BirgitS
Om det blir Dådermans så har de en designer som hjälper till med alla detaljer när det gäller planlösning och inredningsval så det är inte nödvändigt att ha det klart på förhand.

Vill man anlita ett stort företag så ska man låta bli att lägga sig i vad för rör, tätskikt och annat osynligt som de använder. De är vana vid vissa produkter och har bra priser på dem så det kan bli dyrare än nödvändigt om man ställer krav på sånt.

Lycka till med att få in flera offerter! Jag jagade offerter förra året - totalrenovering av 6-8 kvm duschrum/toa/tvättpelare/FTX exkl bastu med samma kakel/klinker som tidigare och med befintlig utrustning. Efter mycket om och men fick jag in 2 oengagerade offerter på 250'-325'. Överlämnade helheten till FB som nu fixat det på drygt 3 månader. (Vet inte vad det gick på.)

Har visserligen extratoalett men installerade ute-varmdusch utanför duschrummet och lånade grannens tvättmaskin ett par gånger. Det fungerade mycket bra på sommaren. Hyra bajamaja?

BirgitS
yonna yonna skrev:
Lycka till med att få in flera offerter! Jag jagade offerter förra året - totalrenovering av 6-8 kvm duschrum/toa/tvättpelare/FTX exkl bastu med samma kakel/klinker som tidigare och med befintlig utrustning. Efter mycket om och men fick jag in 2 oengagerade offerter på 250'-325'.
Jag kontaktade två firmor i juni och fick snabbt offert från båda två.

• Gilla
Carinasb och 1 till
  • Laddar…
H
K KycklingMos skrev:
Badrummet är rektangulärt och ca 5, 2 kvm. Håller på med ritningen nu, och allt eftersom dyker frågor upp hos mig kring vad jag önskar. Dessa skriver jag ner, och lär få göra priolista hur viktigt det är för mig.

De frågeställningar/önskemål jag nedtecknat hittills är;

- Duschvägg
- Golvvärme
- Sänka tak / spottar
- Bygga in rören
- Vägghängd toalett
- Väggmonterade skåp

Försöker komma på flera dylika ställningstaganden. Har ni tips så tas dessa tacksamt emot!
Om du ändå ska riva väggar för att sätta in skivor för våtrum, så är rören inte dyra.
Vi köpte allt material själva, dvs kakel, klinkers, kranar, badrumsmöbler, rör för vattenburen värme, pump för golvvärmen.
Vi förberedde oss ett år i förväg och hade centrallager i vardagsrummet ;):D när vi såg de produkter vi ville ha på extrapris så köpte vi dem. Rör, pump, köptes på Rinkaby rör, märkeskranar på Honbach, Gustavsbergs badkar på Hornbach, Gustavsberg hade en bra rabatt just då. Badrumsmöbler och klinkers, butiken hade rabatt på hela sortimentet, Har man lite framförhållning så kan man spara mycket pengar.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det blir Dådermans så har de en designer som hjälper till med alla detaljer när det gäller planlösning och inredningsval så det är inte nödvändigt att ha det klart på förhand.

Vill man anlita ett stort företag så ska man låta bli att lägga sig i vad för rör, tätskikt och annat osynligt som de använder. De är vana vid vissa produkter och har bra priser på dem så det kan bli dyrare än nödvändigt om man ställer krav på sånt.
Tycker det finns en viktig poäng i detta. Jag tänker att jag varken har kunskap, tid eller ambitionen att detaljstyra en professionell hantverkare. Min utgångspunkt är trots allt att de lämnar någorlunda goda rekommendationer. Tror risken att man uppfattas som en svår kund ökar betydligt om jag som lekman börjar ha synpunkter på detaljerna.

Sen finns även risken att jag själv går vilse i allt. Just nu sitter jag och klurar på ritningens vara eller icke- vara. Nu när jag ritat lite, så kan jag konstatera att några dramatiska förändringar i badrummet ser jag inte framför mig. Jag vill ha kaklat. Duschvägg istället för badkar och det jag skrivit i tidigare inlägg. Jag ser i nuläget inget syfte i att ändra avlopp och golvbrunnar och sådant.

Egentligen skulle jag vilja få en offert av en sakkunnig hantverkare som kan se möjligheter och hinder, och ta det därifrån…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Jag ser i nuläget inget syfte i att ändra avlopp och golvbrunnar och sådant.
Ofta när man byter från badkar till dusch så behöver man flytta golvbrunnen lite för att den ska hamna på ett bra ställe inne i duschen. Gissningsvis är det därför som föreningen anger att det är tillåtet att flytta golvbrunnen 40 cm (tror jag att du skrev).
K KycklingMos skrev:
Egentligen skulle jag vilja få en offert av en sakkunnig hantverkare som kan se möjligheter och hinder, och ta det därifrån…
Dådermans säljare kom med en bra ändring till vårt förslag. Vi flyttade duschen till där tvättmaskinen stod förut och den hade ett avlopp som gick ner i hörnet mellan väggarna, så då föreslog säljaren att vi skulle ha hörnavlopp i duschen för då kunde de återanvända det bilade spåret för avloppsrör i betongen under, vilket skulle hålla nere kostnaden.
K KycklingMos skrev:
Just nu sitter jag och klurar på ritningens vara eller icke- vara. Nu när jag ritat lite, så kan jag konstatera att några dramatiska förändringar i badrummet ser jag inte framför mig.
Om du vill kan du få kommentarer på ritningen i forumet, förslagsvis i en ny tråd..

