Och det finns bara en brytare för att tända och släcka, du har säkert svarat tidigare.;)

E elmont skrev:
Jag tillförde den kunskapen att det är enklare att visuellt skapa sig en uppfattning om hur det är kopplat än genom att mäta. Det gör man i alla typer av elinstallationer utanpåliggande som infällda, genom att "rycka och titta" slipper man momentet med att tolka ett mätvärde som i sig kan vara missvisande som om man tex använder beröringsfria "instrument".
Men ta kan ju inte rycka i en rkk-kabel eller vad han nu använder, återigen såg du bilden? Och vad gäller phasen osv, det är vägledande, voltmeter är verkligheten. Jag ser i det du skriver att du inte har en utbildning i detta men du försöker låta så, det funkar inte. Dina "råd" har kanske snart bränt ner ett hus eller värre. Något att fundera på

• Haha
steve5432 och 4 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Men ta kan ju inte rycka i en rkk-kabel eller vad han nu använder, återigen såg du bilden? Och vad gäller phasen osv, det är vägledande, voltmeter är verkligheten. Jag ser i det du skriver att du inte har en utbildning i detta men du försöker låta så, det funkar inte. Dina "råd" har kanske snart bränt ner ett hus eller värre. Något att fundera på
Du vet att @elmont är utbildad elektriker och aktiv inom yrket?

• Gilla
  • Älska
steve5432 och 10 till
  • Laddar…
Uppdatering igen:

jag har slarvat och sagt tidigare att det inte finns någon annan brytare för dessa lysrörsarmaturer, men har haft fel (tror jag)

för när jag piptestar svart/brun så piper det bara beroende på om den andra brytaren i rummet (dubbelpolig - se bild) är på eller av, vilket borde betyda att det är en trappkoppling
Öppen väggströmbrytare med synliga anslutningar och ledningar mot en röd väggdosa, möjlig trappkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttaget avslöjar en dubbelpolig ljusbrytare med synliga ledningar och anslutningar på en vit vägg.
Skapa konto
Närinstallation av en dubbelpolig strömbrytare med exponerade kablar och öppen väggdosa.
Skapa konto
Närbild av öppen dubbelpolig strömbrytare med synliga ledningar och kopplingar i en vägg.
Skapa konto

A AndersS skrev:
Och det finns bara en brytare för att tända och släcka, du har säkert svarat tidigare.;)
Lite därav min fråga och då ska du köpa en trappbrytare istället, gör ingen fuskkoppling nu med den du har;)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Du vet att @elmont är utbildad elektriker och aktiv inom yrket?
Jag vet inte hur jag skulle kunna veta det, utifrån att han tycker att ts ska rycka i en rkk-kabel? Det finns en bild på den i inlägg ett

A AndersS skrev:
Lite därav min fråga och då ska du köpa en trappbrytare istället, gör ingen fuskkoppling nu med den du har;)
köpte en trappbrytare, frågan är hur jag ska koppla den?

Trappbrytare hålls framför en vägg med kopplingsschema synligt.
Skapa konto
En vit trappbrytare mot en råbetongvägg, synliga anslutningar och brytare redo för installation.
Skapa konto

R robert95 skrev:
Såhär ser den gamla brytaren ut som jag dessvärre inte fotade[bild][bild]
Är inte det där en 2-polig brytare?
Och den nya du köpt är 1-polig?

Om det nu har nån betydelse, beror ju på hur det var kopplat på den gamla brytaren.

R robert95 skrev:
Hej!

Jag har gått bet!

Reder inte ut hur denna brytaren från biltema skall kopplas…

R robert95 skrev:
Hej!

Jag har gått bet!

någon som har några ideér?[bild]
som har några ideér?[bild]
R robert95 skrev:
Hej!

Jag har gått bet!

någon som har några ideér?[bild]
Normalt skall brun eller svart vara fas, sen skulle jag kolla vem som är tändtråd till armaturen.

C CaNNoteN skrev:
Normalt skall brun eller svart vara fas, sen skulle jag kolla vem som är tändtråd till armaturen.
Jo så långt är jag med, problemet är att kabeln delas någonstans på vägen eftersom brun inte är med in i lampan…

R robert95 skrev:
Jo så långt är jag med, problemet är att kabeln delas någonstans på vägen eftersom brun inte är med in i lampan…
Om du gör som FredrikR skriver och ordnar en lite bättre bild av dosan på din andra bild i #52 utan plåtblecket i vägen kan du nog se vad som är vad. Där syns ju gröna och gula trådar och även brun som verkar hopkopplad där. Nu med dina senare inlägg och bild på dubbeltrappbrytaren och färgerna där är allt mer klarlagt. Och hade du svarat tidigare på AndersS fråga om fler ställen med brytare hade du nog varit i mål nu.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du gör som FredrikR skriver och ordnar en lite bättre bild av dosan på din andra bild i #52 utan plåtblecket i vägen kan du nog se vad som är vad. Där syns ju gröna och gula trådar och även brun som verkar hopkopplad där. Nu med dina senare inlägg och bild på dubbeltrappbrytaren och färgerna där är allt mer klarlagt. Och hade du svarat tidigare på AndersS fråga om fler ställen med brytare hade du nog varit i mål nu.
Här kommer lite bättre bilder från dosan i taket bredvid den andra armaturen
Elektrisk dosa med kablar och skarvdon i tak, omgiven av ojämn puts.
Skapa konto
Elektrisk anslutningsdosa i tak med synliga ledningar och kopplingar bredvid ljusarmatur.
Skapa konto
Öppen dosa i tak med synliga elkablar och anslutningar bredvid armatur.
Skapa konto

R robert95 skrev:
Här kommer lite bättre bilder från dosan i taket bredvid den andra armaturen
[bild] [bild] [bild]
Om du viker ut alla kopplingar där och särar lite så kan du få bilder som man kan tolka bättre. Nu verkar du hittat en där brun och grön sitter ihop. Kolla om den bruna är den styvare trådtypen från en kabel som är kopplad där och i så fall bör svart och blå av den sorten finnas också om kabeln går hit.

GK100 GK100 skrev:
Om du viker ut alla kopplingar där och särar lite så kan du få bilder som man kan tolka bättre. Nu verkar du hittat en där brun och grön sitter ihop. Kolla om den bruna är den styvare trådtypen från en kabel som är kopplad där och i så fall bör svart och blå av den sorten finnas också om kabeln går hit.
Elektriska ledningar och kopplingsmuffar inuti en öppen väggdosa med en hand som pekar.
Skapa konto

R robert95 skrev:
[bild]
Är 2 vita ihop med en blå eller ser jag tokigt?
Vit var väl framdragen till nån armaturerna som tändtråd?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.