Kan kan man, men det kan förkorta livslängden på fläkten. Jag tror det blir en vanessk att gå och höja fläkten när man dka laga mat, och duscha. Brukar du inte sätta fläkten i forcerat läge idag när ni duschar eller kör torktumlaren/hängt tvätt?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kan kan man, men det kan förkorta livslängden på fläkten. Jag tror det blir en vanessk att gå och höja fläkten när man dka laga mat, och duscha. Brukar du inte sätta fläkten i forcerat läge idag när ni duschar eller kör torktumlaren/hängt tvätt?
Vi ska renovera allt innan vi flyttar in, så vi har ingen erfarenhet av detta. Därav jag försöker att få fram lösningar innan vi stöter på problemen:thinking:

Lutar lite åt att sätta in ett till rör isåfall för att slippa behöva pilla på takfläkten hela tiden så fort man ska pilla på köksfläkten.

Antar att endast en ventilationstekniker kan svara på huruvida det kan komma att fungera isåfall

W wipen skrev:
Kan man isåfall köra takfläkten på högre hastighet hela tiden utan att skada takfläkten?
Vill inte behöva ändra på takfläktens hastighet varje gång man skall använda köksfläkten.

Sorry om jag återupprepar mig, vill försöka förstå hur allting fungerar så vi går korrekt fram :)
Visst kan du ha takfläkten på något högre hastighet. Men då sliter du mer på takfläkten. Samtidigt som du blåser ut varm luft som då renderar i högre uppvärmningskostnad.

S slurppe99 skrev:
Visst kan du ha takfläkten på något högre hastighet. Men då sliter du mer på takfläkten. Samtidigt som du blåser ut varm luft som då renderar i högre uppvärmningskostnad.
Då känns det som att det blir att sätta ett rör för köksfläkten och går inte det alternativt det är för komplicerat och dyrt. Då får vi helt enkelt ge med oss..

:D:D
W wipen skrev:
Vi ska renovera allt innan vi flyttar in, så vi har ingen erfarenhet av detta. Därav jag försöker att få fram lösningar innan vi stöter på problemen:thinking:

Lutar lite åt att sätta in ett till rör isåfall för att slippa behöva pilla på takfläkten hela tiden så fort man ska pilla på köksfläkten.

Antar att endast en ventilationstekniker kan svara på huruvida det kan komma att fungera isåfall
Personligen tycker jag det är helt onödigt med extra kanal. Är det ett 1,5 plans radhus?

Att behöva höja takfläkten varje gång blir en biprodukt av att du valt en felaktig fläkt, det vänjer man sig vid, du placerar såklart vredet någonstans i närheten av spisen, kablarna till takfläkten kommer ju ändå ner vid imröret nånstans. Det blir också mer ljud ifrån frånluftsdonen om fläkten ska gå på max hela tiden.

Jaja du har iaf fått en del matnyttiga tips här som du kan fundera lite på såhär innan nyårsnatten! :D

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
:D:D

Personligen tycker jag det är helt onödigt med extra kanal. Är det ett 1,5 plans radhus?

Att behöva höja takfläkten varje gång blir en biprodukt av att du valt en felaktig fläkt, det vänjer man sig vid, du placerar såklart vredet någonstans i närheten av spisen, kablarna till takfläkten kommer ju ändå ner vid imröret nånstans. Det blir också mer ljud ifrån frånluftsdonen om fläkten ska gå på max hela tiden.

Jaja du har iaf fått en del matnyttiga tips här som du kan fundera lite på såhär innan nyårsnatten! :D
Det är ett två-plans radhus :)

Håller helt med dig att det blir omöjligt att låta den gå på hög styrka hela tiden, drömmen hade ju varit att sätta vredet till takfläkten i typ badrummet så man kan sätta på det när man ska duscha etc

Tack för alla tips, återkommer efter jag pratat med en ventilationstekniker och fått höra deras rekommendationer :)

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Den rekommendationen du kommer få av en fackman och det vettigaste att göra är att byta ut den köksfläkt du redan köpt mot en spiskåpa för centralventilation.

Är du kundmedlem på elgiganten har du 50 dagars öppet köp, utnyttja den!

Det ger dig den bästa lösningen till lägst totalkostnad och minst huvudvärk.

Alla andra lösning med ditt krav/önskemål om att behålla din köksfläkt som är ett felköp är halvhabrovinker.

Jag står fast vid att den minst dåliga halvhabrovinken, vilken jag redan föreslagit, är ett frånluftsdon i köket och kolfilter monterat i fläkten.

