6 858 läst · 60 svar
7k läst
60 svar
Höstens TV-nyheter - TV-apparaterna som lockar
Jag bytade förra vintern från en 10 år gammal samsung tv (kommer inte ihåg om det var lcd eller plasma) till en LG oled 65C8PLA. Och skillnaden i bild vad enorm! Nu letar jag alltid efter 4K HDR när jag ska se film, och utbudet av det växer för varje månad som går.A Alfons3301 skrev:
Priset landar ändå på normalpriset, eller strax över på elektronikvaror i sverige. för 1 vecka till2 månader innan så kryper priset uppåt som de sedan ger x% rabatt på och landar på samma prislapp.Appendix skrev:
Tycker man ska vänta 6-8 månader efter nysläpp.
Priset på min tv var i maj/juni 2018 46 000kr, i november/december 2018 ca 23 000kr.
Priset på min tv var i maj/juni 2018 46 000kr, i november/december 2018 ca 23 000kr.
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
Jag kommer aldrig vänja mig vid icke projicerad bild, på pappret är ju en LG OLED bättre, då den har kontrast mot oändligheten jämfört min projektor som har 50 000:1 (äkta kontrast inte dynamisk). Men ändå är bilden från min projektor subjektivt bättre, det är något med projicerad bild som tillalar mig. Kanske är bio-känslan helt enkelt
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Jag har en LG OLED C8 nere i bio/TV-rummet men uppe i vardagsrummet sitter fortfarande en Sony X2000 LED 1080p från anno 2006. Sonyn var nog bästa LED man kunde köpa då om man undvek plasma. Kostade väl 38 000:- tror jag. Den 14 år gamla Sonyn funkar väldigt bra till morgon-tv och så ... kontrasten suger typ (men vem jämför) men kvalitén på vanlig TV är fortfarande mycket bra.A Alfons3301 skrev:
Men blir det bättre med modern 4K OLED ?? Svar: Ja för sjutton ... det är en milsvid skillnad på alla sätt. Jag hade LG:n uppe i ljusa rummet ett tag och den var extremt mycket ljusstarkare än gamlingen så OLED kräver inte mörka rum. Nu nere i det mörka rummet är svärtan total vilket ju ger grym bild.
Var själv plasma-anhängare. Oled har bättre bild än kuro (bättre svärta, kontrast, färg och betydligt ljusare). Tyvärr faller den på rörelse, där slår inget Plasma. Kanske att BFI på senaste modellerna har gjort det lite bättre.A Alfons3301 skrev:
Andra fördelar är drar betydligt mkt mindre ström (och blir alltså mindre varm) samt smalare + smartare.
Helt klart oled så släcks och tänds varje pixel var för sig. så kallad Qled och "vanliga" dyrare apparater som inte kör oled kör med flera zoner som dom släcker och tänder (funkar okej så länge det inte är vit text på svart bakgrund).A AndersS skrev:
Även tillverkarna är medvetna om detta och har dom lyckas lösa det så kommer vi inte se så stora prisförändringar längre.H Husägaren87 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Kanske börjar jag bli gammal men det ska nog mycket till om jag känner mig manad att byta tv i dagsläget...
Vi skaffade just en ny superfin Philips 4k-tv till svärmor, satan vilken bild, det var verkligen så att man fick ståpäls som Gunde sa på sin tid. Helvette! Man ser enskilda dammkorn av en sparkande häst osv, helt otrolig upplösning och helt flytande bild utan minsta antydan till hack.
Men problemet var ju att man bara får se denna fantastiskt flytande och högupplösta bild när tv:n spelar upp från sin UHD-upplösta demo som lagrats i tv:n. Vid de typiska och vanliga bildkällorna så är det bara vanlig HD och då är det ärligt talat inga större skillnader mot våra gamla tv vi har, en tio år gammal Sony har vi som tuffar på och en litet större Philips innan 4k blev standard. Visst en ny tv är litet bättre på kontraster och bildvinklar kanske men inte så mycket bättre att man springer benen av sig för att se ev skillnader på vanligt HD-material.
Så för min egen del: känns inte så intressant att uppgradera tv innan man fixat bra 4k streamingtjänster och ev Blueray 4k om det kan ta fart.
