roli skrev:
Hur har ni andra gjort för att få fast era e-ljushållare??
Jag har en qpax båge och stadiga ljus, då behövs inga nitar och inga stag.
 
phl skrev:
Rost är oxiderat järn ;)
Jag tror ni har en poäng här även om jag vidhåller min ståndpunkt rörande rostiga installationer....;)
 
Qpax båge ?? Låter dyrt.......
 
Jag skiter i popnitarna. Insåg att jag kommer åt krockbalken så det blir 4 st m6 vagnsbult + låsmuttrar. M8 är väl kanske att föredra, men Kungsbackas borrförsäljarkår behagade inte lagerföra mer än 6 mm. Borret måste vara minst 160mm långt.
 
MathiasS skrev:
Jag har en qpax båge och stadiga ljus, då behövs inga nitar och inga stag.
Hehe, ja den kostar ju bara c:a 3500:-...:eek:

Fladdrar inte ljusen om du inte har några stag?

//Edit// Tack för alla svar.
 
Immobil skrev:
Nä, aluminium oxiderar. :)
Aluminium (i de allra flesta fall) oxiderar bara på ytan. Ytoxiden skyddar sedan resten
av matrialet. Att försöka popnita rostfria nitar i plast slutar nog bara på et sätt...
 
Jaha, det var ju lätt... Hur fan ska man komma igenom krockbalken då? Köpte ett borr för hundra spänn, men kommer inte en mm! Nån som har nåt tips? Har en B&D borrmaskin 0-400 varv/min. Kan det vara borrmaskinen? Hatar när inget funkar som man tänkt.
 
Brukar inte den vara av höghållfaststål = svårborrat.......

Ser fram emot några bra idéer som jag själv kan "stjäla" när jag skall montera min e-ljushållare bakom regskylten.
 
5.2 racing skrev:
Hehe, ja den kostar ju bara c:a 3500:-...:eek:

Fladdrar inte ljusen om du inte har några stag?

//Edit// Tack för alla svar.
Ja, qpax-bågarna är löjligt dyra och därför köper man dom på blocket istället. Min var 3 år gammal men oanvänd i kartong och kostade en tredjedel av nypriset. Har du inte en volvo så är ju dock utbudet lite skralt....

Nej, det fladdrar inte. Jo, om jag kör ner i ett hål, men det gör jag väldigt sällan... Vägar som blivit som en tvättbräda av is är inget problem.
 
Får nog bli popnit lik förbannat. Hittade en plåt med massa hål i, typ en sån som man har till takstolar, så den får fungera som bricka bakom popnitarna.
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Får nog bli popnit lik förbannat. Hittade en plåt med massa hål i, typ en sån som man har till takstolar, så den får fungera som brika bakom popnitarna.
Ok, men givet mina tidigare inlägg får jag väl då påpeka att dom plåtarna brukar rosta när det kommer lite saltstänk på dom.....
 
Jaja. Kan inte du fixa fram en länk till ett borr som fixar höghållfast stål så lovar jag att du ska slippa rost...;)
 
Jag använde mutternit till mina extraljus, har en V70 och det är bara plast bakom nummerplåten, funkade ypperligt och dom sitter fortfarande säkert förankrade efter ett år. Dessutom så har det ännu inte uppdagats någon rost....
149997_d.jpg
 
Redigerat:
A
Att tänka på när man popnitar plast är att använda rätt sorts popnit, inte vanlig popnit utan den som blir som ett "kryss" när man nitat, då spräcker man inte plasten och det blir större yta på baksidan som nitas mot.
Kommer dock inte på vad den niten heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.