Niten finns på Volvo och har artikelnummer: VO 979 878
 
Milkshaken
Får jag bara fråga vad det är för extrljushållare ni snackar om?...
Jag köpte på biltema för typ, 198:- tror jag det var..
Den är busenkel att montera... Ta bort nummerskylten, passa in hållareni skyltens hål, dit med skruvarna igen ...Klart.... Inget borrande eller nitande...
 
Mmm, och så sitter det som berget va? Lär ju skaka av så småningom.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
Får jag bara fråga vad det är för extrljushållare ni snackar om?...
Jag köpte på biltema för typ, 198:- tror jag det var..
Den är busenkel att montera... Ta bort nummerskylten, passa in hållareni skyltens hål, dit med skruvarna igen ...Klart.... Inget borrande eller nitande...
På volvon som jag har så sitter nummerplåten fast med 2st nitmuttrar, så för säkerhetsskull så satte jag dit 4 till. Och det är en hållare från biltema.
 
Immobil skrev:
Niten finns på Volvo och har artikelnummer: VO 979 878
Det är väl den plastbelagda niten till innerskärmarna, borde ju kunna funka.
 
5.2 racing skrev:
Mmm, och så sitter det som berget va? Lär ju skaka av så småningom.
Vad är det för bil du ska montera på?
 
79:an skrev:
Det är väl den plastbelagda niten till innerskärmarna, borde ju kunna funka.
Javisst är det den. Jag tror säkert den funkar.
 
Skoda Octavia 4x4 -06
 
Immobil skrev:
Niten finns på Volvo och har artikelnummer: VO 979 878
Hmm, Volvo?
Volvos reservdelar eller vart menar du?
 
Hej 5.2 racing! Jag vet inte om du kommer vidare med förslagen. Jag gjorde en liknande övning på min dåvarande Hyundai Santa Fe -03, där jag monterade extraljushållaren med långa skruv i krockbalken. Jag har för mig att jag använde M8*160. För att borra i balken körde jag med Piranha Metallborr Bullet som avverkade bra.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9595-10
309432B_X_2006-06-30_104643_31.jpg
Borret var i kortaste laget så jag fick montera det längst ut i chucken.

Här finns det några bilder på montaget (se detaljbilder längst ned): http://clasj.blogspot.com/2007_09_01_archive.html

Regskylten fick jag montera med distanser eftersom skruvarna ovan var i vägen. Jag tog de plastdistanser som skickas med i ett litet paket när man extrabeställer en skylt.

Sedan är det ofrånkomligt med stag när man använder xljushållare bakom skylten. Till slut hittade jag riktigt bra stag som är bra mkt bättre än Hellas och Boschs vingelstag. Se här Autoparts i Umeå: http://www.autoparts.se/ (gå till Belysning->Montering->Extraljusstag)
http://www.autoparts.se/bilder/WebProdukter/AU-45052.jpg

Med en xljushållare i rf för 338kr + ett xljusstag för 459kr kommer man väldigt långt är min erfarenhet.
 
5.2 racing skrev:
Hmm, Volvo?
Volvos reservdelar eller vart menar du?
Japp, Volvos reservdelsbutik. :)
 
5.2 racing skrev:
Skoda Octavia 4x4 -06
Den ser kanske likadan ut bakom kofångaren som min VW Passat -06. Delar inte Skoda och VW på en hel del delar.........

Ser fram emot lite tips när du har fått dit din e-ljushållare. Gjorde ett halvdant försök förra hösten med att montera dit min hållare men den lediga tiden räckte inte till.... han bara med el-biten. För att sedan konstatera att det inte var speciellt lätt att komma åt baksidan av kofångaren för att få dit en muttar på den skruv som jag hade tänkt montera hållaren med.

Hade tidigare hållaren med e-ljusen på min Mondeo och där satt de bara med skruv direkt i plasten men det var ingen bra lösning i det långa loppet. Alltihop satt lite på trekvart efter en krock (som inte träffade e-ljusen men väl kofångaren) och efter krocken kom aldrig e-ljusen på igen så nu ligger de i garaget och väntar på att den "berömda" tummen skall "dras ur" och fästet bli monterat.....

Så 5.2 racing du får sätta lite fart så att jag får lite tips inför mitt kommande montage..:):D:):D
 
Hehe, jag har jättemycket tid just nu...

Åker hemifrån 0500, går en maskinförarutbildning, hemma 1745. Då är jag apsugen på att borra i en krockbalk:D:D:D

Fixa det själv, så kan jag titta på dig istället...;)
 
Eller vafan, jag bor ju i Kungsbacka, vi kanske ska fixa nån som gör det på båda våra bilar. Grupprabatt!
 
Köp en extraljushållare som monteras bakom nummerplåt och popnita den med 6-8 st rosettnitar så sitter hållaren bra, du kan även tejpa två remsor dubbelhäftande tejp innan du borrar hålen så du ser att hållaren sitter rakt. Använd inte gärna Autoparts stagen som det länkades till här ovan om du inte vet att de passar till din bil. Problemet med dem är att de har begränsat min mått mellan lykta och kaross och dessutom begränsad vinkel på leden. Köp några smäckra lättjusterade stag istället typ Hella... Kommer att sitta vibrationsfritt och hålla så länge du har kvar bilen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.