R
Johan1975z skrev:
jag försöker en del men är ingen programmerare. Så när jag skulle få in mitt ftx-aggregat via modbus så blev det en del frågor. Till slut lyckas man med en del hjälp, men de är ju inte jätteglada över att hjälpa en novis som mig med all korkade frågor.
Fast det var ju inget svar på om du var i fel forum och bad om hjälp. Var du i #general så är det ju just sådana frågor som förväntas ställas där, och ingen bör bli irriterad så länge du är ödmjuk och inser att du inte har någon rätt att kräva hjälp.

Om du däremot var inne i #devs (det är lätt att tro det när du skriver programmerare) så blir ju läget lite annorlunda. Den gruppen är till för de som utvecklar HA och att de inte vill ha frågor om hur man ansluter ditt FTX kan jag förstå :) Den regeln hittar du i de flesta mailinglistor, forum, och chatgrupper för utvecklare.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Fast det var ju inget svar på om du var i fel forum och bad om hjälp. Var du i #general så är det ju just sådana frågor som förväntas ställas där, och ingen bör bli irriterad så länge du är ödmjuk och inser att du inte har någon rätt att kräva hjälp.

Om du däremot var inne i #devs (det är lätt att tro det när du skriver programmerare) så blir ju läget lite annorlunda. Den gruppen är till för de som utvecklar HA och att de inte vill ha frågor om hur man ansluter ditt FTX kan jag förstå :) Den regeln hittar du i de flesta mailinglistor, forum, och chatgrupper för utvecklare.
nej, jag är i rätt kanal. De har blivit kritiserade på forumet flera gånger att de har dålig attityd. De har även tagit bort forumstrådar när folk har klagat på att det är taskig struttig mot nybörjare på Discord.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R
Johan1975z skrev:
nej, jag är i rätt kanal. De har blivit kritiserade på forumet flera gånger att de har dålig attityd. De har även tagit bort forumstrådar när folk har klagat på att det är taskig struttig mot nybörjare på Discord.
Ok, tråkigt. Men det är förstås baksidan med gratis support.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Då missförstod jag dina tidigare inlägg, mina kommentarer handlade enbart om att jaga support i dev-kanaler

Att få dåligt bemötande i andra kanaler är bara trist.
Nog för att folk "jobbar gratis" även där, men man bör inte ge sig in på det utan en god dos tålamod

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, tråkigt. Men det är förstås baksidan med gratis support.
Home assistant är ju dessutom drabbat av "extra mycket" gratis support, eftersom plattformen är så bred.

Användare som tex inte är vana vid tex MQTT ställer frågor om protokollet i allmänhet, inte bara HA-integrationen.

Jag tror att ett av själen till att HA saknar många kommersiella alternativ är just supportfrågan. Det är ett väldigt brett och odefinierat spektrum som skall täckas in.
Vem har ansvaret när produkt A och produkt B inte vill kommunicera via produkt C :p

• Gilla
Fn87 och 2 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Home assistant är ju dessutom drabbat av "extra mycket" gratis support, eftersom plattformen är så bred.

Användare som tex inte är vana vid tex MQTT ställer frågor om protokollet i allmänhet, inte bara HA-integrationen.

Jag tror att ett av själen till att HA saknar många kommersiella alternativ är just supportfrågan. Det är ett väldigt brett och odefinierat spektrum som skall täckas in.
Vem har ansvaret när produkt A och produkt B inte vill kommunicera via produkt C :p
Känns lite som Linux innan Android kom och gjorde allt enkelt. Tänk om HA-folket kunde plocka russinen ur den kakan?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Antar att du tänker skriva "jobbar med IT-support"

Nepp, det gör jag inte. SÅ skulle folk valsa in och be mig om det så skulle jag kanske inte bli helt nöjd.

Och dom som utvecklar Home Assistant jobbar inte heller med it-support.
Visst är det så. Samtidigt tror jag att det finns en risk om denna känsla tar över, för det enda sättet att komma till rätta med problemet är att leverera tydliga/tydligare instruktioner.

