ex på din dammsugare så ska du se att det sitter nåt i stil med den här:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förgrening finns för dessa också: https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-2-3-power-strip-flat-6way-17m/1003987.13732/J Jonas928 skrev:
Men det blir så klart aldrig ett jordat uttag i förgreningen.