17 579 läst · 101 svar
18k läst
101 svar
Hur ansluta biltema strömbrytare?
Men ta kan ju inte rycka i en rkk-kabel eller vad han nu använder, återigen såg du bilden? Och vad gäller phasen osv, det är vägledande, voltmeter är verkligheten. Jag ser i det du skriver att du inte har en utbildning i detta men du försöker låta så, det funkar inte. Dina "råd" har kanske snart bränt ner ett hus eller värre. Något att fundera påE elmont skrev:Jag tillförde den kunskapen att det är enklare att visuellt skapa sig en uppfattning om hur det är kopplat än genom att mäta. Det gör man i alla typer av elinstallationer utanpåliggande som infällda, genom att "rycka och titta" slipper man momentet med att tolka ett mätvärde som i sig kan vara missvisande som om man tex använder beröringsfria "instrument".
Du vet att @elmont är utbildad elektriker och aktiv inom yrket?A Avarell_Dalton skrev:Men ta kan ju inte rycka i en rkk-kabel eller vad han nu använder, återigen såg du bilden? Och vad gäller phasen osv, det är vägledande, voltmeter är verkligheten. Jag ser i det du skriver att du inte har en utbildning i detta men du försöker låta så, det funkar inte. Dina "råd" har kanske snart bränt ner ett hus eller värre. Något att fundera på
Uppdatering igen:
jag har slarvat och sagt tidigare att det inte finns någon annan brytare för dessa lysrörsarmaturer, men har haft fel (tror jag)
för när jag piptestar svart/brun så piper det bara beroende på om den andra brytaren i rummet (dubbelpolig - se bild) är på eller av, vilket borde betyda att det är en trappkoppling
jag har slarvat och sagt tidigare att det inte finns någon annan brytare för dessa lysrörsarmaturer, men har haft fel (tror jag)
för när jag piptestar svart/brun så piper det bara beroende på om den andra brytaren i rummet (dubbelpolig - se bild) är på eller av, vilket borde betyda att det är en trappkoppling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
R robert95 skrev:
Normalt skall brun eller svart vara fas, sen skulle jag kolla vem som är tändtråd till armaturen.R robert95 skrev:
Om du gör som FredrikR skriver och ordnar en lite bättre bild av dosan på din andra bild i #52 utan plåtblecket i vägen kan du nog se vad som är vad. Där syns ju gröna och gula trådar och även brun som verkar hopkopplad där. Nu med dina senare inlägg och bild på dubbeltrappbrytaren och färgerna där är allt mer klarlagt. Och hade du svarat tidigare på AndersS fråga om fler ställen med brytare hade du nog varit i mål nu.R robert95 skrev:
Här kommer lite bättre bilder från dosan i taket bredvid den andra armaturenGK100 skrev:Om du gör som FredrikR skriver och ordnar en lite bättre bild av dosan på din andra bild i #52 utan plåtblecket i vägen kan du nog se vad som är vad. Där syns ju gröna och gula trådar och även brun som verkar hopkopplad där. Nu med dina senare inlägg och bild på dubbeltrappbrytaren och färgerna där är allt mer klarlagt. Och hade du svarat tidigare på AndersS fråga om fler ställen med brytare hade du nog varit i mål nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du viker ut alla kopplingar där och särar lite så kan du få bilder som man kan tolka bättre. Nu verkar du hittat en där brun och grön sitter ihop. Kolla om den bruna är den styvare trådtypen från en kabel som är kopplad där och i så fall bör svart och blå av den sorten finnas också om kabeln går hit.R robert95 skrev:
GK100 skrev:Om du viker ut alla kopplingar där och särar lite så kan du få bilder som man kan tolka bättre. Nu verkar du hittat en där brun och grön sitter ihop. Kolla om den bruna är den styvare trådtypen från en kabel som är kopplad där och i så fall bör svart och blå av den sorten finnas också om kabeln går hit.
Logga in
Skapa konto