• Gilla
PsychoCheF och 2 till
  • Laddar…
Kan hålla med om att saker kan göras bättre men det finns en viktig punkt här som springs förbi.

Om man nu får hjälp, uppdaterar den personen dokumentation i projektet? Om inte, då är personen en stor del av problemet! HA är en open source community, inte ett bolag. Du som frågar och får ett svar har precis lika stort (om inte större) ansvar att se till att uppdatera och informera som den som svarar på frågan.

Tyvärr blir det ofta så här när många personer kommer in och förväntar sig saker istället för att gå in med inställningen att man ska delta i projektets utveckling. Det sliter betydligt mer på projektet och alla frivilliga som gör detta på sin fritid än man kan tro... Sen är inte det en ursäkt att vara otrevlig men och andra sidan, du har ju i alla fall inte betalat för att bli behandlad så.

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Det är heller inte helt enkelt att skriva en heltäckande dokumentation, just för att det är en så stor samling pusselbitar.

Ta exemplet, "berätta VART ett värde skall skrivas".

Skapar man en add-on så har man antagligen bara koll på vilken data som kommer in i den.
Exakt hur den skrivs in styrs av HA-core, hela "config-sidan" ligger antagligen utanför addonet.

Jag har tex läst guider där exempelkonfiguration är JSON, men i själva verket är det YAML som fungerar.

Det är stor risk att dokumentationen blir felaktig, om man blandar in för mycket "andra pusselbitar" än egna komponenten i den.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det är heller inte helt enkelt att skriva en heltäckande dokumentation, just för att det är en så stor samling pusselbitar.

Ta exemplet, "berätta VART ett värde skall skrivas".

Skapar man en add-on så har man antagligen bara koll på vilken data som kommer in i den.
Exakt hur den skrivs in styrs av HA-core, hela "config-sidan" ligger antagligen utanför addonet.

Jag har tex läst guider där exempelkonfiguration är JSON, men i själva verket är det YAML som fungerar.

Det är stor risk att dokumentationen blir felaktig, om man blandar in för mycket "andra pusselbitar" än egna komponenten i den.

Det finns ju exempel på opensource-projekt som har dokumentation som _inte_ suger. Gentoos wiki var ju en gång i tiden ett utsökt exempel. ArchLinux wiki har väl tagit över den rollen idag till stor del, exempel som fungerar, lite hjälptext osv.

Home-assistants är ju katastrof överlag. Sen blir det ju inte bättre av att YAML är så oerhört kinkigt med indentering så man kan ju få panik för mindre samt deras höga utvecklingstakt där saker gör sönder varannan release och dokumentation bli oläsbar mellan releaser.

Nu har väl deras interna-prylar stabiliserats något och att de släppt blueprints är ju utmärkt så alla inte behöver uppfinna hjulen varje gång de ska koppla ihop en Ikea-knapp med en lampa osv.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Det finns ju exempel på opensource-projekt som har dokumentation som _inte_ suger. Gentoos wiki var ju en gång i tiden ett utsökt exempel. ArchLinux wiki har väl tagit över den rollen idag till stor del, exempel som fungerar, lite hjälptext osv.
Ja, jag säger inte att den är bra. Och att jag inte själv svurit över den :p

Men det är ett komplext projekt att dokumentera bra. Och det inte inte bara dess interna komponenter som förändras snabbt, även mycket av det man integrerar mot.

Man skulle behöva få till en cykel av "code review" fast för docs. Helst lite som det Fn87 är inne på, att "folk som behöver hjälp" ska sitta på andra sidan, se om guider är tydliga nog, och annars fylla i vilka luckor som finns.

Men folk som frågar om hjälp istället för att självutbilda sig, är nog inte dom som gärna lägger tid på att hjälpa till.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag säger inte att den är bra. Och att jag inte själv svurit över den :p

Men det är ett komplext projekt att dokumentera bra. Och det inte inte bara dess interna komponenter som förändras snabbt, även mycket av det man integrerar mot.

