Zevv Zevv skrev:
Installerar ni de utomhus eller inomhus? Jag skulle vilja ha mina i ett pannrum, vet inte om det är ok?

Dessutom, någon som gjort en jämförelse med Greenelys Pixii?
Måste vara i ett annat brandskydd än bostaden. Så beror på om ditt pannrum har det.

B buffyin skrev:
Måste vara i ett annat brandskydd än bostaden. Så beror på om ditt pannrum har det.
Jo pannrum brukar ha brandskydd...

Zevv Zevv skrev:
Jo pannrum brukar ha brandskydd...
menade brandcell, men dubbelkolla installations info och står ute eller i annan byggnad.

Hur går det, Stefan och buffyin?

Är era HomeVolt i drift? Några tidiga reflektioner?

Min är i drift, perfekt att ladda för 5 öre idag och ha till imorrn.
Vit väggmonterad batterienhet med lysande indikator i blått och grönt, använd för att lagra elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elprisdiagram för 4 november med timpriser från 0,08 kr till 3,52 kr. Billigast midnatt, dyrast mellan 17-18. Perfekt för smart laddning.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Dizzy00 Dizzy00 skrev:
Hur går det, Stefan och buffyin?

Är era HomeVolt i drift? Några tidiga reflektioner?
Min är i drift sen 23oktober och fungerar bra nu förutom två stora saker. De har inte kommit med något Grid award samt att batteriet går i vänteläge om man smart laddar bilen (så länge bilen är inkopplad). Ganska trist att betala fullpris för detta och de som installerar 2025 får 3000kr till elräkningen.

Väggmonterad batterienhet och laddningsstation för elbil på träpanelvägg, laddkabel hängande bredvid.
Skapa konto

Jag tror bägge dom sakerna kommer lösas snart, det är sagt November men det kan ju ändras.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag tror bägge dom sakerna kommer lösas snart, det är sagt November men det kan ju ändras.
Jag förvänta mig att det skulle fungera när jag fick det och måste betala fullpris samt missa 3000kr kampanjen (kommer inte tjäna in detta iår). Samt så kommer Betan i novembe (HV+BV)….

Homevolt: Week 43 Summary" app release note with issues and beta schedule.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack, kul med uppdateringar.

Synd att de inte kommit igång med Grid Rewards än. Håll oss uppdaterade på den fronten.
Det ska bli riktigt intressant att höra hur Tibber kan leverera där.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
L LJN1954 skrev:
Nu har frågan/tolkningen om grönt avdrag vänt. Och om jag läser rätt så får man grönt avdrag nu även om man skulle ”sälja” en del av sin lagrade el. Och då är det lockande att köpa ett "smart lagringsbatteri" och HomeVolt är intressant då det kan placeras utomhus och har integrerad inverter/växelriktare.
Vad är det för system som ger en möjlighet att konfigurera sånt? Dvs, när ska jag ladda från nätet och när är det ok att skicka ut i nätet. Jag har letat men jag är nybörjare i området och vet inte riktigt var jag ska börja.

J jhall skrev:
Vad är det för system som ger en möjlighet att konfigurera sånt? Dvs, när ska jag ladda från nätet och när är det ok att skicka ut i nätet. Jag har letat men jag är nybörjare i området och vet inte riktigt var jag ska börja.
Det är inbyggt i homevolt eller andra nya produkter. Men det finns många ”dumma” batteri lösningar också som endast får på schema. Jag upplever att mycket lovas men man måste nästan ha stenkoll när man köper något med batteri om man vill ha det smart.

Jag kan bara svara för Homevolt men tibber uppdaterar ett internt schema efter elpris och väder. Detta sköt av tibber.

Diagram över batteritillstånd: laddas ur 730 W, vilar vid 0 W, laddas med 7233 W; tidsintervall för varje tillstånd visas.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
L LJN1954 skrev:
Nu har frågan/tolkningen om grönt avdrag vänt. Och om jag läser rätt så får man grönt avdrag nu även om man skulle ”sälja” en del av sin lagrade el. Och då är det lockande att köpa ett "smart lagringsbatteri" och HomeVolt är intressant då det kan placeras utomhus och har integrerad inverter/växelriktare.

Vad som är lite oroande angående Homevolt batteriet är att det inte har skett några leveranser än? Och kommer produkten att fungera som utlovat? ( det är lite ”NorthVolt” över det hela… ) Är det någon som har mer info om någon installation som är i drift och fungerar?
Vad jag förstår får Homevolt batteriet endast nyttjas internt dvs. inte sälja externt när elen är dyr externt då tillstånd är ej på plats ännu.
Tyvärr framgick inte detta vid beställning eller installation av Svea Solar…

Så batteriet fn. kan bara laddas och nyttjas internt!?
Om det någon som vet bättre så skriv om det!

Inga problem att sälja, det är helt automatiskt.
Gränssnitt för smart batterihantering som justerar läge för att optimera intäkter och egen förbrukning automatiskt.
Skapa konto

Stefan N Stefan N skrev:
Inga problem att sälja, det är helt automatiskt.
[bild]
Är det via Tibber som du gör det?

Ja.

• Gilla
AriNie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.