Tomture61
Mer ligning , en fråga .
 
hsd
Tjärstubbae ger extra go värme i öppna spisen (y)ii
Men det ger extra mycket jobb att få veden till lagom storlek
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Det är inga problem med att elda stubbar, det sker dagligen i fjärr/kraft värmeverk. Den delen av bränslet heter GROT vilket står för gren, rot och topp. Hanteringen av stubbarna avviker lite från vanligt träbränsle, man lägger upp dem på marken ( ett eller två år) så att vind och regn kan skölja bort det mesta av sten och jord som följer med när man plockar upp stubbarna ur marken.
 
E elmont skrev:
Det är inga problem med att elda stubbar, det sker dagligen i fjärr/kraft värmeverk. Den delen av bränslet heter GROT vilket står för gren, rot och topp. Hanteringen av stubbarna avviker lite från vanligt träbränsle, man lägger upp dem på marken ( ett eller två år) så att vind och regn kan skölja bort det mesta av sten och jord som följer med när man plockar upp stubbarna ur marken.
Nej, GROT = GRenar och TOppar.

Alla värmeverk gillar inte stubbar för att det är för mycket föroreningar i dom, sten sand och jord, det blir helt enkelt för mycket aska....
 
Nej, GROT är just Grenar Rötter Och Toppar. Dvs allt som inte är stammar. Därmed inte sagt att stubbar är impopulära som bränsle.
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, GROT är just Grenar Rötter Och Toppar. Dvs allt som inte är stammar. Därmed inte sagt att stubbar är impopulära som bränsle.
Från sista länken:
Grot Förkortning av ”Grenar och toppar”. Uttrycket används främst för den skogsbränsleråvara i form av hyggesrester som blir kvar efter avverkning eller gallring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grot

https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/skogsbransle/

https://www.billerudkorsnas.se/skog/skot-om-din-skog/avverkning/grenar-och-toppar-blir-skogsbransle

https://www.skogskunskap.se/ordlista/g/grot/
 
Stubbar brukar läggas på hög i mer än fem år innan dom krossas till bränsleflis
Är kostsam hantering och ger lite eller inget överskott = ointressant för företagen
 
Zixten Zixten skrev:
Nej, GROT = GRenar och TOppar.
Då får du nog skriva GRenar Och Toppar om du ska få ihop det. Men jag är rätt säker på att rötter var med från början. Men ibland ändrar man ju definitioner. V i DVD betydde tex inte Video från början.
 
Jooo, det stämmer förstås... GRenr Och Toppar.

Kanske att Stubbar / Rötter har varit med, men jag har aldrig hört att det varit med i GROTen....

Inom skogsbruket har det varit test på att ta ut stubbar, men det är för arbetskrävande för att vara lönsamt, och det kommer med lite för mycket sten o grus för att värmeverken vill ta hand om bränslet...
Så just nu tror jag inte att det finns någon som håller på med det innom skogsbruket.
 
hsd
Det enkla sättet är att ta in en firma som stubbfräser på plats, man slipper gräva upp stubben och kvar blir bara en flishög
 
Zixten, vad lustigt för när jag sålde GROT till det lokala kraftvärmeverket så var det just stubbar kvist och toppar ? Likaså när min svåger (skogsentreprenör) säljer GROT så är det resterna efter avverkningar inklusive stubbar. Men som sagt stubbarna ska ha legat "upplockade" några år så att jord och sten lossnat.
 
Söker man på ”grenar rötter och toppar” så är det väldigt många träffar på just förklaringar av vad förkortningen GROT betyder. Men rötter är ju inte med i de vanliga flishögarna, och de kallas ju också GROT. Jag är nu helt säker på att R i grot står för rötter. Men att man många gånger inte har med dem i GROTfraktionen efter som de är jobbiga att hantera.
 
E elmont skrev:
Zixten, vad lustigt för när jag sålde GROT till det lokala kraftvärmeverket så var det just stubbar kvist och toppar ? Likaså när min svåger (skogsentreprenör) säljer GROT så är det resterna efter avverkningar inklusive stubbar. Men som sagt stubbarna ska ha legat "upplockade" några år så att jord och sten lossnat.
Det är kanske inte är lika i olika delar av landet då, här är det alltid grenar och toppar (även kallat ris) som plockas bort om man skall sälja GROT. vill man bli av med stubbar så får man be om det specifikt, men just nu tror jag att det är svårt...

Här har vi bra sålt stubbar två gånger, efter stormen Gudrun.
Nu tror jag inte att det går alls att sälja stubbar...
 
Och här är det för det mesta på marker som ska högläggas med grävmaskin som man "då man ändå har maskinen där" plockar stubbar.
 
Låt en grävmaskin gräva upp dem.
Vänd dem upp och ned.
Högtryckstvätta bort jord och sten.
Låt dem torka.
Såga dem i lagom stora hanterbara bitar.
Sedan lastade vi dem för hand på en släpvagn och körde dem till tippen som Trä.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.