Både Dådermans och Palma gör säkert utmärkta jobb, det är deras huvudinriktning enligt löpande band. Du bör dock betänka att de ligger 50% över den generella prisbilden. Om det är värt det eller inte är upp till dig, men om du lägger ut en förfrågan på tjänsten Brabyggare exempelvis kommer du få många fler att välja mellan och med papper i ordning samt referenser. Det är upp till dig hur många du vill hantera i första skedet.

BirgitS
K kungfuu skrev:
Både Dådermans och Palma gör säkert utmärkta jobb, det är deras huvudinriktning enligt löpande band. Du bör dock betänka att de ligger 50% över den generella prisbilden.
Jag tog in offerter från Dådermans och en annan rekommenderad firma i juni och Dådermans pris var 10 % högre. Då innehöll dessutom Dådermans offert mer tjänster i form av hjälp av designer och inköpshantering.

Liten uppdatering; Bokade in offert från Dådermans och Palma bygg.

Dådermans avbokade hembesöket samma dag, men föreslog åtminstone nytt datum. Palma bygg bara uteblev, utan någon kontakt med mig.

Lite surt när man behöver ta ledigt från jobbet för att kunna få en offert, och de bara uteblir. Då fattar man att man knappast är en viktig kund…Svårt att se att detta skulle funka i en annan bransch.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Liten uppdatering; Bokade in offert från Dådermans och Palma bygg.

Dådermans avbokade hembesöket samma dag, men föreslog åtminstone nytt datum. Palma bygg bara uteblev, utan någon kontakt med mig.

Lite surt när man behöver ta ledigt från jobbet för att kunna få en offert, och de bara uteblir. Då fattar man att man knappast är en viktig kund…Svårt att se att detta skulle funka i en annan bransch.
Det var ju tråkigt men det kan ju faktiskt hända saker som inte har att göra med dig som kund t.ex. att säljaren eller säljarens barn blir sjuk. Det händer även i andra branscher att säljmöten ställs in pga. sjukdom.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju tråkigt men det kan ju faktiskt hända saker som inte har att göra med dig som kund t.ex. att säljaren eller säljarens barn blir sjuk. Det händer även i andra branscher att säljmöten ställs in pga. sjukdom.
Ja så klart. Om jag i mitt arbete blir tvungen att avboka brukar jag meddela och be om ursäkt.

Får väl se om de mejlar mig eller hör av sig. Det tar emot att kontakta dem igen för ny offert i alla fall. Lite synd, för de var förtroendeingivande i telefonen…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Liten uppdatering; Säljaren som uteblev från Palma bygg från den överenskomna tiden ringde mig. Visade sig att det blivit ett mänskligt misstag, och vederbörande ursäktade sig så mycket för detta.

Tyckte det var ett schysst och förtroendeingivande sätt. Alla kan vi begå misstag, så vi bokade en ny tid.

Tänkte det var viktigt att skriva detta, då forumet är stort och jag skrivit namnet på företaget. Detta företag har tidigare gjort badrum i mitt hus, så jag har en hel del förhoppningar på att de ska vara bra.

• Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
V
Man ska inte ha för bråttom o hänga ut företag. Visade sig nu.

V Villaägarenr1 skrev:
Man ska inte ha för bråttom o hänga ut företag. Visade sig nu.
”Hänga ut” tycker jag inte är riktigt korrekt.

Tråden handlar om att söka och få offerter. Det blev ett misstag som drabbade mig. Ett mänskligt sådant vilket är förståeligt och skötts på ett bra sätt.

Företag är så klart beroende av de omdömen de får. I denna tråd tycker jag att det är hederligt att jag också skriver att säljaren hörde av sig, gav en förklaring och bad om ursäkt, och vi bokade ny tid. Sammantaget ett förtroendeingivande agerande från företaget.

Tycker det är viktigt att det står i tråden.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte att det är att hänga ut, misstag har ju skett då TS fortfarande har förlorat en arbetsdag dvs inkomst eller en dag mindre i hängmattan i sommar, även om han är mindre bitter efter en ursäkt. Tycker dock TS gör helt rätt som sedan berättar att de återkommit med en ursäkt, det är väl helt rakt o bra. Fel kan det alltid bli men skulle företaget i fråga ofta slarva bort tidsbokningar så är det ju bra att det kommer fram för andras skull, det för att även om jobbet blir bra så kanske man då ska boka en dag då man kan jobba hemma eller ta mötet en eftermiddag. All info är bra info, gillar företag inte att deras misstag kommer ut kanske de ska se över rutinerna för vad det nu är som fallerar så de inte blir något att skämmas över. Skulle företaget dessutom erbjudit kompensation med avdrag för den förlorade dagen vid kontraktsskrivning skulle de ju nästan vara bra reklam då det skulle visa att de är mer reko än alla andra och ge ett starkt intryck för att vilja stå för sina misstag och ordna dem på bästa vis, den som sällan gör misstag har råd att kompensera rikligt när så sker tänker jag.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.