H
P PatrikJo skrev:
Du förstorar upp det här något enormt. Det renoveras badrum i BRF:er varenda dag utan att innehavaren behöver läsa på något speciellt. Ta ut en firma som tittar, sen kommer det mesta att lösa sig. De har gjort det här förr.
Tänk om det hade varit så enkelt! Kanske fungerar det på små orter men definitivt inte på större orter. Har hört många märkliga lösningar när vi gjorde badrummen. Dessa hantverkare hade gjort många badrum tidigare, svenska företag med svenska arbetare, tycker synd om de som tror på dem och anlitar såna företag.
Våtutrymme är viktiga och är dyra så man måste lägga ner mycket tid för att tag i en kunnig hantverkare.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Se till att de olika firmorna räknar på samma sak, alltså att de får samma förfrågningsunderlag. Annars blir det väldigt svårt att jämföra deras offerter.

• Gilla
kungfuu och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Du förstorar upp det här något enormt. Det renoveras badrum i BRF:er varenda dag utan att innehavaren behöver läsa på något speciellt. Ta ut en firma som tittar, sen kommer det mesta att lösa sig. De har gjort det här förr.
Har du läst något på forumet?
Att ta in någon som bara ska lösa allt kanske fungerar i de flesta fall, men långt ifrån alla.
Med tanke på riskerna och det ansvar man har som byggherre bör man aldrig blint ta in hantverkare och bara förlita sig på att de faktiskt vet vad de håller på med utifrån vad som står på deras cv eller vilket intryck de ger.

Med det sagt behöver man inte läsa på med utgångspunkten att lära sig byggregler och rekommendationer bättre än entreprenören, men har man ingen hum om det och struntar i att kontrollera är det betydligt större risk för strul och fel.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Att stämpa innebär att man stöttar taket hos grannen under medans man bilar hos dig, risken är annars att betongen är tunn och/eller att brunnen är långt ner i betongen så att man gör hål i grannens tak.
Exakt det hände mig när grannen ovanför renoverade. Inte bara ett hål utan två. Såg ut som en bomb exploderat i badrummet. Betongsplitter överallt.

K KycklingMos skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag vilka förberedelser jag som (potentiell) kund bör göra inför att få besök av hantverkare och ta emot offerter?

Projektet är ju stort, och lär kosta x antal hundratusen. Bör man göra ritningar? Åka runt i kakelbutiker och välja kakel och annat? Räcker det med att ha några bilder att visa för inspiration? Eller kan man diskutera fram olika lösningar?

Kort sagt; Hur bör jag förbereda mig?
Du nämner inte hur stort badrummet är, vilket påverkar preppen litegrann.

Mitt tips är att lägga några timmar på att göra en ritning på hur du vill ha det och där det framgår eventuella regler. Troligen kommer du att behöva iterera ritningen ca tre gånger.

När du är rimligt nöjd med ritningen, har du bra förutsättningar att föra en faktabaserad dialog med hanterverkare. Dessa kommer troligen ha synpunkter, så räkna med några iterationer till ☺️

T-dog T-dog skrev:
Du nämner inte hur stort badrummet är, vilket påverkar preppen litegrann.

Mitt tips är att lägga några timmar på att göra en ritning på hur du vill ha det och där det framgår eventuella regler. Troligen kommer du att behöva iterera ritningen ca tre gånger.

När du är rimligt nöjd med ritningen, har du bra förutsättningar att föra en faktabaserad dialog med hanterverkare. Dessa kommer troligen ha synpunkter, så räkna med några iterationer till ☺️
Badrummet är rektangulärt och ca 5, 2 kvm. Håller på med ritningen nu, och allt eftersom dyker frågor upp hos mig kring vad jag önskar. Dessa skriver jag ner, och lär få göra priolista hur viktigt det är för mig.

De frågeställningar/önskemål jag nedtecknat hittills är;

- Duschvägg
- Golvvärme
- Sänka tak / spottar
- Bygga in rören
- Vägghängd toalett
- Väggmonterade skåp

Försöker komma på flera dylika ställningstaganden. Har ni tips så tas dessa tacksamt emot!

K KycklingMos skrev:
Badrummet är rektangulärt och ca 5, 2 kvm. Håller på med ritningen nu, och allt eftersom dyker frågor upp hos mig kring vad jag önskar. Dessa skriver jag ner, och lär få göra priolista hur viktigt det är för mig.

- Duschvägg
- Golvvärme
- Sänka tak / spottar
- Bygga in rören
- Vägghängd toalett
- Väggmonterade skåp

Försöker komma på flera dylika ställningstaganden. Har ni tips så tas dessa tacksamt emot!
Ser ut som en bra lista. Ventilation är bra att ha med också, men kanske samma lösning du har idag duger.