Vi skaffade just en ny superfin Philips 4k-tv till svärmor, satan vilken bild, det var verkligen så att man fick ståpäls som Gunde sa på sin tid. Helvette! Man ser enskilda dammkorn av en sparkande häst osv, helt otrolig upplösning och helt flytande bild utan minsta antydan till hack.
Men problemet var ju att man bara får se denna fantastiskt flytande och högupplösta bild när tv:n spelar upp från sin UHD-upplösta demo som lagrats i tv:n. Vid de typiska och vanliga bildkällorna så är det bara vanlig HD och då är det ärligt talat inga större skillnader mot våra gamla tv vi har, en tio år gammal Sony har vi som tuffar på och en litet större Philips innan 4k blev standard. Visst en ny tv är litet bättre på kontraster och bildvinklar kanske men inte så mycket bättre att man springer benen av sig för att se ev skillnader på vanligt HD-material.
Så för min egen del: känns inte så intressant att uppgradera tv innan man fixat bra 4k streamingtjänster och ev Blueray 4k om det kan ta fart.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Är lite fascinerad av att folk här inte kommer ihåg exakt hur gamla era TV-apparater är, eller ibland ens vilken teknik de använde... Min nuvarande TV är från januari 2011 (väntar på att den ska paja, vill ha OLED) den föregående (pajade) från december 2006, innan dess en 14-tums tjock-TV från andra halvåret 1989 (körd till ÅVC i juni 2013) (eller föräldrarnas bred-tjock från januari 2001). Det är i stort sett bara grejorna som följde med huset som jag inte har riktigt koll på.
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Nej men allvarligt talat, man kan babbla om nya 4k eller 8k-kapabla tv till förbannelse och ja, man ser ju på demos hur fenomenal bild man kan få.
Den stora frågan är: var hittar man 4k-upplösta kanaler idag, 4k-upplöst material över huvud taget förutom att tanka ner filmer via div gråa ställen. Satellitbolagen verkar ha missat detta helt, finns någon enstaka kanal på viasat som är totalt ointressant för flertalet folk som handlar om hästsport. Har jag missat något här? Berätta gärna mer hur jag gör för att kunna nyttja en 4k-tv till det den är avsedd för.
Och ja, jag vet att det finns en del 4k-filmer man kan köpa på blueray och spela upp på avsedda spelare...
Den stora frågan är: var hittar man 4k-upplösta kanaler idag, 4k-upplöst material över huvud taget förutom att tanka ner filmer via div gråa ställen. Satellitbolagen verkar ha missat detta helt, finns någon enstaka kanal på viasat som är totalt ointressant för flertalet folk som handlar om hästsport. Har jag missat något här? Berätta gärna mer hur jag gör för att kunna nyttja en 4k-tv till det den är avsedd för.
Och ja, jag vet att det finns en del 4k-filmer man kan köpa på blueray och spela upp på avsedda spelare...
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
4k HEVC bluray med HDR, only way to fly!H Harald Blåtumme skrev:Nej men allvarligt talat, man kan babbla om nya 4k eller 8k-kapabla tv till förbannelse och ja, man ser ju på demos hur fenomenal bild man kan få.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 756 inlägg
Jag streamar 4K via den inbyggda Netflix appen i min TV
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 822 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 822 inlägg
Vi människor är olika helt enkelt. Jag vet årtal på de elektroniksaker jag köpt, men namn minns jag inte och ber någon mig tala om vilken färg på ögonen barnen har eller fd flickvän, då är jag chanslös. Jag byter gärna bort minnet av när jag köpte TV mot bättre namnminne och kunskap om folks ögonfärg...Magnus E K skrev:Är lite fascinerad av att folk här inte kommer ihåg exakt hur gamla era TV-apparater är, eller ibland ens vilken teknik de använde... Min nuvarande TV är från januari 2011 (väntar på att den ska paja, vill ha OLED) den föregående (pajade) från december 2006, innan dess en 14-tums tjock-TV från andra halvåret 1989 (körd till ÅVC i juni 2013) (eller föräldrarnas bred-tjock från januari 2001). Det är i stort sett bara grejorna som följde med huset som jag inte har riktigt koll på.
För att hålla mig till ämnet så köpte jag en Sony TV, 65", LCD, årsmodell 2019 för 3 veckor sen. Tror inte så mycket på black friday längre. Första året bra, senare år mer "höj priset lite innan och sänk till black friday"