Griffeltavlan
Mätt på l1, l2, l3 mot nollan?

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Mätt på l1, l2, l3 mot nollan?
Ja precis. Utslag på samtliga.

Elcentral med kontakter och kablar, omedelbart innan en kontaktor aktiverades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sekunden efter att jag tog den här bilden knäppte det till och ”mitten” på den nedre kontaktorn (?) drogs in. Då tänker jag att kompressorn ska starta men allt jag hör är ett surrande. Ljudet kommer dock från kontaktorn. Kompressorn är knäpptyst.

T
Precis nu borde kompressorn starta, mät så att du har alla faserna igenom första kontaktorn, motorskyddet och vidare genom den nedre kontaktorn :thinking: (när Kontaktorerna är dragna)

J jagkanspika skrev:
[bild]
Sekunden efter att jag tog den här bilden knäppte det till och ”mitten” på den nedre kontaktorn (?) drogs in. Då tänker jag att kompressorn ska starta men allt jag hör är ett surrande. Ljudet kommer dock från kontaktorn. Kompressorn är knäpptyst.

T Tobias Knutsson skrev:
Precis nu borde kompressorn starta, mät så att du har alla faserna igenom första kontaktorn, motorskyddet och vidare genom den nedre kontaktorn :thinking: (när Kontaktorerna är dragna)
Gjorde precis det. Om jag gjort rätt så har jag alla faser efter den nedre kontaktorn (när de är ”indragna”).
Har jag kommit fram till att felet ligger efter dessa nu, dvs i kompressorn?

T
Ja tyvärr så lutar det åt att det är något med din kompressor som strular, en sista sak du kan kolla själv innan det är dags att få ut en servicetekniker är att kolla stiften på kompressorn. :thinking:

Bryt strömmen innan du börjar

J jagkanspika skrev:
Gjorde precis det. Om jag gjort rätt så har jag alla faser efter den nedre kontaktorn (när de är ”indragna”).
Har jag kommit fram till att felet ligger efter dessa nu, dvs i kompressorn?

T Tobias Knutsson skrev:
Ja tyvärr så lutar det åt att det är något med din kompressor som strular, en sista sak du kan kolla själv innan det är dags att få ut en servicetekniker är att kolla stiften på kompressorn. :thinking:

Bryt strömmen innan du börjar
Ööhm, och stiften hittar jag i anslutning till kablarna som ansluter till kompressorn?
Som du hör är jag inte elektriker direkt. Jobbar som ekonom

T
Precis, stiften hittar du bakom ett plastlock på kompressorn :D

T
Här

• Illustration av en värmepumps inre komponenter med numrerade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobias Knutsson skrev:
Här
Väldigt trångt att komma åt nåt därinne. Mycket i vägen. Jag får prova när jag får mer tid i eftermiddag om jag lyckas komma åt. Men det blir nog till att ringa tekniker imorgon bitti.

För att vara beredd när det skulle hända nåt så begärde jag in några offerter på utbyte av alltihop för ett tag sedan. Vilket sammanträffande... Blir väl till att läsa in sig på dem, kontra kostnad för kompressor/reparation, nu i dagarna..

Griffeltavlan
J jagkanspika skrev:
Väldigt trångt att komma åt nåt därinne. Mycket i vägen. Jag får prova när jag får mer tid i eftermiddag om jag lyckas komma åt. Men det blir nog till att ringa tekniker imorgon bitti.

För att vara beredd när det skulle hända nåt så begärde jag in några offerter på utbyte av alltihop för ett tag sedan. Vilket sammanträffande... Blir väl till att läsa in sig på dem, kontra kostnad för kompressor/reparation, nu i dagarna..
Fick du något pris på byte kompressor?
Har nämligen en likadan Nibe

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Också intresserad, jag har iofs en 1210 men den har 9925 starter och ca 55000 timmar...

Nej inte än. Det jag fått innan är för hela vp. Det jag har i huvudet just nu är byte mot Thermia Calibra 7 för 79 tkr inkl rot. Jag kan återkomma med pris på kompressorbyte när jag fått offert på det. Hittat kompressorn på nätet för 9800, men arbetstiden på det har jag ingen aning om.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
T
Byte av kompressor, torkfilter och expansionsventilen bör hamna runt 20-25000kr.
Lägger man till några tusen till så kan man byta ut hela kylmodulen istället :thinking:

J jagkanspika skrev:
Nej inte än. Det jag fått innan är för hela vp. Det jag har i huvudet just nu är byte mot Thermia Calibra 7 för 79 tkr inkl rot. Jag kan återkomma med pris på kompressorbyte när jag fått offert på det. Hittat kompressorn på nätet för 9800, men arbetstiden på det har jag ingen aning om.

Är det en 4kw?
Nibe 1215 4kw har en enfaskompressor med start och driftkondensatorer. Dessa kan vara värt att kolla närmare på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.