matsa79
DSC1.jpg
DSC2.jpg

Här kommer två bilder från när vi gjorde plattan, de rörena som är blå är frånluft och de rören som är tilluft har en grå isoleringsstrumpa men de är blåa under strumpan.

På den första bilden ser man mest av ventilationen men det känns som det är relativt lite rör men det är svårt att se allt på bilderna. Den andra bilden är all värmeslang lagd och armeringen är oxå klar + att det även ligger elrör under armeringen.
 
Spännande att se!!

Är tilluften 200mm rör? Antar att den som sticker upp till vänster i bild ska till övervåningen?
Har du några tilluftsdon för golvmontering i närheten? Vore kul att veta vad du använder (ingen av onlinebutikerna verkar ha golvdon på lager).

Har ni även dragit tappvatten i plattan?

R
 
matsa79
De stora långa rörer är ett 160 rör och det frånluftern som kommer upp från plattan och bakom det röret kommer även tillluften upp fast de syns inte på bilderna. De är där som pannan (Genvex combi 185) kommer stå, Det är alltså där allt går ner och kommer tillbaka ur plattan. De som skall upp till övervåningen är max 125 rör och de är utspridda lite här och var i plattan, De går upp i väggarna och har max en böj innan de kommer upp ur golvet på andra våningen.
 
En väldigt nybörjarfråga nu. Hur justerar man in rätt flöde ut till alla rum?
Inbillar mig att strypa luften först i ventilen i golvet i rummet kan ge blåsljud eller vinande ljud men det kanske inte är ett problem då luftflödet är så lågt?

FTX agget blir det i tvättstugan och sedan tar du in luft via ventil uppe på taket eller har du några andra tankar kring placering?
 
Suhagg skrev:
En väldigt nybörjarfråga nu. Hur justerar man in rätt flöde ut till alla rum?
Inbillar mig att strypa luften först i ventilen i golvet i rummet kan ge blåsljud eller vinande ljud men det kanske inte är ett problem då luftflödet är så lågt?
Rätt projekterat så behöver du inga spjäll i en villa anläggning.
 
matsa79
Jag har inte sett dem än men ljuddämparna som kommer sitta i rören i plattan ska tydligen gå och ställa på något sätt.

Vi kommer att ha tvättstugan på övervåningen, aggregatet kommer stå i det som skall vara pannrum och ute luften kommer upp genom plattan bredvid det höga blå röret. Det är ett 200 rör som kommer från en passiv luft jordvärmeväxlare. sen kommer vi att göra ett hål i väggen där den gamla luften blåses ut. Jordvärmeväxlaren består av 3 st 150 rör (slang) som ligger ca 1 meter från varandra och de är ca 30 meter styck så totalt har vi ca 90 meter rör i tomten som förvärmer luften innan den kommer till huset.
 
matsa79
Ne tyvärr och det lär nog dröja ett tag innan det är dax för dem. Vi ska göra det mesta själva men väntar på att snickarna skall göra huset tätt innan vi kan ställa in luftavfuktare och sen så vi kan börja jobba. Vi bygger i Kumla utanför Örebro och vart skall du bygga?
 
ramini skrev:
Hur går det för er?

Har du fått se vilka golvdon och ljuddämpare ni kommer få?

Tittar själv på dessa: [länk]
Ingen som hittat rektangulära avlånga kanske 5cm x 30cm med justermöjlighet av flödet?
 
matsa79 skrev:
Jag har inte sett dem än men ljuddämparna som kommer sitta i rören i plattan ska tydligen gå och ställa på något sätt.
Är det möjligtvis dessa du kommer använda?

http://www.casamja.se/produktkatalogen/spjall/strypinsats

Ljuddämpande Strypinsats som trycks ner i ventröret innan donet.
 
matsa79
Det är mycket möjligt.
 
ramini skrev:
Är det möjligtvis dessa du kommer använda?

[länk]

Ljuddämpande Strypinsats som trycks ner i ventröret innan donet.
Det måste ju vara en väldigt billig enkel lösning. Om de inte har värderat upp sin hålborrade rörisolering till guldvärde förstås.

En annan nybörjarfråga.
Vill man aldrig ha möjligheten att stypa ner flödet till ett rum lite mer genom en enkel justering? Tänker mig ett rum som står oanvänt en längre tid. Eller har det ingen betydelse i ett nybyggt välisolerat hus?

Inluft kommer upp i golvet vid fönstret. Var går den sedan ut i t.ex ett sovrum? Ska det alltid vara en frånluftsventil uppe i taket?

För badrum och kök då? Ska det vara utan tilluft i golvet och endast frånluft som sedan går till FTX aggregatet för att återvinnas värme?

Stora rum som ett vardagsrum på 45kvm ska de ha flera tilluftsventiler?
 
Redigerat:
Suhagg:

Normalt kan man justera flödet direkt på donet, dock inte i detta fall så man kan behöva strypinsatsen från Casamja t ex.

Tilluft vid fönstren i golvet i sovrum, vardagsrum och frånluft i badrum och tvättstuga i taket.
 
ramini skrev:
Suhagg:

Normalt kan man justera flödet direkt på donet, dock inte i detta fall så man kan behöva strypinsatsen från Casamja t ex.

Tilluft vid fönstren i golvet i sovrum, vardagsrum och frånluft i badrum och tvättstuga i taket.
Så i ett vanligt rum blir det ett övertryck som kanske inte alltid har någonstans att ta vägen?
Jag vill t.ex ha ganska bra innerdörrar med en lite tätare list så att huset blir tyst. Det skulle ju innebära att luften inte kanske kan cirkulera som den ska.
 
Suhagg skrev:
Så i ett vanligt rum blir det ett övertryck som kanske inte alltid har någonstans att ta vägen?
Jag vill t.ex ha ganska bra innerdörrar med en lite tätare list så att huset blir tyst. Det skulle ju innebära att luften inte kanske kan cirkulera som den ska.
Normalt har man typ 1cm luftspalt under innerdörrarna om man inte har tröskel och tätar mot den. Luften måste få cirkulera. Alternativet är att du installerar en ljudisolerad överluftsventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.