Nej jag är litet i ett limbo-läge vad gäller 4k. Litet sorgligt hur det ser ut måste jag säga.

Svärmor har en sprillans ny fin Philips 4k tv. Tyvärr sitter hon på en Internet-lina via Net1, bokstavligen ute i storskogen med detta som enda alternativ. Ca 10 Mbit/s mot närmaste mast ca en mil bort. Funkar fint att streama vanligt HD via tex Netflix men att köra 4k är bara att glömma eftersom det kräver minst 25 Mbit/s stabilt.

Litet märkligt kan man tycka men de som borde kunna piffa upp till 4k - ex Viasat - är extremt sega med detta, erbjuder bara detta på någon udda travsportskanal ingen är är intresserad av. Kanske någon ytterligare sportkanal av noll intresse. Viasats box är UHD-förberedd sedan många år men man använder inte detta alls nästan, oklart varför.

Hemma här i stan, jodå vi har fiber så det är väl möjligt att uppgradera Netflix till UHD, skaffa en ny tv som kör detta men... allvarligt talat: inte så intresserad av att skaffa ny tv bara för ett så otroligt begränsat utbud där jag får anta att det är en väldigt hårdkomprimerad UHD-variant man kan kolla på via Netflix.

Ja, man kan köpa filmer i UHD och spela upp, säkert kul upplevelse. Men det lär bli rätt speciella filmer man kan orka fiffla med det.

På det hela taget, det är något som är ordentligt snett vad gäller tillgången på UHD-material och för mig gör det nästan att det blir helt ointressant att investera i nya 4k / 8k tv om man redan har bra tv av hederlig ”full-HD”-typ.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sony apparaterna är riktigt bra. 120cm blir 47" och där har Sony en 48" ny lite mindre Oled skärm om man vill ha det bästa. Acoustic surface tekniken ger en supertunn ram och riktigt bra ljud för att vara en tv.
Sonys Led TV line är bra också och dom har jämn bildkvalitet ner i prissegmentet där i mellan och budgetklass kan det annars vara lite hej vilt med färgkorrektheten.
Största nackdelen med Sony är att fjärrkontrollen inte är superkul. Kanske skickar dom med en mindre kontroll i de senaste?
Har just fyllt hela vardagsrummet med bra ljud, bla en uppkopplad receiver från Sony, så TVn behöver inget ljud alls.
Lite OT: 1986 köpte jag en ny TV som hade ljudutgång, så det är 34 år sen jag senast använde en TVs inbyggda högtalare !!!
Men tack för tipsen.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Ja ljud från tv... det var riktigt många decennier sedan som jag lyssnade på våra tv-skärmars ljud! Så det blir automatiskt ointressant när jag ser tvmodeller som man kostat på diverse Bowers&Wilkins-prylar etc, något jag aldrig kommer att använda eftersom mina ljudanläggningar är av en helt annan dimension.

Konstigt att tv av högre prisklass ska behöva dras med dessa onödigt fördyrande prylar när det bara är den bättre bildtekniken jag är ute efter men det är väl som det är med det.

Magnus E K
Under många år på 90-talet och början av 00-talet hade jag större total membranyta på högtalarna än TV:ns bildyta! Fast körde oftare ljudet i hörlurar än i högtalarna.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För låg bitrate på 4k streamat. Enbart blu-ray som har tillräcklig bitrate, men det är bara en tidsfråga
Typiskt :(

Jag har mer problem med tv:ns placering än vilken tv det är.
Enda väggen i vardagsrummet att sätta tv:n på är lika bred som den tre år gamla 55 tums LG som vi har nu, dessutom är det i ett hörn vilket gör att det inte ser riktigt klokt ut. De andra väggarna har fönster, dörrar och en kamin.
55-tums tv monterad i ett hörn på en vit möbel mot en tapetserad vägg med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med det sagt är det inte direkt något med höstens nya tv-apparater som lockar. Särskilt inte när jag använder telias digital-tv via adsl som väl inte ger den bästa bildupplevelsen.

Å andra sidan har jag lite dåliga ögon och de blir ju inte bättre med åren och nya glasögon vartannat år kostar nästan lika mycket som en ny tv vart fjärde år. Så riktigt än tänker jag nog inte byta tv.

S Sir Duke skrev:
Jag har fattat det som att Samsung först inte var intresserade av OLED, samt nu står utan rättigheter att utveckla det, LG har patentet.
´

Inte helt sant, oled kör samsung hårt på. Men just för för större skärmar är det svårare att få ut paneler som inte är defekta.

Samsung körde samma teknik som i mobilen och det fungerar inte i större storlekar (dom hade testproduktion), men från fabrik var bara hälften bra nog att skicka till kund.

Sen gradering (olika färger på led tappar sin styrka olika fort).

LG kör annan teknik med liknande färgfilter som vanliga LCD med bakgrundsbelysning i stället. Men skillnaden är att varje pixel har sin egen belysning bland annat.

Samsung har tänkt komma tillbaka, men bara dom själva som vet när :) Just nu går det ju bra att lura kunder på Qled (blir ju billigare och sliper trasslet med oled).

S Sir Duke skrev:
Sony har bra kvalitet. Dock är de nya på OLED, så du är i princip hänvisad till LCD. När det gäller naturlig eller korrekt bild så har organisk panel (plasma och OLED) bättre möjligheter att komma närmare. Titta på olika skärmar och läs proffsrecensioner.
120 cm är cirka 47 tum.
Jupp, Panasonic gjorde en sista generation, innan dom la ner det helt (drar för mycket ström med plasma och 4k hade dragit upp det mer). Så just idag är endast lg´s Oled paneler tillgängliga i större skala (kan ju hoppas någon mer konkurrerar också). samsung kastade tyvärr in handduken fort och "nylanserade" Qled i stället.

När vi ändå snackar tv här, är det någon som har erfarenhet av de hyfsat nya laserprojektorerna i 4k etc som dykt upp på marknaden senaste åren? Otroligt smidiga enheter som man ställer typ på tv-bänken en halvmeter framför den vägg/skärm där bilden projiceras. Inte jättedyra jfr med riktigt stora traditionella paneler.

Vi har en hel del takmonterade maskiner av denna typ på jobbet och jag måste säga att jag är mycket imponerad av ljusstyrka, koherens osv,

H Harald Blåtumme skrev:
När vi ändå snackar tv här, är det någon som har erfarenhet av de hyfsat nya laserprojektorerna i 4k etc som dykt upp på marknaden senaste åren? Otroligt smidiga enheter som man ställer typ på tv-bänken en halvmeter framför den vägg/skärm där bilden projiceras. Inte jättedyra jfr med riktigt stora traditionella paneler.

Vi har en hel del takmonterade maskiner av denna typ på jobbet och jag måste säga att jag är mycket imponerad av ljusstyrka, koherens osv,
Kommer tyvärr inte i närheten av en bra projektor. Jag har denna 4k projektor, kan varmt rekommendera

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4943645.

Kommer tyvärr inte i närheten av en bra projektor. Jag har denna 4k projektor, kan varmt rekommendera

[länk].
Åh herrejäklar, den var påtagligt obillig...
Vad köpte du den för, och när?

S Sir Duke skrev:
Åh herrejäklar, den var påtagligt obillig...
Vad köpte du den för, och när?
Jag köpte den direkt när den kom ut 2018. Mins inte vad jag betalade men det var nog i de där krokarna, verkar inte gått ned så mycket i pris. Värd varande krona. LCOS bildkvalitet går inte slå (inte i den prisklassen iaf).

Enda nackdelen är att LCOS har lite svårt för mycket action i bilden, bilden blir lite orolig eller hur man ska uttrycka det, speciellt när panelen är kall. Detta har JVC löst med interpolering, men jag avskyr polering så har slagit av det.

edit: jag hade x5500 innan det är också en bra projetor,men den e-shiftar 4k

Jag köpte den direkt när den kom ut 2018. Mins inte vad jag betalade men det var nog i de där krokarna, verkar inte gått ned så mycket i pris. Värd varande krona. LCOS bildkvalitet går inte slå (inte i den prisklassen iaf).
Enda nackdelen är att LCOS har lite svårt för mycket action i bilden, bilden blir lite orolig eller hur man ska uttrycka det, speciellt när panelen är kall. Detta har JVC löst med interpolering, men jag avskyr polering så har slagit av det.
Kul med bra grejer!
Livet är för kort för att åka andraklass... (gammal SAS-reklam har jag för mig)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Kul med bra grejer!
Livet är för kort för att åka andraklass... (gammal SAS-reklam har jag för mig)
Fast det finns ännu bättre projektorer, som tex JVC led/laser hybrid :p

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3900560

Fast det finns ännu bättre projektorer, som tex JVC led/laser hybrid :p

[länk]
Åh jädrar...
Sån som SF har eller? ;)

S Sir Duke skrev:
Åh jädrar...
Sån som SF har eller? ;)
Skulle inte förvåna mig om de har några sådana i sina digitala biosalar.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.