Mitt badrum var rätt stort, 15kvm inklusive bastu, och jag funderade rätt mycket på vilken känsla jag ville ha och om det inte skulle kännas "tungt" med mycket klinker/kakel. I slutändan valde jag att kakla endast i duschen och sedan putsa och måla de övriga väggarna. Ett beslut jag inte ångrar en sekund idag, blev väldigt behagligt samt även kostnadseffekt. Valde också bort inbyggda spottar.

Här kan du se några bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/50-tals-garage-gillestuga-badrum.406183/page-7#post-4591201

Finns rätt många, godkända, sätt att angripa en badrumsrenovering på. Happy planning!

• Gilla
KycklingMos och 1 till
  • Laddar…
@
K KycklingMos skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag vilka förberedelser jag som (potentiell) kund bör göra inför att få besök av hantverkare och ta emot offerter?

Projektet är ju stort, och lär kosta x antal hundratusen. Bör man göra ritningar? Åka runt i kakelbutiker och välja kakel och annat? Räcker det med att ha några bilder att visa för inspiration? Eller kan man diskutera fram olika lösningar?

Efter att bara ha läst rubriken "Hur bör man förbereda sig inför att ta emot offerter kring badrumsrenovering" skulle jag svara. . . Med något "stärkande" - chocken kan annars bli för stor :crysmile:

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
K KycklingMos skrev:
Ja, men det är intressant att ställa frågor i forumet och använda all kunskap här. Lär jag mig något skadar det inte.

Planen är ändå att samla 3 offerter, och sedan ta en funderare. Under tiden tänkte jag göra en ritning samtidigt som jag passar på att fråga så mycket jag kan här.
Ritningen måste du ju ha innan du får dit någon att lämna offert.
Annars kommer det bli svårt att jämföra offerterna eftersom du inte vet om företagen räknar på samma sak.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tydlighet från din sida möjliggör jämförbara offerter och minskar risken för ändringar och tillägg.
Förslagsvis gör du en rumsbeskrivning kompletterat med en skiss. Det viktiga är storheterna.
Rumsbeskrivningen tyckte jag var enklast att göra i excel.
Vad som inte ingår och materialpåslag är också relevant att syna.
Får du tre jämförbara offerter har du gjort ett bra jobb, och marknaden har troligen lugnat ner sig.

Gör alla val i förväg så att alla lämnar anbud på samma sak.

-Tag reda på ev krav i brf
-Plattsättare auktoriserad GVK eller BKR
-Behörig elektriker
-Röris ska vara auktoriserad Säker vatten
-Planlösning och andra arkitektoniska inslag?
-Ska golvbrunnen bytas, isf till vilken typ?
-Ska kommodens avlopp flyttas upp på vägg?
-Ska golvbrunn flyttas?
-Ska det installeras några föravstängare?
-Ska tak sänkas, målas?
-Belysning och ev funktioner/dimmer/app etc?
-El uttag?
-Ska dörren bytas?
-Vilka kakellister?
-Ska rör flytts, fällas in eller vara utanpåliggande?
-Golvvärme, isf el eller vatten?
-Handdukstork?
-Golvstående eller vägghängd wc?
-Wc stol?
-Kommod?
-Duschvägg?
-Blandare?
-Belysning?
-Typ av tätskikt?
-Vilka plattor?

• Gilla
Scott127 och 2 till
  • Laddar…
K KycklingMos skrev:

- Duschvägg
- Golvvärme
- Sänka tak / spottar
- Bygga in rören
- Vägghängd toalett
- Väggmonterade skåp

Hej eftersom ditt namn innehåller kyckling så kommer här lite råd från någon som renoverat nyligen i Stockholm området.

Kostnad: Ställ inte in dig på att det ska bli dyrt bara för du bor i Stockholm. Ditt badrum kommer säkert bli jätte vackert men tänk egentligen det är inte så stort folk så många "hantverkare timmar" blir det inte och slutet av dagen du ska inte betala mer än vad det kostar i resten av landet plus något extra påslag om de bökigt ta sig in. Jag fick mycket inspiration här på andra trådar vad det ska kosta. Företagen du valt kommer ge dig en astronomisk offert, men har du råd så punga ut.