Du har inte klargjort hur ditt ventilationssystem ser ut. Men betänk att frånluften kök, badrum och andra utrymmen troligen är ihopknutet med gemensam frånluftsfläkt. Monterar du din fläktkåpa kommer du trycka matos i övriga rum vid matlagning då takfläkten inte klarar av att evakuera det köksfläkten trycker in. Din det köksfläkt är inte heller konstruerad för central frånluft varför du kommer få obalans i ventilationsystemet även när den inte går.

att få ordning på takfläkten så den går på ett fast varvtal är inget avancerat, däremot så finns det flera varianter på takfläktar och styrning av dessa så exakt hur du ska göra beror lite på vad du har. Oftast sätter man en potentiometer innanför kapslingen till takfläkten. Detta brukar vara ett standardutförande.

Det finns många spiskåpor i olika utförande och design så nog ska du finna något som passar i smaken, Thermex har flera helsvarta modeller i din ”stil” som går att köpa för centralventilation/alliancefläkt.

T Timed skrev:
Den rekommendationen du kommer få av en fackman och det vettigaste att göra är att byta ut den köksfläkt du redan köpt mot en spiskåpa för centralventilation.

Är du kundmedlem på elgiganten har du 50 dagars öppet köp, utnyttja den!

Det ger dig den bästa lösningen till lägst totalkostnad och minst huvudvärk.

Alla andra lösning med ditt krav/önskemål om att behålla din köksfläkt som är ett felköp är halvhabrovinker.

Jag står fast vid att den minst dåliga halvhabrovinken, vilken jag redan föreslagit, är ett frånluftsdon i köket och kolfilter monterat i fläkten.

Du har inte klargjort hur ditt ventilationssystem ser ut. Men betänk att frånluften kök, badrum och andra utrymmen troligen är ihopknutet med gemensam frånluftsfläkt. Monterar du din fläktkåpa kommer du trycka matos i övriga rum vid matlagning då takfläkten inte klarar av att evakuera det köksfläkten trycker in. Din det köksfläkt är inte heller konstruerad för central frånluft varför du kommer få obalans i ventilationsystemet även när den inte går.

att få ordning på takfläkten så den går på ett fast varvtal är inget avancerat, däremot så finns det flera varianter på takfläktar och styrning av dessa så exakt hur du ska göra beror lite på vad du har. Oftast sätter man en potentiometer innanför kapslingen till takfläkten. Detta brukar vara ett standardutförande.

Det finns många spiskåpor i olika utförande och design så nog ska du finna något som passar i smaken, Thermex har flera helsvarta modeller i din ”stil” som går att köpa för centralventilation/alliancefläkt.
Förstår att det är klokast och enklast att bytta till en motsvarade fläkt, dock är det inte lika viktigt om det går att få en smidig lösning som kan ändå kosta lite för att få det precis som vi vill. Lägger man ändå 100tkr på köket, så kan 10tkr extra för att få det som vi vill, helt klart vara värt det.

Jag har fortfarande öppet köp, så det är jag inte orolig över.

Precis som du säger, så är det inte ett alternativ att använda den fläkten i det nuvarande systemet.
Dock hoppas jag att en duktig ventilationstekniker kan hitta en lösning, med t.e.x ett rör ut på taket och sedan bara montera ett vred för att kontrollera resten av huset.

Du kommer inte få en bättre lösning än att byta fläkt till en som passar med systemet, du vill inte ha fler ventkanaler och varför? Kommer ju förfula köket så mycket om du nu ska ta bort överskåpen.

Köp en typ https://www.fjaraskupan.se/produkt/vagghangd-koksflakt/vertikal/ i svart och rätt bestyckad så kommer du undan enklast och snyggast och du får bara ett ställe att styra ventilationen istället för flera ställen

En uppdatering ifall att någon skulle läsa detta, och ifall någon undrar hur det gick.

Efter lite snack med en ventilationare så har vi löst det utan problem.
På första bilden som ni ser, så sitter det gamla röret för alliance-köksfläkten som går upp i taket och sedan in i en trumma som styrs av takfläkten. Här pluggar vi igen hela kanalen, direkt vid trumman och tar bort det gamla röret för fläkten.

Sedan använder vi oss av hålet som redan är gjort och helt enkelt sätter ett nytt rör som går rätt upp och ut genom taket och på så sätt kan använda oss av en frånluftsfläkt.

För att styra takfläkten monterar vi bara ett styrdon för att kunna kontrollera ventilationen i övriga huset. Ska bli så skönt att inte behöva använda oss av köksfläkten om man vill ösa på lite mera drag i huset!

Denna lösningen är varken dyr eller osmidig. Dessutom att du senare kan styra resten av ventilationen med ett styrdon (typ en dimmer) så kommer allting bli kalasbra :)

• Äldre ventilationssystem med ett metallrör som går från köket upp i taket, före renovering och installation av nytt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre ventilationssystem i takutrymme med isolering och ett gammalt rör innan installation av nytt rör för frånluftsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Fina trälådor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.