4 151 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Inga problem att sälja, här går 6,1kwh ut på nätet. När det är som dyrast.AriNie skrev:Vad jag förstår får Homevolt batteriet endast nyttjas internt dvs. inte sälja externt när elen är dyr externt då tillstånd är ej på plats ännu.
Tyvärr framgick inte detta vid beställning eller installation av Svea Solar…
Så batteriet fn. kan bara laddas och nyttjas internt!?
Om det någon som vet bättre så skriv om det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter också med ett Homevolt och är väl inte helt nöjd med styringen men öppen för att jag kan ha fel.B buffyin skrev:
Om man har batteriet på intjäning så tas max effekt ut på dyraste timmen, i princip, även om skillnaden mot timmarna före och efter är väldigt liten, då får man ju köpa tillbaks elen igen men nu med avgifter och det känns inte optimalt, till detta ska läggas batterislitage.
Någon som analyserat detta bättre, eller sett analyser av vad som är lönsamt?
Det hade ju vart skönt att kunna sätta tröskelnivåer.D djac skrev:Sitter också med ett Homevolt och är väl inte helt nöjd med styringen men öppen för att jag kan ha fel.
Om man har batteriet på intjäning så tas max effekt ut på dyraste timmen, i princip, även om skillnaden mot timmarna före och efter är väldigt liten, då får man ju köpa tillbaks elen igen men nu med avgifter och det känns inte optimalt, till detta ska läggas batterislitage.
Just detta har jag haft funderingar om också. Där jag bor så har vi dessutom nätavgifter som är vidriga, så det är såklart viktigt att egenförbrukningen tas med i ekvationen om det är bättre att använda elen själv än sälja den vid en specifik tidpunkt.D djac skrev:Sitter också med ett Homevolt och är väl inte helt nöjd med styringen men öppen för att jag kan ha fel.
På Tibbers sida visar de att kostnaden för en 13.3 kWh batteri med 6 kW inverter går på 66.695 kr med avdrag för grön teknik och 129.995 kr utan avdrag för grön teknik. Avdraget är alltså 63.300 kr. Vad är det jag missar här? Är inte avdraget 50.000 kr per person och år i ett hushåll (samägt). Vad kommer 63.300 kr från? Har de räknat på 2 personer men att det finns en gräns hur mycket avdraget maximalt får vara för en installation?
Noterar även att man har valet om antingen 2 HomeVolt med 6.6 kWh batteri och 6 kW inverter eller 1 HomeVolt med 13.3 kWh batteri och 6kW inverter. Vad blir det för skillnad i realiteten? Kan man skicka ut 12 kW på nätet med 2 mindre HomeVolt förutsatt att huvudsäkringarna klarar det?
Noterar även att man har valet om antingen 2 HomeVolt med 6.6 kWh batteri och 6 kW inverter eller 1 HomeVolt med 13.3 kWh batteri och 6kW inverter. Vad blir det för skillnad i realiteten? Kan man skicka ut 12 kW på nätet med 2 mindre HomeVolt förutsatt att huvudsäkringarna klarar det?
Jag tycker Batteriet har börjat uppför sig bättre och brukar ladda ur timmen innan och timmen efter dyrast också, men håller med att borde täcka. Vet de jobbar på det iaf. Man kan alltid kolla schemat i web ui. Man kan lägga till nätavgifterna nu med!D djac skrev:Sitter också med ett Homevolt och är väl inte helt nöjd med styringen men öppen för att jag kan ha fel.
Avdraget är på 50% av kostanden (men 48,5% i praktiken Skatteverket godkänner en schablon för de kostnader som inte är avdragsgilla i det gröna avdraget - projektering, resor och frakt), så 66995 är 51,5% av 129995kr. 50000kr per person/år är taket på avdraget och inte själva avdraget tyvärr.Zevv skrev:På Tibbers sida visar de att kostnaden för en 13.3 kWh batteri med 6 kW inverter går på 66.695 kr med avdrag för grön teknik och 129.995 kr utan avdrag för grön teknik. Avdraget är alltså 63.300 kr. Vad är det jag missar här? Är inte avdraget 50.000 kr per person och år i ett hushåll (samägt). Vad kommer 63.300 kr från? Har de räknat på 2 personer men att det finns en gräns hur mycket avdraget maximalt får vara för en installation?
Angånde 13,3kwh vs 2st 6,6kwh så kan man skicka ut 12kw istället för 6kwh. I praktiken tycker jag inte det blir någon skillnad förutom att man kan tjäna mer GR. Du har samma kapacitet men kostar ca 20000kr mer, som jag gissar blir svårt att tjäna in.
