7 990 424 läst · 38 994 svar
7990k läst
39,0k svar
Humorhörnan ...
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Har längtat efter att ”de” och ”dem” ska komma upp, verkar otroligt svårt för många, inklusive journalister på stora dagstidningar. De flesta verkar ha greppat att ”dom” är talspråk men tror att man kan ersätta allt med ”dem”. En bra regel är att tänka engelska. Ingen skulle ju säga ” Them whent” utan ”They went”. Blir ju samma sak på svenska, ”De gick” inte ” Dem gick ”
Skönt, nu har jag fått ur mig det
Skönt, nu har jag fått ur mig det
Under förutsättning att de är bättre på Engelska än svenska. De flesta verkar klara att skilja på vi och oss bättre än de och dem. Så att testa meningen med vi och oss är bättre. Samtidigt inser man förhoppningsvis hur illa felet ser ut för många.
Apropå knackig svenska. Jag köpte en bil i höstas via Blocket. Säljaren var jätteglad när jag mailade honom.
-"Så skönt att att läsa ett mail på svenska", skrev han sitt svarsmail.
Han hade fått flera mer eller mindre obegripliga svar på sin annons och när vi gjort affär och båda var nöjda kom vi in på ämnet "märkliga annonssvar på Blocket". Han skickade detta mail han fått och det var ändå inte nåt av de sämsta:
Han hade fått flera mer eller mindre obegripliga svar på sin annons och när vi gjort affär och båda var nöjda kom vi in på ämnet "märkliga annonssvar på Blocket". Han skickade detta mail han fått och det var ändå inte nåt av de sämsta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag lägger ut en jobbannons är det inte ovanligt med svar som lyder:Keiller skrev:Apropå knackig svenska. Jag köpte en bil i höstas via Blocket. Säljaren var jätteglad när jag mailade honom.
[bild]
Du måste hjälpa mig jobb,
eller,
Hur mycket ska man gå
eller,
När börjar jag
Det där MÅSTE vara min gamle granne som skriver från "andra sidan". Klockrent!andr.ljung skrev:
Anekdot: Jag sprang en del ärenden åt min gamle granne, han var lite trög i rörelserna. En gång när jag skulle leverera varorna han bett mig hämta fick jag nästan en utkastad målare i ansiktet. Den stackars målaren rafsade snabbt som fan ihop sina attiraljer och avvek halvspringande från platsen, han såg fullständigt livrädd ut. Min gamle granne besinnade sig när det gick upp för honom att jag anlände med hans grejer och bjöd in mig att leverera.
Väl inne såg jag att väggarna var alldeles taggiga av tändstickor som grannen hade stuckit in i alla de spikhål som var kvar efter att han plockat ner de hundratals tavlor, souvenirer och annat han hade haft uppspikat på väggarna.
Jag nämnde ingenting om det eftersom jag sett ännu konstigare saker hända hemma hos honom, men jag frågade varför målaren hade så bråttom därifrån. Svaret förbluffade mig: "-Förbannade jävla amatörer! Här lägger man ner en massa tid på att spara spikhålen så grejerna hamnar på rätt plats igen, men den jävla idioten sa att det inte gick att tapetsera med en massa tändstickor i väggarna!"
Min gamle granne hade tänkt att "tapetsören" skulle utföra sin arbetsuppgift på så vis att tändstickorna skulle perforera tapeten vid uppsättandet så han skulle slippa att lokalisera de gamla spikhålen vid återupphängandet av tavlorna...
Hoppas du får vila i frid, Kjelle, trots oddsen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto