David Wallin David Wallin skrev:
En fråga till här... Skulle vilja sätta upp en skärm med diverse HA-info på, tex dagens kalender för mig och barnen, väder, skolmat osv. Hur gör jag det enklast och billigast? Skärm med HDMI har jag redan, men vad ska jag mata den med? En Chromecast har jag tex över och jag behöver ingen pekskärm.
Tja, enklast är väl att använda random webläsare bara. Jag använder en avlagd surfplatta med "fully kiosk" webläsare.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Tja, enklast är väl att använda random webläsare bara. Jag använder en avlagd surfplatta med "fully kiosk" webläsare.
Ja, enklast. Men då måste jag antingen skaffa en surfplatta (som egentligen blir för liten) eller någon sorts dator. Känns otympligt...

Ja, enklast. Men då måste jag antingen skaffa en surfplatta (som egentligen blir för liten) eller någon sorts dator. Känns otympligt...
Jag skulle föreslå en surfplatta då du ändå vill ha pekskärm för att kunna byta vad du visar (svårt att få plats med allting på 1 dashboard)

Det går att få tag på lite äldre stora surfplattor från blocket/facebook för liten peng.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Mm.. men du hade en Chromecast, det borde väl gå att casta från Chrome på random enhet. Gissar jag.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Mm.. men du hade en Chromecast, det borde väl gå att casta från Chrome på random enhet. Gissar jag.
Ja, jag kanske skulle testa det. Kostar ju inget att leka lite... 😃

T tunellm skrev:
Jodå den har en Zigbee-logga på kartongen 😊
Riktiga grejor. Synd bara de envisas med enbart 24V

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De mesta som håller längre ett par månader är 24V. Fråga vilka elektriker som helst.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Det går ju att casta från HA direkt till Google Nest Hub. Har ingen koll på exakt hur den fungerar då jag inte testat den själv men jag antar att det är liknande som en Chromecast inbyggt som hanterar det. Så kanske ska söka på info om det och testa.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
J Jensa86 skrev:
Det går ju att casta från HA direkt till Google Nest Hub. Har ingen koll på exakt hur den fungerar då jag inte testat den själv men jag antar att det är liknande som en Chromecast inbyggt som hanterar det. Så kanske ska söka på info om det och testa.
Du tänker på google cast.

Jag har testat och det fungerade ... skakigt. Och det var rätt bökigt att konfigurera allt. Men då satte jag upp det lokalt utan att gå via nabu casa som rekommenderas. Det kanske fungerar bättre då.

Mitt val idag hade varit en tablet.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Du tänker på google cast.

Jag har testat och det fungerade ... skakigt. Och det var rätt bökigt att konfigurera allt. Men då satte jag upp det lokalt utan att gå via nabu casa som rekommenderas. Det kanske fungerar bättre då.

Mitt val idag hade varit en tablet.
Jag kör min ringklocka från en ZigBeeknapp. Sedan en automation som triggar mina Nest Audio att spela en nerladdad ljudfil, som en gammeldags ringsignal. Ganska smidigt. Skickar även en notis via Gmail så vet jag om DHL ljuger om att de försökt leverera 😎😎

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De mesta som håller längre ett par månader är 24V. Fråga vilka elektriker som helst.
Hur menar du? Skulle 24V konstantspänning hålla längre än konstantström?

R
K karlmb skrev:
Jag tolkade det som att de flesta lister med lite högre kvalitet är 24v och inte 12.

Konstantström tror jag ingen har nämnt. Man gör av förklarliga skäl inte ledlister som drivs med det.

K karlmb skrev:
Nej, jag menar att de konstantspänningsprylar, framför allt ledslingor och nakna led-ljuskällor, som är 24V verkar hålla en betydligt högre kvalitet än motsvarande 12V. Jag undrade samma sak för några år sedan och frågade installatörerna jag kände. Konstantströmsditon har jag ingen åsikt om.

K karlmb skrev:
Jag öppnade den lilla modellen och labbade för ett par år sedan, och har för mig att det verkade gå lätt att byta ut hela trafon till en 12v istället.

Hela styrelektroniken klarade både högre och lägre spänningar, men minns såklart inga siffror nu.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag öppnade den lilla modellen och labbade för ett par år sedan, och har för mig att det verkade gå lätt att byta ut hela trafon till en 12v istället.

Hela styrelektroniken klarade både högre och lägre spänningar, men minns såklart inga siffror nu.
MOSFET:en de använder tål 30V/80A i teorin så det går att kräma ut mer. Kylfläns kanske. Om du skall köra en uppdaterad driver på 12V behöver du byta ett motståndet ”R9” på kortet från 270k till 120k så att styrelektroniken får tillräcklig spänning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.