Inför besöket: Jag vet inte om du träffat hantverkare men dom är extremt kräsna vilka jobb dom tar, om dom är bra så att säga. Dom dåliga är desperata. Så inför besöket ska du inte skrämma upp dom med en lista av alla detaljer, du får snarare lägga upp det som ett roligt uppdrag och nämna relevanta funktioner, det här är inte kontorsfolk du träffar som gillar ordning och reda. Prata om
- Kakelstorlek (ytterst relevant om de stora plattor svårare)
- Underlaget på badrummet (vad finns under golvet och om du inte har golvvärme idag så kan du skylta med det är enkelt riva så du får lite rabatt, om de nybygge nämn det).
- Hur rör är draget idag (kolla upp i stadsbyggnadskontoret verktyg hur ledningarna är dragna, så kan du enkelt förklara med handen hur du vill vatten ska dras invändigt och om du ändrar då positionen på toalett eller dusch samt behåller kommer avgöra hur rören behöver dras om / kostaad
- sen nämner du lite fort enkla saker som sänka tag, badrums nisch. Du behöver inte säga mer tacka och säg du har en lista med exakt detaljer du skickar gärna över innan offert.

Offert: När du fått offerten är det ytterst noggrannt du ser till dom hänvisar till din bilaga på hur allt ska vara och att dom ska betala skadestånd för varje dag arbetet försenas efter x datum annars blir du bara framskjuten när jobbet påbörjas och detta är något som ligger i alla hantverkare dna att man tar jobb imellan.

Arbetet påbörjas: Se till ha utskrivet din projektplan i detalj och jag menar det annars blir du besviken. Om du bryr dig som detaljer - vilket du bör göra för du är en kyckling som jag - så skriver du typ kommod längs 20 cm från vägg, taksäkning 5 cm, placering av spottar enligt skiss så ritar du upp det, golvvärme ebaco för det är bäst, silikon använd den färgen finns jätte snygga designsilokom och tro mig ingen hantverkare använder dom om du inte specar eller ännu bättre som jag gjorde köpte och la dom framför deras fejs med en påse godis. Fast till hantverkas försvar det är också lätt missuppfatta en brunn i mitten för dig kan va något annat för mig.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag har hört Palma Bygg tidigare är inte dom riktigt dåliga? Har för mig någon anlitade dom här nyligen i en annan tråd skulle hört vad hen tyckte. Men osäker dom kanske är bra skulle själv aldrig anlitat dom med deras aggressiva marknadsföring. Riktigt bra hantverkare tar bara uppdrag via kontakter och är lika kräsna i att välja kunder som du som beställare är när du väljer hantverkare.

es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Gör alla val i förväg så att alla lämnar anbud på samma sak.

-Tag reda på ev krav i brf
-Plattsättare auktoriserad GVK eller BKR
-Behörig elektriker
-Röris ska vara auktoriserad Säker vatten
-Planlösning och andra arkitektoniska inslag?
-Ska golvbrunnen bytas, isf till vilken typ?
-Ska kommodens avlopp flyttas upp på vägg?
-Ska golvbrunn flyttas?
-Ska det installeras några föravstängare?
-Ska tak sänkas, målas?
-Belysning och ev funktioner/dimmer/app etc?
-El uttag?
-Ska dörren bytas?
-Vilka kakellister?
-Ska rör flytts, fällas in eller vara utanpåliggande?
-Golvvärme, isf el eller vatten?
-Handdukstork?
-Golvstående eller vägghängd wc?
-Wc stol?
-Kommod?
-Duschvägg?
-Blandare?
-Belysning?
-Typ av tätskikt?
-Vilka plattor?
Mycket bra lista här har du allt, skulle eventuellt lägga till pp-rör om du skulle ändå riva upp allt finns wafix variant som dämpar ljudet om du har problem med att höra bajskorven åka ner. Finns mycket kul välja vid renovering. Har för mig geberit har också en cool variant.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Modernt badrum med dubbla handfat, spegel, glasdusch och neutral färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med dubbelsänk, duschutrymme, toalett, speglar, och neutrala färgtoner.
Skapa konto
Modernt badrum, toalett, växt, skulptur, beige kakel, grått, minimalism, stålpapperskorg, handduk.
Skapa konto
K KycklingMos skrev:

Gör en ritning så de får en idé hur du tänkt. Åk och titta på kakel live. Finns pengar att spara där. Vilken typ av värme? Inredning??? Vilka blandare? Dusch? badkar? Handdukstorkar? Hur många kontakter? Spottar i tak eller på annan plats?
Ju bättre förberedd du är desto tydligare offert kan du få.
Badrum är en stor investering så det är ju viktigt att du blir nöjd. Självklart ska ni kunna diskutera olika lösningar och jämföra kostnader.
Vi har precis renoverat och det viktigaste är absolut vilka hantverkare du väljer. Ta referenser!!! Bygghemma.se har bästa priser på blandare, toastolar mm. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.