useless useless skrev:
Jomenvisstseru.
Jag är ju för fan språkpolis: Alla felkrivningar jag gör är helt avsiktliga och avsedda att höja verksgraden i det anförda!

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det heter felskrivningar...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nya höjder i humorhörnan.
Få mig inte att skratta så jag trillar av stolen igen ! :rofl:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Bild på en tidningsartikel med humoristiskt redigerade rubriker som skämtsamt föreslår konstiga händelser när korrekturläsaren är sjuk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Freddedan och 19 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Få mig inte att skratta så jag trillar av stolen igen ! :rofl:
Det är bara att resa sig och ta nya tag.

Har längtat efter att ”de” och ”dem” ska komma upp, verkar otroligt svårt för många, inklusive journalister på stora dagstidningar. De flesta verkar ha greppat att ”dom” är talspråk men tror att man kan ersätta allt med ”dem”. En bra regel är att tänka engelska. Ingen skulle ju säga ” Them whent” utan ”They went”. Blir ju samma sak på svenska, ”De gick” inte ” Dem gick ”

Skönt, nu har jag fått ur mig det

• Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 9 till
  • Laddar…
Under förutsättning att de är bättre på Engelska än svenska. De flesta verkar klara att skilja på vi och oss bättre än de och dem. Så att testa meningen med vi och oss är bättre. Samtidigt inser man förhoppningsvis hur illa felet ser ut för många.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan testa att byta ”de” mot ”jag” och ”dem” mot ”mig” för att se om man skriver rätt, sen ha som minnesregel att båda dem och mig innehåller m.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Dem sitter i Sri Lanka och använder Google Translate för en femma i timmen
Google translate stavar väl ändå inte orden fel?

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Apropå knackig svenska. Jag köpte en bil i höstas via Blocket. Säljaren var jätteglad när jag mailade honom.

-"Så skönt att att läsa ett mail på svenska", skrev han sitt svarsmail.

Han hade fått flera mer eller mindre obegripliga svar på sin annons och när vi gjort affär och båda var nöjda kom vi in på ämnet "märkliga annonssvar på Blocket". Han skickade detta mail han fått och det var ändå inte nåt av de sämsta:
Skärmdump av ett mail med dålig svenska angående intresse för bilköp via Blocket.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
erkka och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå knackig svenska. Jag köpte en bil i höstas via Blocket. Säljaren var jätteglad när jag mailade honom.

-"Så skönt att att läsa ett mail på svenska", skrev han sitt svarsmail.

Han hade fått flera mer eller mindre obegripliga svar på sin annons och när vi gjort affär och båda var nöjda kom vi in på ämnet "märkliga annonssvar på Blocket". Han skickade detta mail han fått och det var ändå inte nåt av de sämsta:
[bild]
När jag lägger ut en jobbannons är det inte ovanligt med svar som lyder:
Du måste hjälpa mig jobb,
eller,
Hur mycket ska man gå
eller,
När börjar jag

• Gilla
gcostanza
  • Laddar…
A
J J Vos skrev:
När jag lägger ut en jobbannons är det inte ovanligt med svar som lyder:
Du måste hjälpa mig jobb,
eller,
Hur mycket ska man gå
eller,
När börjar jag

Tips är nog att fundera över hur tydlig du är i dina annonser och inte bara skriva ”Jobb finns om du går hit”.

• Haha
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
[bild]
Det där MÅSTE vara min gamle granne som skriver från "andra sidan". Klockrent!

Anekdot: Jag sprang en del ärenden åt min gamle granne, han var lite trög i rörelserna. En gång när jag skulle leverera varorna han bett mig hämta fick jag nästan en utkastad målare i ansiktet. Den stackars målaren rafsade snabbt som fan ihop sina attiraljer och avvek halvspringande från platsen, han såg fullständigt livrädd ut. Min gamle granne besinnade sig när det gick upp för honom att jag anlände med hans grejer och bjöd in mig att leverera.

Väl inne såg jag att väggarna var alldeles taggiga av tändstickor som grannen hade stuckit in i alla de spikhål som var kvar efter att han plockat ner de hundratals tavlor, souvenirer och annat han hade haft uppspikat på väggarna.
Jag nämnde ingenting om det eftersom jag sett ännu konstigare saker hända hemma hos honom, men jag frågade varför målaren hade så bråttom därifrån. Svaret förbluffade mig: "-Förbannade jävla amatörer! Här lägger man ner en massa tid på att spara spikhålen så grejerna hamnar på rätt plats igen, men den jävla idioten sa att det inte gick att tapetsera med en massa tändstickor i väggarna!"

Min gamle granne hade tänkt att "tapetsören" skulle utföra sin arbetsuppgift på så vis att tändstickorna skulle perforera tapeten vid uppsättandet så han skulle slippa att lokalisera de gamla spikhålen vid återupphängandet av tavlorna...

Hoppas du får vila i frid, Kjelle, trots oddsen.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
G
Text på bild med blomsteräng: "Vet ni varför det kallas modersmål? För att fadern aldrig får en syl i vädret 😊
Skapa konto

Skylt med texten "Sätt på mig när jag är full - Städerskan" framför en öppen, delvis fylld diskmaskin.
Skapa konto

Informativ text som visar humoristiska konverteringar av tid, som "ögonblick" och "strax", i minuter, med dekorativa svepningar överst och nederst.
Skapa konto

En bildserie som visar en hund målad som en tiger till vänster och hunden utan målning till höger.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Kanin står på bakbenen på en gräsmark med en buskig päls runt huvudet och ordvits text.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
swe.jocke och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.