Mikael_L
Norrbottningen blir lite osäker och förvirrad när han skulle möta upp en som kommer med flyget ...
"Men var har dom utgången? Här är det ju bara in och o-ut ..."
price-web.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Menar du Ei saa Peittää? det troode jag alla "normalgamla" (dvs äldre än millenister) svenskar lärt sig, om inte annat på något halvdragig toalett på sommarstället. De som inte kan den frasen på alla våra nordiska grannläders språk har väl aldrig firat svensk sommar (ok lite fördomar).

..för mig är det just eiiii saaaaa peitääääääää som är den fras som kommer först till hands när det är en tung "nr 2" på G...

/U
Hyyvää och Ei sa peittää är det man kan på finska, född i slutet av 80 talet :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hyyvää och Ei sa peittää är det man kan på finska, född i slutet av 80 talet :)
Vittu / voi vittu måste du väl hört, standard svordom på finska. Bildgoogla inte orden, kan bli märkliga bilder ;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Perkele saatana , jumalauta vittu!
Sköna kraftord när det går åt skogen.

Finns en låt som går så men har glömt artisten.
 
hsd
 
T
ullberg ullberg skrev:
Menar du Ei saa Peittää? det troode jag alla "normalgamla" (dvs äldre än millenister) svenskar lärt sig, om inte annat på något halvdragig toalett på sommarstället. De som inte kan den frasen på alla våra nordiska grannläders språk har väl aldrig firat svensk sommar (ok lite fördomar).

..för mig är det just eiiii saaaaa peitääääääää som är den fras som kommer först till hands när det är en tung "nr 2" på G...

/U
"Ei saa Peittää" är väl den fras som de flesta svenskar känner igen, men "Paljon lunta mutta ei taskulamppua" tycker jag är en annan favorit. Någon som minns var detta bevingade uttryck sades? :)
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
JanneJanne123
Mycket snö men ingen ficklampa. Jönssonligan på Mallorca, episkt.
 
Skylt med felaktig särskrivning "ICA GRIS LEVER" istället för "ICA grislever".

Jag är expert på att reta gallfeber på folk (maken..) med mina påhittade ord, skrivande i ”talform” och andra konstigheter..

Men även jag kan se humorn i särskrivning ibland ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Jag är expert på att reta gallfeber på folk (maken..) med mina påhittade ord, skrivande i ”talform” och andra konstigheter..

Men även jag kan se humorn i särskrivning ibland ;)
Om grisen lever borde den vara färsk!
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
tommib
Svinfärsk!
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Å Svensk, så närfärsk!
 
  • Gilla
henkepenk och 1 till
  • Laddar…
Ja, flaggan är ju en sorts humor i sig. Den kan ju betyda att grisen är uppfödd i Sverige (men slaktad och förpackad i något annat land). Eller motsatsen, att man importerat fläskkött som sedan förpackats i Sverige.
I allra bästa fall betyder det väl att det är en gris som fötts upp i Sverige, slaktats i Sverige och förpackats i Sverige.
Om det nu ska spela så stor roll - Sverige är ett långt land. Köttet kan säkert ha åkt 100 mil ändå, det kan faktiskt ha varit mycket mer "närproducerat" att köpa från Danmark, Tyskland eller Polen.
 
B b8q skrev:
Ja, flaggan är ju en sorts humor i sig. Den kan ju betyda att grisen är uppfödd i Sverige (men slaktad och förpackad i något annat land). Eller motsatsen, att man importerat fläskkött som sedan förpackats i Sverige.
Jag tror den betyder att ICA-butiken ligger i Sverige. :D
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Ja, flaggan är ju en sorts humor i sig. Den kan ju betyda att grisen är uppfödd i Sverige (men slaktad och förpackad i något annat land). Eller motsatsen, att man importerat fläskkött som sedan förpackats i Sverige.
I allra bästa fall betyder det väl att det är en gris som fötts upp i Sverige, slaktats i Sverige och förpackats i Sverige.
Jag tror att det ska stå på förpackningen var grisen är uppfödd och slaktad. Är det i Sverige, är mervärdet framförallt att Sverige ställer högre krav på djurhållningen och grisen därmed hade ett litet bättre liv.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att det ska stå på förpackningen var grisen är uppfödd och slaktad. Är det i Sverige, är mervärdet framförallt att Sverige ställer högre krav på djurhållningen och grisen därmed hade ett litet bättre liv.
Jag tror grisen HAR ett bra liv, det står ju ”Lever”
HaHa
/B
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.