Japp, nej här funkar det inte, tar du dagen som exempel så ville Intjäning vänta till 08 och då köra full effekt till nätet tills batteriet var tomt, därefter ladda fullt igen kl 11, där har vi en skillnad på 23öre innan avgifter och det skulle alltså vara rena Ebberöds bank. Jag får varje morgon sätta över i basic och på kvällen intjäning igen, för att det ska laddas under natten.B buffyin skrev:
Vet att de pillar med sina algoritmer men de har absolut way to go.
Fast 48,5% av 129.995 > 50.000 kr, så då måste de ha räknat på att det är 2 personer i hushållet. Men med 2 personer i hushållet hade det väl ändå varit 2*50.000*0,485 som hade varit det maximala avdraget. Det var det jag inte riktigt fick ihop i deras kalkyl. Borde ju antingen ha varit 129.995 - 50.000*0,485 (1 person) eller 129.995 - 2*50.000*0,485 (2 personer). Vad är det jag inte förstår🤔B buffyin skrev:
Är det inte just denna parameter som är den viktiga om man vill tjäna på att sälja, dvs att man har en inverter som kan skyffla ut många kW under kort tid? Noterade ex. att Greenelys alt. Piixi kör på 10 kW eller 20 kW inverter i deras motsvarighet till HomeVolt. En ytterligare fråga, vilka marknader säljer HomeVolt på? Borde också vara en viktig parameter eftersom man konkurrerar med andra som säljer samtidigt. Piixin ser ut att kunna sälja på FCR-D, FCR-N, FCAS och FFR beroende på var bästa pris är för stunden.B buffyin skrev:
D djac skrev:Japp, nej här funkar det inte, tar du dagen som exempel så ville Intjäning vänta till 08 och då köra full effekt till nätet tills batteriet var tomt, därefter ladda fullt igen kl 11, där har vi en skillnad på 23öre innan avgifter och det skulle alltså vara rena Ebberöds bank. Jag får varje morgon sätta över i basic och på kvällen intjäning igen, för att det ska laddas under natten.
Vet att de pillar med sina algoritmer men de har absolut way to go.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite samma men funkar bätre på eftermiddagen iaf, då använder vi mer med.
De räknar självklart med 2 personer. Men du får avdraget helt fel. Det är 48,5% av priset och inget annat. Sen måste man ha utrymme (skatt att dra av) som är Max 50.000 per person/år. Och vid samägd kan man dela avdraget och få upp till 100.000kr i avdrag (då måste kalaset kosta 206.000kr).Zevv skrev:Fast 48,5% av 129.995 > 50.000 kr, så då måste de ha räknat på att det är 2 personer i hushållet. Men med 2 personer i hushållet hade det väl ändå varit 2*50.000*0,485 som hade varit det maximala avdraget. Det var det jag inte riktigt fick ihop i deras kalkyl. Borde ju antingen ha varit 129.995 - 50.000*0,485 (1 person) eller 129.995 - 2*50.000*0,485 (2 personer). Vad är det jag inte förstår🤔
Är det inte just denna parameter som är den viktiga om man vill tjäna på att sälja, dvs att man har en inverter som kan skyffla ut många kW under kort tid? Noterade ex. att Greenelys alt. Piixi kör på 10 kW eller 20 kW inverter i deras motsvarighet till HomeVolt. En ytterligare fråga, vilka marknader säljer HomeVolt på? Borde också vara en viktig parameter eftersom man konkurrerar med andra som säljer samtidigt. Piixin ser ut att kunna sälja på FCR-D, FCR-N, FCAS och FFR beroende på var bästa pris är för stunden.
Ja om det är viktig faktor att stödja nätet. Just nu får man inget betalt med någon av tjänsterna. Homevolt med tibber kör på Grid awards som redan finns till elbilarna, så vet ej vilken marknad det är. https://support.tibber.com/sv/articles/9235032-fragor-och-svar-om-grid-rewards
Ser det endast som en bonus och man kan använda batteriet som vanligt med
Jag har också märkt att Homevolt batteriet fungerar bättre med laddning/förbrukning som tänkt de senaste veckorna.D djac skrev:
Jag har tecknat för Tibber från december och slipper månadsavgiften i tre år, få se hur deras app fungerar?
Däremot uppdaterades klämmorna i morse och därefter har min och andras, urladdning varit hoppig.AriNie skrev: