FredrikR FredrikR skrev:
Är 2 vita ihop med en blå eller ser jag tokigt?
Vit var väl framdragen till nån armaturerna som tändtråd?
Stämmer bra

Elledningar och anslutningar inuti en öppen väggdosa med synliga kablar och skarvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulf Jarnryd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Är 2 vita ihop med en blå eller ser jag tokigt?
Vit var väl framdragen till nån armaturerna som tändtråd?
Vit var ju neutralledare förr så det är ju inget konstigt egentligen.
Men en vit verkar ju även användas som tändtråd. Frågan är ju vart den tar vägen…
 
R robert95 skrev:
Stämmer bra

[bild]
Då är du nog i mål och kan koppla in din trappbrytare du skaffat i andra änden i stället för den enpoliga. Allt stämmer bra om man ser till dina senare bilder och den andra vid dubbeltrappen.

Det är gjort som en sk sparkoppling och med svart fas, brun mellantråd och blå tändtråd i kabeländen du byter brytare i.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vit var ju neutralledare förr så det är ju inget konstigt egentligen.
Men en vit verkar ju även användas som tändtråd. Frågan är ju vart den tar vägen…
den vita går till armaturen tror jag

Eluttag med öppen kabelanslutning där en vit kabel löper uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Då är du nog i mål och kan koppla in din trappbrytare du skaffat i andra änden i stället för den enpoliga. Allt stämmer bra om man ser till dina senare bilder och den andra vid dubbeltrappen.

Det är gjort som en sk sparkoppling och med svart fas, brun mellantråd och blå tändtråd i kabeländen du byter brytare i.
Ja okej, vill du förklara lite tydligare vart brun/svart och blå ska in?

Svart in i L1 och övriga i de andra kopplingspunkterna?
Elanslutningsmodul med märkningar L1, X1 och X2 mot en vit texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Vit var ju neutralledare förr så det är ju inget konstigt egentligen.
Men en vit verkar ju även användas som tändtråd. Frågan är ju vart den tar vägen…
Om du ser på TS olika bilder ser du att det är använt de helt normala svart, blå och grön-guul som L, N. PE dvs för anläggningar i häradet 70-00-tal de helt normala i majoriteten fall. Sen antyder användandet av gröna och gula trådar att vi senast bör hamna i tidigt 90-tal här som senaste tid för just detta fall eftersom de färgerna utgick då.
 
R robert95 skrev:
Svart in i L1 och övriga i de andra kopplingspunkterna?
Hade det varit en konventionell trappkoppling hade det stämt så. Nu är det ju inte det här så jag rekommenderar att du söker lite tex på forumet om sparkoppling trapp osv och sätter dig in i hur det bör vara. Sen kan du komma igen med förslag på hur du tänker dig om du vill.

På så sätt lär du dig mer och har nytta av i andra fall hur man bör göra i elfrågor dvs inte gå via facit och presenterade lösningar likt apövningar utan tänka efter och förstå själv givetvis med hjälp på vägen stegvis om det behövs.
 
GK100 GK100 skrev:
Hade det varit en konventionell trappkoppling hade det stämt så. Nu är det ju inte det här så jag rekommenderar att du söker lite tex på forumet om sparkoppling trapp osv och sätter dig in i hur det bör vara. Sen kan du komma igen med förslag på hur du tänker dig om du vill.

På så sätt lär du dig mer och har nytta av i andra fall hur man bör göra i elfrågor dvs inte gå via facit och presenterade lösningar likt apövningar utan tänka efter och förstå själv givetvis med hjälp på vägen stegvis om det behövs.
Gillar hur du tänker, helt ärligt så har jag ju som ni märker tagit vatten över huvudet.

Förstår ungefär hur en trappkoppling fungerar, men hjärnan hänger inte med när jag läser schemat för sparkopplad trapp om jag ska vara helt ärlig.

Hittat flera bra bilder som bör vara tydliga, men inte för mig tyvärr :(

Skulle vara så himla tacksam om du kunde förklara för mig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag undrar hur man kan se att TS gamla brytare är en trappbrytare? Skulle vara bra att lära sig sådant.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar hur man kan se att TS gamla brytare är en trappbrytare? Skulle vara bra att lära sig sådant.
Den hade alla 3 trådar anslutna och endast en vippa.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den hade alla 3 trådar anslutna och endast en vippa.
Ah, tack för förklaringen.
Som den okunniga amatör som jag är såg det ut som en 2-polig brytare :)
 
R robert95 skrev:
Gillar hur du tänker, helt ärligt så har jag ju som ni märker tagit vatten över huvudet.

Förstår ungefär hur en trappkoppling fungerar, men hjärnan hänger inte med när jag läser schemat för sparkopplad trapp om jag ska vara helt ärlig.

Hittat flera bra bilder som bör vara tydliga, men inte för mig tyvärr :(

Skulle vara så himla tacksam om du kunde förklara för mig.
Har du något exempel på såna scheman du tittat på? Lägg in ett så kan vi kanske översätta till ditt fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du något exempel på såna scheman du tittat på? Lägg in ett så kan vi kanske översätta till ditt fall.
Kollat på denna nu i 20 minuter och försökt förstå

http://lommarp.se/Util/sparkoppling.htm
 
GK100 GK100 skrev:
Har du något exempel på såna scheman du tittat på? Lägg in ett så kan vi kanske översätta till ditt fall.

Klurat lite till och jag tror att blå ska in i L1 och svart/brun i X1 eftersom svart och brun är sammankopplade när jag piptestade dem med multimetern.
 
R robert95 skrev:
Kollat på denna nu i 20 minuter och försökt förstå

[länk]
Där ser du att svart fas är vad som är lika mot vad du har och den kan du koppla in så som på bilden. Sen är då frågan vad som händer vid lampan dvs på bilden är tändtråden brun men i din dosa var de original vita och sen blå från kabeln lagd ihop med dem. Återstår då den grå på bilden som ursprungligen var grön i ditt fall men som skarvats mot brun från kabeln i dosan.

Du bör kunna komma fram med den översättningen och se att det stämmer och hur det funkar också. Sen kan du testa koppla in, nu är allt så utrett att man kan utesluta åtminstone att något farligt händer och sämre än nu kan det ju heller inte bli.
 
Redigerat:
  • Gilla
robert95 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.