Skall dra fast en extraljushållare bakom nummerplåten på min bil tänkte jag, och dom bilelfirmor jag pratat med säger att man skall popnita fast den i plasten. Jaa, nickade jag självsäkert...:confused:
Men nu till mitt dilemma; Hur popnitar man fast nånting? Har aldrig kommit i kontakt med en sådan tång ever! Kan nån förklara hur den funkar, samt länka till en vettig tång som skall brukas typ en gång. Vill ha så stora popnitar som möjligt då jag skall kränga dit tre stora ljus.
 
Du kan inte låna tång av någon? För en gång är det ju klart smidigast....

Men annars gör jag ungefär såhär:

Välj rätt typ av nit - den ska vara ädlare än det du ska nita.

Den måste vara lagom lång för det som ska nitas ihop.

Borra med rätt diameter.

Sätt i niten i tången, in med andra änden av niten i det borrade hålet. Håll sen niten 90 grader mot plåten du ska nita fast, hela tiden. Kläm ihop handtaget, efter ett antal ihopklämningar så trillar "pinnen" av, och du släpper ut tångens skänklar, varefter pinnen trillar ur tången.

Det var det hela.

Sen har jag aldrig popnitat plast, vet inte om man tex bör ha någon bricka på varje sida om eller något liknande för att fördela kraften över större yta plast.
 
Tack för svar.

"Välj rätt typ av nit - den ska vara ädlare än det du ska nita." Vad menar du? Olika kvalitet på niten?

Kollade på CO, och dom har nåt kit med olika storlekar varav den största är 4.8 mm. Vad skall man ha för borr till den? 5 mm?

Hur djup är insticksdelen på en nit?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134361723
 
Borra ett hål genom det som skall fästas och det som det skall fästas i. Välj borrdiameter enligt rekommendation på nitförpackningen. För stort hål håller inte fast niten och för litet, ja det kan du räkna ut. Välj rätt munstycke på tången för niten i fråga, stick in stålpinnen helt i tången och stoppa niten i det borrade hålet, kläm utav bara tusan, ibland får man ta om tag, tills splinten (stålpinnen) går av. Klart.
Nu var man sen...
 
Redigerat:
En sak som folk brukar göra fel med är att använda en för lång nit vilket inte är bra.
Tången kan man köpa var som helst MEN köp niten av någon som vet vad dom pratar om så du får rätt nit!
 
I detta fall ska du ha en rostfri nit eftersom det äckelfulaste som finns på en bil är rostiga extraljusinstallationer. Sådeså.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Nu kommer nitarna iofs inte synas då det är bakom nr-plåten.

Fattar det som om det finns olika kragar på nitarna, stämmer det? Jag vill ju att skiten skall sitta ordentligt. Kan man komplettera nitarna med nåt annat? Typ kraftig dubbelhäftande tejp eller nåt? Det kommer aldrig synas ändå då skylten döljer det hela.
 
Några fakta:

Till 4,8 mm nit använder man professionellt 4,91 mm borr. 5 mm borr duger bra.
Är delen du nitar fast i av tunn plast kommer den ofelbart att spricka, om du inte
lägger en 5 mm bricka bakom detaljen, som niten får gå igenom.
Nitlängden skall vara ca 5 mm längre än tjockleken på materialet.
Materialet = beslag + underdel +eventuella brickor.

Lycka till //KoW
 
  • Gilla
Orbinski
  • Laddar…
tror det är en sånhär du ska ha...
Mutternitsats
artnr:12-953
på biltema....
ska du bara nita en gång så är det inte lönt att köpa på sig dyra tryckluftsmaskiner:)....
tror det är sådana nitar som bilfirmorna använder så man kan montera lös x-ljushållaren om man vill....vet dock inte
hur dessa sitter i plast(kofångare) men googla lite och kolla....
/
M
 
MathiasS skrev:
I detta fall ska du ha en rostfri nit eftersom det äckelfulaste som finns på en bil är rostiga extraljusinstallationer. Sådeså.
Men..... aluminium rostar väl inte :confused:

:D
 
Nä, aluminium oxiderar. :)
 
Precis ;)
 
Håller själv på att fundera ut hur jag skall få fast extrahjulhållaren bakom nummerplåten.
Tänkte först använda skruv och mutter men hur får man dit muttern på baksidan av plastkofångaren.... går inte.

Intressant det där med popnit, men då behövs det med största sannolikhet en bricka på baksidan... Och då "spricker" det igen, går inte att komma åt baksidan utan att demontera hela fronten för att komma åt att montera.

Hur har ni andra gjort för att få fast era e-ljushållare??

Hur går det för dig 5.2 racing?
 
CCPusher skrev:
Precis ;)
Rost är oxiderat järn ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.