Hemmakatten
b_hasse skrev:
Jag vet inte om den här varit med i tråden redan, men det är humor. Det kan till och med tänkas att nivån är så hög att några inte förstår det roliga:

[bild]
Erkänner. Den där förstår jag inte alls, men vill gärna få den förklarad.
 
Hemmakatten skrev:
Erkänner. Den där förstår jag inte alls, men vill gärna få den förklarad.
Jag skall försöka förklara, fast jag är ju inte heller expert, bara en Messerschmitt :)

Den relativ nya datorbranschen vimlar av nya fackuttryck.
Hårddiskar dök upp för kanske 60 år sedan,
modem (modulator-demodulator) för kanske 50 år sedan,
och moderkort för kanske 30 år sedan.

Med alla dessa nya termer är det lätt att det snurrar till sig i skallen,
och då uppstår begrepp som modermodem, hårdkort och faderkort. Svårare än så är det nog inte :)
 
Hemmakatten
Aha, ja alla har nog redan förstått att teknik och el inte är mina bästa grenar...
 
KnockOnWood skrev:
Jag skall försöka förklara, fast jag är ju inte heller expert, bara en Messerschmitt :)

Den relativ nya datorbranschen vimlar av nya fackuttryck.
Hårddiskar dök upp för kanske 60 år sedan,
modem (modulator-demodulator) för kanske 50 år sedan,
och moderkort för kanske 30 år sedan.

Med alla dessa nya termer är det lätt att det snurrar till sig i skallen,
och då uppstår begrepp som modermodem, hårdkort och faderkort. Svårare än så är det nog inte :)
Hans viktiga min gör det ju ännu roligare!
Men antagligen är det journalisten som skrev artikeln som missuppfattat det hela. Och så blir den där stackarn uthängd som idiot många år senare...
 
Inte tycker jag att Andreas får bära hundhuvudet för innehållet i texten. Men fruktansvärt kul är det.

Det är svårt att förklara varför det är så oproportionerligt roligt, även 100 år senare, men en del är förstås att inte ett ord är rätt i texten.

Datorn (lådan) kallas felaktigt "hårddisken"
Modermodemet avser egentligen moderkortet, något modem syns inte till.

....och så lyckas man kombinera dessa två i en oförglömlig kombination. Finns det egentligen någon (ok, inte hemmakatten) som inte någon gång vid ett tillsynes oförklarligt fel konstaterat att "det måste vara själva modermodemet som är trasig" och alla runt om bara nickar instämmande och säger allvarligt "ja, så måste det vara, själva modermodemet är trasigt". ALLA har sett denna text förut.....
 
  • Gilla
beqen och 1 till
  • Laddar…
Och jag undrar varför Modermodemet stavas med stort M?

Killen på bilden är såklart helt oskyldig, det är ju "journalisten" som har fått ett och annat bakom foten.
 
Dessa generalister. Lämnade in en trasig förstärkare på en lokal radioaffär på 80-talet. Killen som tog emot måste varit kompetent då han med bekymrad min konstaterade att "Det är förmodligen fel på emittern".
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
TeroM : Ja förstärkaren ska ju "utgiva" eller "utsända" signaler till högtalaren och det funkade ju inte.
 
Visserligen, men han var mer inne på uppbyggnaden av transistorer. Därmed inte sagt att det inte var fel på emittern ...
 
Säga vad man vill om polisen men ibland så förstår man nästan varför vissa saker blir nerlagda direkt..
Utklipp av tidningsartikel där en kvinna anmäler en annan för ofredande för att ha sprungit förbi, skrattat och hälsat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag varit polis så hade hon fått fylla i det formuläret som var uppe för några sidor sen.
 
Det är fan rätt. Springa omkring och heja på folk man inte känner, det är ett jädra sätt. Klart man blir förbannad.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi får ju innerligt hoppas att konstapeln som tog emot anmälan var en buttergök som inte hälsade på kvinnan annars blir väl denne anmäld också.
 
Häromdagen körde jag åt sidan och stannade när jag mötte en stor,bred lastbil på en smal byväg.
När bilen passerade lyfte chauffören handen som till en tackhälsning.

Fan vad kränkt jag kände mig :mad:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Inte tycker jag att Andreas får bära hundhuvudet för innehållet i texten.
Och här har jag gått och tyckt synd om honom i alla år för att jag trott att alla har skrattat åt honom.

Men jag kommer osökt att tänka på bilden av Ernst där det står att han snabbt förstod att han skulle bli pappa när hans fru blev gravid. Där har ju Ernst hånats trots att det förmodligen är samma sak, nån tidningsmänniska som fått till en dum text. (Även om det också är väldigt roligt!)
 
Kirre2 skrev:
Men jag kommer osökt att tänka på bilden av Ernst där det står att han snabbt förstod att han skulle bli pappa när hans fru blev gravid.
Ernst kanske inte ska vara så säker på vem som ska bli pappa. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.