Man skulle behöva få till en cykel av "code review" fast för docs. Helst lite som det Fn87 är inne på, att "folk som behöver hjälp" ska sitta på andra sidan, se om guider är tydliga nog, och annars fylla i vilka luckor som finns.

Men folk som frågar om hjälp istället för att självutbilda sig, är nog inte dom som gärna lägger tid på att hjälpa till.
Homeassistant projektet har ju svårt med att klara av att döpa sina komponenter till något som folk förstår (HACS, Homeassistant, Homeassistant Core, Supervisor osv) så jag är ju inte förvånad att de inte klarar av att ha en dokumentation som duger till. Men jag tror ju att blueprints löser många problem, enklare automationer och integration av de "vanliga" prylarna är ju otroligt mycket enklare med blueprints än att kopiera någons Yaml som sedan Inte funkar för det är en tab någonstans... :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
Ja, som ny HA användare sliter jag mitt hår!
Är man inte van vid Linux och allt som följer av det är det en plåga.
Jag ska så smått förbereda pension av min vera edge och har läst mycket om lämpliga ersättare.
Här är min upplevelse.
Kände först att jag vill nog inte pyssla så mycket för att få allt att funka, så en homey pro verkade ju bra. Massa protokoll och integrationer.
Då den köpes in och när den synades i sömmarna så insåg man att den var ganska dum.
Stödet för många grejer var halvhjärtat, beroende av gamla addons som ingen underhåller, automationer var väldigt simpla.
Tillbaka till affären.

Okej. Ska jag investera tid istället för pengar så får det ju gärna bli billigt istället.

Jag har redan en Win10 dator som hemma server, så vad kan den användas till?
De flesta föreslog HA.
Det fanns ju gott om guider så jag installerade hassio på en hyper-v VM. Det gick som en dans till man kort därpå upptäckte inga usb mojänger kan användas igenom hyper-v
Undersöker olika VM program och kör in virtualbox istället.
Men virtualbox vill inte starta snällt i bakgrunden på en windows host
Efter ytterligare ett gäng timmar så hittade jag en väg i alla fall så det blev nån slags system service.
Ok. Dags att få in lite grejer i HA. Behöver börja med zwave och upptäckte att det finns 4-5 olika lösningar för det och ingen är riktigt bra, folk är oense om hur det ska utvecklas etc. (detta är innan zwave js blev the way to go nyligen)
Jag tappar förståndet och lämnar HA.

Rond 3.- Openhab.
Jämfört mot HA så är dokumentationen rena uppslagsverket.
Installationen går enkelt och får in ett par zwave mojänger.
Men hur varje enhet konfigureras och används i HA var ingen lättsmält historia
Fipplade i gui och försöker förstå hur de olika delarna hänger ihop.
Kommer inte speciellt långt och börjar tappa sugen.

Då släpps en ny fristående version av Reactor (känt plugin till Vera) som preview.
I nuläget pratar den med HA, Vera och Hubitat.
Så rond 4, tillbaka till HA.
Upptäckte att zwave js är igång så kör in det och får ganska snabbt rull på lite enheter

Installerar Reactor och redan i denna tidiga preview funkar det ruskigt bra!

Ok, nästa steg blir att få igång lite zigbee som har blivit liggandes men aldrig använt.
Efter två kvällars pyssel verkar det som att conbee stickan inte gillar att vara inkopplade till en VM
HA hittar stickan, men deconz addon eller ZHA får kontakt med den.

Vad vill jag med detta inlägg egentligen?
Vet inte säkert, men vi kan säga att jag behövde gnälla av mig lite.
Ge ett perspektiv från en "vanlig användare" som behöver manualer och guider.
Min upplevelse kanske är till hjälp för någon annan framöver.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
R
P PsychoCheF skrev:
Ja, som ny HA användare sliter jag mitt hår!
Är man inte van vid Linux och allt som följer av det är det en plåga.
Jag ska så smått förbereda pension av min vera edge och har läst mycket om lämpliga ersättare.
Här är min upplevelse.
Kände först att jag vill nog inte pyssla så mycket för att få allt att funka, så en homey pro verkade ju bra. Massa protokoll och integrationer.
Då den köpes in och när den synades i sömmarna så insåg man att den var ganska dum.
Stödet för många grejer var halvhjärtat, beroende av gamla addons som ingen underhåller, automationer var väldigt simpla.
Tillbaka till affären.

Okej. Ska jag investera tid istället för pengar så får det ju gärna bli billigt istället.

Jag har redan en Win10 dator som hemma server, så vad kan den användas till?
De flesta föreslog HA.
Det fanns ju gott om guider så jag installerade hassio på en hyper-v VM. Det gick som en dans till man kort därpå upptäckte inga usb mojänger kan användas igenom hyper-v
Undersöker olika VM program och kör in virtualbox istället.
Men virtualbox vill inte starta snällt i bakgrunden på en windows host
Efter ytterligare ett gäng timmar så hittade jag en väg i alla fall så det blev nån slags system service.
Ok. Dags att få in lite grejer i HA. Behöver börja med zwave och upptäckte att det finns 4-5 olika lösningar för det och ingen är riktigt bra, folk är oense om hur det ska utvecklas etc. (detta är innan zwave js blev the way to go nyligen)
Jag tappar förståndet och lämnar HA.

Rond 3.- Openhab.
Jämfört mot HA så är dokumentationen rena uppslagsverket.
Installationen går enkelt och får in ett par zwave mojänger.
Men hur varje enhet konfigureras och används i HA var ingen lättsmält historia
Fipplade i gui och försöker förstå hur de olika delarna hänger ihop.
Kommer inte speciellt långt och börjar tappa sugen.

Då släpps en ny fristående version av Reactor (känt plugin till Vera) som preview.
I nuläget pratar den med HA, Vera och Hubitat.
Så rond 4, tillbaka till HA.
Upptäckte att zwave js är igång så kör in det och får ganska snabbt rull på lite enheter

Installerar Reactor och redan i denna tidiga preview funkar det ruskigt bra!

Ok, nästa steg blir att få igång lite zigbee som har blivit liggandes men aldrig använt.
Efter två kvällars pyssel verkar det som att conbee stickan inte gillar att vara inkopplade till en VM
HA hittar stickan, men deconz addon eller ZHA får kontakt med den.

Vad vill jag med detta inlägg egentligen?
Vet inte säkert, men vi kan säga att jag behövde gnälla av mig lite.
Ge ett perspektiv från en "vanlig användare" som behöver manualer och guider.
Min upplevelse kanske är till hjälp för någon annan framöver.
Inte för att påstå att Home assistant är superlätt, men det verkar trots allt som om du lagt 90% av energin på saker som egentligen inte har så mycket med HA (eller linux för den delen) att göra. Att du exempelvis inte får igång hårdvarustöd i en virtuell miljö är ju inget du kan klandra HA (eller linux) för.

En raspberry pi med hass.io hade sparat dig mycket hårslitande.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Inte för att påstå att Home assistant är superlätt, men det verkar trots allt som om du lagt 90% av energin på saker som egentligen inte har så mycket med HA (eller linux för den delen) att göra. Att du exempelvis inte får igång hårdvarustöd i en virtuell miljö är ju inget du kan klandra HA (eller linux) för.

En raspberry pi med hass.io hade sparat dig mycket hårslitande.
Håller inte riktigt med.
Från ett användarperspektiv så kan man ju tycka att det inte ska behöva vara så många olika steg och kringsystem för att få det att fungera.
Det hade likväl kunnat finnas en windows version också.
Opensource projekt är såklart trevligt och ska stöttas. Dock får man känslan av att HA lever på en egen lite lätt anarkistisk ö.
Som med det mesta har ju allt sina för och nackdelar. HAs fördel är ju såklart alla integrationer och stora community. Den snabba utvecklingen är ju lika mycket för- som nackdel.

Rpi är bra till mycket, men den har också sina nackdelar och kräver en del pyssel & fix för att bli pålitlig. Då har jag ju redan överlägsen hårdvara i min win10 server som har kapacitet över. Onödigt med extra prylar om det inte ska behövas, tycker jag iaf.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.