Hej,
Jag tänkte måla om i garaget och har lite frågor och funderingar kring tillvägagångssätt för att få så bra resultat som möjligt.
Kort info:
70-tals suterränghus med varmgarage.
Garagets ligger vägg i vägg med husets nedre kortsida, dvs en betongvägg.
På två av garagets väggar sitter det äldre spånskivor som är målade. Dessa kommer rengöras, bredspacklas och sedan målas. Men denna vägg vet jag inte riktigt hur jag ska hantera för att få en jämn och fin yta innan målning.
Delar av väggen är "slätare" (se bild) även om den är ojämn.
Har man använt murbruk lite slarvigt och sen målat över eller?
Vad bör göras och i vilken ordning är min fråga.
Tacksam för svar från en amatör nybligen villaägare.
/ Josef
Jag tänkte måla om i garaget och har lite frågor och funderingar kring tillvägagångssätt för att få så bra resultat som möjligt.
Kort info:
70-tals suterränghus med varmgarage.
Garagets ligger vägg i vägg med husets nedre kortsida, dvs en betongvägg.
På två av garagets väggar sitter det äldre spånskivor som är målade. Dessa kommer rengöras, bredspacklas och sedan målas. Men denna vägg vet jag inte riktigt hur jag ska hantera för att få en jämn och fin yta innan målning.
Delar av väggen är "slätare" (se bild) även om den är ojämn.
Har man använt murbruk lite slarvigt och sen målat över eller?
Vad bör göras och i vilken ordning är min fråga.
Tacksam för svar från en amatör nybligen villaägare.
/ Josef
Allt som är knottrigt ser ju ut att vara stänkputs på men de har inte lagt tid och pengar på att göra det längre ner då det kom inne i garaget.
På första bilden, under lysknappen, så ser det ut som om de har lagt ett trasigt hörn med någon form av bruk.
Om det är viktigt att få det slätt så kan du slipa bort putsen eller spackla över och sen måla. Det som kan vara lurigt är att veta vad de målat med innan så det funkar. Är det mer yta som är stänkputs än som inte är putsad så kanske det är lättare att bredspackla - kan bli mycket spackel och jobb för att bygga upp nivån om du inte kan acceptera viss skillnad där.
Att ta bort putsen görs nog lättast med en slipskål till vinkelslip men det kommer att damma otroligt mcyket så töm garaget och sätt upp täckplast in mot huset och kör med dammsugare, luftrenare och mask. Sen spackla upp ytan innan målning.
På första bilden, under lysknappen, så ser det ut som om de har lagt ett trasigt hörn med någon form av bruk.
Om det är viktigt att få det slätt så kan du slipa bort putsen eller spackla över och sen måla. Det som kan vara lurigt är att veta vad de målat med innan så det funkar. Är det mer yta som är stänkputs än som inte är putsad så kanske det är lättare att bredspackla - kan bli mycket spackel och jobb för att bygga upp nivån om du inte kan acceptera viss skillnad där.
Att ta bort putsen görs nog lättast med en slipskål till vinkelslip men det kommer att damma otroligt mcyket så töm garaget och sätt upp täckplast in mot huset och kör med dammsugare, luftrenare och mask. Sen spackla upp ytan innan målning.
Tack för väldigt detaljerat och informativt svar samt alla råd och tips!
Det stämmer bra, det är nog stänkputs på delar av den garageväggen. Utvändigt är det stänkputs på hela fasaden (nedre plan).
Jag tror nog jag får acceptera viss ojämnhet och kanske bara bredspackla så gott det går. Har köpt ca 30 liter spackel så det bör nog räcka för samtliga väggar men kommer ta lite tid för att få en hyfsat jämn yta på denna vägg.
Vet tyvärr inte vad det är för färg som använts innan. Finns det risk att spackel inte fäster ordentligt om man inte slipar/rengör väggen ordentligt innan?
Det stämmer bra, det är nog stänkputs på delar av den garageväggen. Utvändigt är det stänkputs på hela fasaden (nedre plan).
Jag tror nog jag får acceptera viss ojämnhet och kanske bara bredspackla så gott det går. Har köpt ca 30 liter spackel så det bör nog räcka för samtliga väggar men kommer ta lite tid för att få en hyfsat jämn yta på denna vägg.
Vet tyvärr inte vad det är för färg som använts innan. Finns det risk att spackel inte fäster ordentligt om man inte slipar/rengör väggen ordentligt innan?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad gör denna ”tilläggsvägg” och kan man ta bort den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur få bort denna missfärgning / mögel bakom blandaren?
Badrum -
Vad är detta? Kan jag borra i denna vägg?
Kök -
Kan jag plocka bort denna siren?
Villalarm & Hemautomation -
Vad ska vi göra för att få bort denna tapet i 70-talshus
Färg, Måla & Tapetsera
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ånga(?) bort gamla tapeter!
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur bryta demidekk infinity?
Färg, Måla & Tapetsera -
Långa vertikala luftbubblor formas under spacklingslager när spacklet torkar. Varför?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över strukturtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Allt om sprutmålning!
Färg, Måla & Tapetsera