25 629 läst · 53 svar
26k läst
53 svar
HP/MS larm Nibe Fighter 1215
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sekunden efter att jag tog den här bilden knäppte det till och ”mitten” på den nedre kontaktorn (?) drogs in. Då tänker jag att kompressorn ska starta men allt jag hör är ett surrande. Ljudet kommer dock från kontaktorn. Kompressorn är knäpptyst.
Precis nu borde kompressorn starta, mät så att du har alla faserna igenom första kontaktorn, motorskyddet och vidare genom den nedre kontaktorn (när Kontaktorerna är dragna)
J jagkanspika skrev:
Gjorde precis det. Om jag gjort rätt så har jag alla faser efter den nedre kontaktorn (när de är ”indragna”).T Tobias Knutsson skrev:
Har jag kommit fram till att felet ligger efter dessa nu, dvs i kompressorn?
Ja tyvärr så lutar det åt att det är något med din kompressor som strular, en sista sak du kan kolla själv innan det är dags att få ut en servicetekniker är att kolla stiften på kompressorn.
Bryt strömmen innan du börjar
Bryt strömmen innan du börjar
J jagkanspika skrev:
Ööhm, och stiften hittar jag i anslutning till kablarna som ansluter till kompressorn?T Tobias Knutsson skrev:
Som du hör är jag inte elektriker direkt. Jobbar som ekonom
Väldigt trångt att komma åt nåt därinne. Mycket i vägen. Jag får prova när jag får mer tid i eftermiddag om jag lyckas komma åt. Men det blir nog till att ringa tekniker imorgon bitti.T Tobias Knutsson skrev:
För att vara beredd när det skulle hända nåt så begärde jag in några offerter på utbyte av alltihop för ett tag sedan. Vilket sammanträffande... Blir väl till att läsa in sig på dem, kontra kostnad för kompressor/reparation, nu i dagarna..
Fick du något pris på byte kompressor?J jagkanspika skrev:Väldigt trångt att komma åt nåt därinne. Mycket i vägen. Jag får prova när jag får mer tid i eftermiddag om jag lyckas komma åt. Men det blir nog till att ringa tekniker imorgon bitti.
För att vara beredd när det skulle hända nåt så begärde jag in några offerter på utbyte av alltihop för ett tag sedan. Vilket sammanträffande... Blir väl till att läsa in sig på dem, kontra kostnad för kompressor/reparation, nu i dagarna..
Har nämligen en likadan Nibe
Nej inte än. Det jag fått innan är för hela vp. Det jag har i huvudet just nu är byte mot Thermia Calibra 7 för 79 tkr inkl rot. Jag kan återkomma med pris på kompressorbyte när jag fått offert på det. Hittat kompressorn på nätet för 9800, men arbetstiden på det har jag ingen aning om.Griffeltavlan skrev:
Byte av kompressor, torkfilter och expansionsventilen bör hamna runt 20-25000kr.
Lägger man till några tusen till så kan man byta ut hela kylmodulen istället
Lägger man till några tusen till så kan man byta ut hela kylmodulen istället
J jagkanspika skrev: