384 133 läst · 4 669 svar
384k läst
4,7k svar
Home Assistant
Mer om detta: Det räcker inte att göra disable på multiprotocol och Thread (integrationerna). Man måste in i hårdvarumenyn och stänga av multiprotocol där också. Då laddas en annan firmware i SkyConnecten.F Fumble skrev:Hmm.Så här skriver en av utvecklarna:
"an update to Multiprotocol caused it to crash which makes it seem like ZHA is crashing -> This is being fixed now but multiprotocol is experimental and IMO should not be used. If you want thread and stability use a separate radio for it"
Så jag slog av det, men har inte noterat någon förbättring.
/Fumble
Edit: Nu har jag läst alla inlägg och detta var visst redundant. Ber om ursäkt! /F
Efter att jag gjorde det igår har Zigbee tuffat på som det ska. Uppenbart för en del, antagligen, men verkligen inte för mig.🤪
/Fumble
Ibland är man olovligt korkad...nino skrev:
skrev i fel lösenord för wifi 🙄🙂
Nästa fråga då
För att slippa ta med skärm och tangentbord, kan jag koppla datorn direkt till pien eller måste jag koppla med router mellan?
Har en lös router över som jag kan ta med, den behöver väl inte vara kopplad mot nätet, pie router dator bör väl funka så jag kan logga in på pien och koppla upp den på wifi?
Eller kan man köra wifi delning från mobilen med pie och dator?
Ingen fara!
Vi gör alla olika misstag ibland. Vi hjälps åt!
Du ska inte sätta en "router" mellan din dator och Rpi'n.
Du ska koppla både din dator och Rpi'n till en "switch".
Du kan naturligtvis använda dig av en router, men jag misstänker att du skriver router men menar en switch.
Vi gör alla olika misstag ibland. Vi hjälps åt!
Du ska inte sätta en "router" mellan din dator och Rpi'n.
Du ska koppla både din dator och Rpi'n till en "switch".
Du kan naturligtvis använda dig av en router, men jag misstänker att du skriver router men menar en switch.
absolut är det så, helt rätt.
Men visst borde jag kunna slå igång mobil hotspot, koppla pien till den nu när jag är hemma, flytta pien och slå igång hotspot igen så kopplar väl pien upp sig
Kör jag tailgate så då har jag ju åtkomst
Men visst borde jag kunna slå igång mobil hotspot, koppla pien till den nu när jag är hemma, flytta pien och slå igång hotspot igen så kopplar väl pien upp sig
Kör jag tailgate så då har jag ju åtkomst
Ja, det låter rimligt. Men jag förstår nog egentligen inte riktigt vad ditt bekymmer är från början.nino skrev:
OK, då förstår jag.nino skrev:
Jag brukar alltid installera och konfa upp mina Rpi i arbetsrummet, och se till att de har "rätt" wifi-konfig innan jag placerar den där den ska leva. Jag har Rpi på vinden, i garaget, i krypgrunden och på ställen där jag inte har nät draget, men wifi funkar bra.
Japp provar få till det så nu innan flytt.J JohanLan skrev:
Har bara några km dit men det är ju tråkigt att behöva åka fram och tillbaka.
Om du vill slippa åka fram och tillbaka kan du ju ställa in mobilen som hotspot med samma SSID och lösenord som nätet på plats. Sen konfar du PI'en via en dator kopplad till mobil-hotspot'en och ser att allt funkar och den ansluter till hotspoten. Sen kommer PI'en att ansluta till det "riktiga" nätet automatiskt när du ställer den på plats.
Du kan göra det, men då måste datorn du kopplar direkt till din Pi vara inställd på att köra DHCP server/etc. Det är en massa extra krångel man oftast vill vara utan. Dessutom kan man i vissa fall behöva en korskopplad nätverkssladd och de vill man inte ha hemma då de kan strula när man inte vill koppla datorer direkt till varandra (när man väljer del sladd för de inte är märkta)...nino skrev:Ibland är man olovligt korkad...
skrev i fel lösenord för wifi 🙄🙂
Nästa fråga då
För att slippa ta med skärm och tangentbord, kan jag koppla datorn direkt till pien eller måste jag koppla med router mellan?
Har en lös router över som jag kan ta med, den behöver väl inte vara kopplad mot nätet, pie router dator bör väl funka så jag kan logga in på pien och koppla upp den på wifi?
Eller kan man köra wifi delning från mobilen med pie och dator?
Nu är den inkopplad och lidl led 60*60 lampan är parad
Nu är det bara att klura ut hur jag ska styra allt
Är i en kombinerad tvättstuga (6pers) / dusch / wc (1pers) så det är ju en del spring dygnet runt.
fönster på 1*1m mot sydväst så bra med sol
Har även en Vallhorn rörelsesensor med Lux mätning
06-00 tänd fullt om Lux är mindre än 80Lux
00-06 tänd 50%
Funderar jag på
Nu är det bara att klura ut hur jag ska styra allt
Är i en kombinerad tvättstuga (6pers) / dusch / wc (1pers) så det är ju en del spring dygnet runt.
fönster på 1*1m mot sydväst så bra med sol
Har även en Vallhorn rörelsesensor med Lux mätning
06-00 tänd fullt om Lux är mindre än 80Lux
00-06 tänd 50%
Funderar jag på