417 262 läst · 5 024 svar
417k läst
5,0k svar
Home Assistant
Mina Tuya temp o fuktgivare på batteri uppdaterar i varje fall varje minut. Har 3 st som alla gått mer än ett år på ett R6 batteri.Johan Gunverth skrev:
Det går att ställa in men jag har för mig att det är några minuter mellan läsningarna. Ju längre intervall desto längre batteritid och mindre databas.
Telink flasher , som måste köras i Chrome eller Edge, gör själva jobbet. Använd ”Bthome” som ”Advertising”, d.v.s med vilken identitet den uppträder efter flash:ning.
Lite mer info om firmware:n här: [länk]
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 926 inlägg
Det är inte unikt för Zigbee och jag tror inte det har med protokollet att göra, utan enhetens funktionalitet. Jag har bara erfarenhet från Z-wave och där konfigurerar man i varje enhet hur stor förändring (procentuell/absolutvärde) som ska föranleda rapportering, plus maximumintervall. Borde vara så i allt batteridrivet, eller?
/Fumble
/Fumble
Så vad menade du med "Mina Tuya temp o fuktgivare på batteri uppdaterar i varje fall varje minut"?K karlmb skrev:
Uppdateringsfrekvensen (eller kriterierna för den) har hur som helst inget med zigbee att göra.
Nej, det har inte med zigbee att göra.Johan Gunverth skrev:
Jag menade att ingen data sänds oftare än 1 gång per minut. Tillskillnad från vad jag förstått är fallet i tex Wifi. Och där måste det sändas mkt oftare. Har jag fel?R RoAd skrev:
Mina batteridrivna givare rapporterar var 5e sekund om värdet ändras. Varje halvtimme om det inte ändras. (Standardinställningar)K karlmb skrev:
Det är bara att gå in under "Reporting" i zigbee2mqtt och ändra om man vill ha någon ännu snålare eller mer frekvent rapportering
Ok, fast du skrev "varje minut" så det var ju vad jag svarade påK karlmb skrev:
Du verkar blanda ihop applikation med protokoll. Det är helt rätt att WiFi är pratigare än ZigBee på protokollnivå (det går förvisso att lösa genom att bara koppla upp sig mot APn när data ska rapporteras in).K karlmb skrev:
Det jag kommenterade var att du verkade anse att ZigBee på något sätt skulle ha med rapporteringsfrekvens att göra.
Nja, man kan förstås rimligen välja rapporteringsgtekvens.R RoAd skrev:Ok, fast du skrev "varje minut" så det var ju vad jag svarade på
Du verkar blanda ihop applikation med protokoll. Det är helt rätt att WiFi är pratigare än ZigBee på protokollnivå (det går förvisso att lösa genom att bara koppla upp sig mot APn när data ska rapporteras in).
Det jag kommenterade var att du verkade anse att ZigBee på något sätt skulle ha med rapporteringsfrekvens att göra.
Det jag avsåg var just "hold the line" anrop eller vad man ska kalla det.
Att ändra/minimera dessa verkar vara avsevärt svårare med wifi-enheter än med Zigbee dito. Det tyder ju batteritiderna på.
Det tyder ju på att protokollet är inblandat trots allt.
Ok. Tänkte på själva trafiken över radio.S sjoelund skrev:
Ja, vi är helt överens om att Zigbee är ett bättre protokoll för batteridrivna enheter jämfört med WiFi så det behöver vi inte diskutera mer.K karlmb skrev:Nja, man kan förstås rimligen välja rapporteringsgtekvens.
Det jag avsåg var just "hold the line" anrop eller vad man ska kalla det.
Att ändra/minimera dessa verkar vara avsevärt svårare med wifi-enheter än med Zigbee dito. Det tyder ju batteritiderna på.
Det tyder ju på att protokollet är inblandat trots allt.
Men du verkade (eller verkar?) blanda ihop protokoll med applikation. Inrapporteringsfrekvensen och logiken kring denna bestäms inte av zigbee eller WiFi utan av applikationen över.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
En tydlig fundering här... Jag skulle verkligen vilja ha styrning till min VVB. Den är trefas så inget jag kan göra själv. Men exakt vilka grejer behöver jag? Nån shellypuck (modell?) och något som jag knappt vet vad det är som heter kontaktor? 😂 En per fas? Modell?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
För övrigt vet jag inte om det blev så jävla tydligt ändå... 😂😂😂
Du behöver en trefaskontaktor med 230 V styrspänning och en valfri Shelly som kan bryta 230 V.
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-ict-25a-3p-med-3sl-kontaktor
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-ict-25a-3p-med-3sl-kontaktor