61 703 läst · 74 svar
62k läst
74 svar
Hur bli av med uppgrävda stubbar?
Det är inga problem med att elda stubbar, det sker dagligen i fjärr/kraft värmeverk. Den delen av bränslet heter GROT vilket står för gren, rot och topp. Hanteringen av stubbarna avviker lite från vanligt träbränsle, man lägger upp dem på marken ( ett eller två år) så att vind och regn kan skölja bort det mesta av sten och jord som följer med när man plockar upp stubbarna ur marken.
Nej, GROT = GRenar och TOppar.E elmont skrev:Det är inga problem med att elda stubbar, det sker dagligen i fjärr/kraft värmeverk. Den delen av bränslet heter GROT vilket står för gren, rot och topp. Hanteringen av stubbarna avviker lite från vanligt träbränsle, man lägger upp dem på marken ( ett eller två år) så att vind och regn kan skölja bort det mesta av sten och jord som följer med när man plockar upp stubbarna ur marken.
Alla värmeverk gillar inte stubbar för att det är för mycket föroreningar i dom, sten sand och jord, det blir helt enkelt för mycket aska....
Nej, GROT är just Grenar Rötter Och Toppar. Dvs allt som inte är stammar. Därmed inte sagt att stubbar är impopulära som bränsle.
Jooo, det stämmer förstås... GRenr Och Toppar.
Kanske att Stubbar / Rötter har varit med, men jag har aldrig hört att det varit med i GROTen....
Inom skogsbruket har det varit test på att ta ut stubbar, men det är för arbetskrävande för att vara lönsamt, och det kommer med lite för mycket sten o grus för att värmeverken vill ta hand om bränslet...
Så just nu tror jag inte att det finns någon som håller på med det innom skogsbruket.
Kanske att Stubbar / Rötter har varit med, men jag har aldrig hört att det varit med i GROTen....
Inom skogsbruket har det varit test på att ta ut stubbar, men det är för arbetskrävande för att vara lönsamt, och det kommer med lite för mycket sten o grus för att värmeverken vill ta hand om bränslet...
Så just nu tror jag inte att det finns någon som håller på med det innom skogsbruket.
Zixten, vad lustigt för när jag sålde GROT till det lokala kraftvärmeverket så var det just stubbar kvist och toppar ? Likaså när min svåger (skogsentreprenör) säljer GROT så är det resterna efter avverkningar inklusive stubbar. Men som sagt stubbarna ska ha legat "upplockade" några år så att jord och sten lossnat.
Söker man på ”grenar rötter och toppar” så är det väldigt många träffar på just förklaringar av vad förkortningen GROT betyder. Men rötter är ju inte med i de vanliga flishögarna, och de kallas ju också GROT. Jag är nu helt säker på att R i grot står för rötter. Men att man många gånger inte har med dem i GROTfraktionen efter som de är jobbiga att hantera.
Det är kanske inte är lika i olika delar av landet då, här är det alltid grenar och toppar (även kallat ris) som plockas bort om man skall sälja GROT. vill man bli av med stubbar så får man be om det specifikt, men just nu tror jag att det är svårt...E elmont skrev:Zixten, vad lustigt för när jag sålde GROT till det lokala kraftvärmeverket så var det just stubbar kvist och toppar ? Likaså när min svåger (skogsentreprenör) säljer GROT så är det resterna efter avverkningar inklusive stubbar. Men som sagt stubbarna ska ha legat "upplockade" några år så att jord och sten lossnat.
Här har vi bra sålt stubbar två gånger, efter stormen Gudrun.
Nu tror jag inte att det går alls att sälja stubbar...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur blir resultatet med tjockare självhäftande kakeldekor
Badrum -
Hur blir jag av med svarta fläckar/ojämn färg på mina teakstolar?
Möbelsnickeri -
Bli av med stubbar på skogstomt?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Bli av med oönskade "stubbar" ?
Trädgård allmänt -
Överblivna stubbar
Trädgård allmänt