D Daniel 109 skrev:
Nej, en stubbe är inte farligt avfall.
Jag håller med men inte kommunen, ska lämnas som farligt avfall och får inte grävas ner eller bara dumpas i naturen.
 
Avfall kan jag köpa, man får inte dumpa något i naturen, något som många har svårt att fatta. Men farligt avfall är att ta i.
 
Så då tror någon att om man bygger en skogsbilsväg på några mil så skulle man vara tvungen att hantera dom tusentals stubbar som man gräver bort som farligt avfall???. Det låter som någon skröna från någon stadsbo :rofl:
Ps
Ofta säljs dom som bränsle (Grot) men inte alltid.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tomture61
Stubbar räknas som miljöfarligt avfall , där jag bor då . Detta enligt egen erfarenhet , blev dyrt att frakta bort till deponi :rolleyes:
Så antingen vart jag lurad eller så räknas stubbar som miljöfarligt avfall :thinking:
 
De räknas inte som miljöfarligt. Men för att minska mängden som deponeras är det skatt på deponi. Det är svårt att göra något annat av dem än att deponera. Dumpa avfall i skogen är inte tillåtet även om det inte klassas som miljöfarligt.
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
De räknas inte som miljöfarligt. Men för att minska mängden som deponeras är det skatt på deponi. Det är svårt att göra något annat av dem än att deponera. Dumpa avfall i skogen är inte tillåtet även om det inte klassas som miljöfarligt.
Fick inte återvinna dom på återvinningscentralen dock !
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Magnus E K
Telefonstolpar som stått i 50-70 år kan ha slagit rot har jag hört, så för säkerhets skull betraktar de väl alla stubbar som potentiellt kreosotimpregnerade.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Och här kommer man med bil och kran för att gratis hämta "skogsavfall" (som man har lagt upp till en hög) när man tex röjer en ny tomt. Dvs stubbar, stammar och grenar, det körs till kraftvärmeverket och flisas för att eldas och bli el och värme.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Att inte stubbar är miljöfarliga "på riktigt" fattar dom flesta, men jag har hört samma sak att man på en del ställen tillämpar hårda regler med miljö- eller deponiavgift efter vikt etc. Ungefär som om dom blivit impregnerade av sig självt därute i marken.
 
Deponiavgift gäller för allt som läggs på deponi. Oavsett vad det är.
 
Kommer det mycket dumheter från Tokholm är det inget mot galenskaperna från Bryssel. Att man om möjligt ska energiåtervinna är väl en sak men går det inte för att anläggningar saknas borde det vara en fullgod ursäkt för deponering och miljöfarligheten är ju minst sagt måttlig. När det gäller anläggningar borde ju lite extra syrgas göra det enkelt att bränna en fuktig stubbe på rimlig tid. Med alla stubbarna från bygg och anläggningssektorn borde det ju finnas marknad för några specialanläggningar. Ugnskolning borde vara en användbar metod, efter kolningen blir ju resterna lättkrossade och kan användas som biokol till "terrra preta" (jord med hög inblandning av lågkolat träkol som lär ha utmärkta odlingsegenskaper, då stör inte jordrester i kolet heller om stenar siktas bort). Har hört sägas att vissa tokbyråkrater ska ha klassat hästdynga som miljöfarligt avfall och krävt dyr förbränning trots att detta är mycket värdefullt som växtnäring och jordförbättring (dock kan avmaskningsmedel och andra mediciner ge vissa problem i naturgödsel).
 
Att lägga på deponi är inte bra oavsett om det är farligt material eller ej. Att kola stubbar tar lång tid på grund av storleken. Sannolikt inte en billigare lösning.
 
Tomture61
Stubbar borde väl ha mer energinnehåll än övriga delar på trädet ?
 
Varför det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.