2 493 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Hur avyttra större verkstad med hydraulik och motorer?
Jag har nu sparat dessa flertalet prylar du nämner av värde. Men Vad gäller vinsten avförsäljningen måsten den skatras då det är dödsbo som ingen bor i.C CLG205 skrev:Så är det så klart.
Vet inte hur det funkar med dödsbon med ev vinst från denna typ av försäljning, inte behövt hantera sånt än.
Om allt måste bokföras och gå fort så är det enklast att bara skrota bort allt, precis som du skriver.
Om man däremot kan plocka enskilda saker tex EDS 300 som jag nämnt, ryms i en skrivbordslåda, så kan man ta det i mån av tid och ork längre fram 🙂
Dessa har ett värde, säljs från 1500kr upp till 7000kr/styck på ebay. Högre priset är ny givare i kartong. Snittpris på beggad kring 2500-3500kr
Hej. I lagens mening så ska man inte sälja något ur ett dödsbo innan bouppteckningen är gjord, ev, kan det finnas undantag om alla dödsbodelägarna godkänner det, skriftligen för att det inte blir problem senareM MGA89 skrev:
Bouppteckning gjort och jag är ensam dödsbo delägare så den biten redan avklarad.T teuvo tainio skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Kan vara värt att kolla upp en extra gång…SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, vi har inte arvsskatt i Sverige, det stämmer. Men vi har skatt på intäkter.
När min morbror dog ärvde jag och min bror honom. Han hade samlat lite antikviteter som vi lämnade till en auktionsfirma i Göteborg och efter avslutad försäljning rapporterade de in beloppen till skatteverket varefter vi fick betala skatt på vår vinst = anskaffningskostnad 0 kronor gentemot försäljningsintäkt X kronor.
Hade vi behållit grejorna hade det inte blivit någon skatt. Alternativt inte gått till auktionshus utan sålt dödsboet i delar privat.
Så mitt tips är att ta reda på vad som gäller, en enkel googling på frågan ”Ska man betala skatt när man säljer arvegods” gav följande svar från AI-översikten:
”Nej, du betalar ingen skatt när du ärver arvegodset. Men om du senare väljer att sälja sakerna, kan du behöva betala kapitalvinstskatt (reavinstskatt) på din vinst.”
Infon hämtad från siten lawline.se.
//Ronnie
Klicka här för att svara