12 398 läst · 52 svar
12k läst
52 svar
Höja värdet på huset inför försäljning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Hur störande är Nockebybanan? Tåg och tunnelbana knä låta rätt illa, liksom trafikerat väg såklart. Är det lika illa med Nockebybanan?
Vi tittade på ett hus nära E4/E20 förut. Vi åkte förbi några dagar före visning av andra skäl och stannade och gick ut och lyssnade. Sen sket vi i visning. Svårt att njuta i trädgården så nära motorvägen med konstant trafik.
Ett annat hus vi var intresserade av låg nära spåret vid Älvsjö. Huset var trevligt, men när vi var i trädgården kunde vi inte höra vad någon annan sa när ett tåg passerade. Det passerar tåg ofta där...
Där jag bor nu hör jag pipande från fåglar, surr från humlor etc. Det stlr inte så farligt.
Vi tittade på ett hus nära E4/E20 förut. Vi åkte förbi några dagar före visning av andra skäl och stannade och gick ut och lyssnade. Sen sket vi i visning. Svårt att njuta i trädgården så nära motorvägen med konstant trafik.
Ett annat hus vi var intresserade av låg nära spåret vid Älvsjö. Huset var trevligt, men när vi var i trädgården kunde vi inte höra vad någon annan sa när ett tåg passerade. Det passerar tåg ofta där...
Där jag bor nu hör jag pipande från fåglar, surr från humlor etc. Det stlr inte så farligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Det är Bromma så kommer gå dyrt, var läckage i taket också. Acceptpris 11.5 miljonerR Rkarlsson skrev:Sånt gör det extremt svårtsålt. Finns ett hus 200 meter från mig som de vill ha 4 miljoner för. Nyrenoverat, pool, grill/poolhus och ett enormt garage med 4 portar och en lägenhet ovanför.
Läger är som så att från tomtgräns ner för slänten ca 4 meter går all tågtrafik. Vid andra hörnet genomfarten i byn och bommarna, 3e hörnan mittemot ett ställe som har fest varje helg hela sommaren och fjäder hörnet en skateboardramp.
De har inte sålts ännu och alla husen går på en vecka annars här.
Läge, läge, läge.
Mäklarna har inte fel när de säger det.
Dessutom: Trafikljud från väg/järnväg är mer störande än man tror. Du kommer INTE att vänja dig. Speciellt om det är kurvor eller andra delar där du får leva med accellerationsljud. Bromsande tåg kan höras flera km bort. tänk då att ha det invid tomten. Här ute på landet finns det många enormt fina tomter, med makalös utsikt.... Men samtidigt en 70väg i tomsgränsen. Inget för myspys i trädgården eller att ha barn (eller djur) som går fria i närheten av.
Sen skulle jag vilja påstå att om huset har en tråkig uppfart/tomt kan det dra ner priset med mer än vad en upprustning kostar. Nu har jag lite annat i pipelinen för tillfället trivselmässigt, men ser verkligen fram emot att anlägga en vettigare uppfart/gångar på tomten.
Mäklarna har inte fel när de säger det.
Dessutom: Trafikljud från väg/järnväg är mer störande än man tror. Du kommer INTE att vänja dig. Speciellt om det är kurvor eller andra delar där du får leva med accellerationsljud. Bromsande tåg kan höras flera km bort. tänk då att ha det invid tomten. Här ute på landet finns det många enormt fina tomter, med makalös utsikt.... Men samtidigt en 70väg i tomsgränsen. Inget för myspys i trädgården eller att ha barn (eller djur) som går fria i närheten av.
Sen skulle jag vilja påstå att om huset har en tråkig uppfart/tomt kan det dra ner priset med mer än vad en upprustning kostar. Nu har jag lite annat i pipelinen för tillfället trivselmässigt, men ser verkligen fram emot att anlägga en vettigare uppfart/gångar på tomten.
De där lömska mäklarna ser ju till att inte lägga visningar på sånna objekt i rusningstrafik. Det är ett väldigt bra tips att "jobbtid" till ett hus man är intresserad av. Både för att kolla pendlingen men även för att kunna stå och lyssna hur området låter. I sthlm och kranskommuner är det ju sällan tyst....Fairlane skrev:
Här där jag bor är det 3 km till E14 och på natten kan man stå på tomten och se vintergatan och enbart höra susande vind i träden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Ja, visningar är (eller var iallafall förr) normalt på söndagar när trafikintensiteten är lite lägre. Just E4/E20 spelar det ingen roll på, där är det alltid mycket trafik. Det kan nog faktiskt vara tystare i rusningstrafik när trafiken står stilla.Appendix skrev:De där lömska mäklarna ser ju till att inte lägga visningar på sånna objekt i rusningstrafik. Det är ett väldigt bra tips att "jobbtid" till ett hus man är intresserad av. Både för att kolla pendlingen men även för att kunna stå och lyssna hur området låter. I sthlm och kranskommuner är det ju sällan tyst....
Här där jag bor är det 3 km till E14 och på natten kan man stå på tomten och se vintergatan och enbart höra susande vind i träden.
Ett annat hus vi tittade på låg också nära E4/E20, men inte alls så nära som det vi ratade innan visning. Mäklaren satt i köket med en radio som skvalade P4 på lite lagom hög volym för att man inte skulle höra trafiken när någon öppnade köksdörren. Det kan ha varit en slump, men jag tror inte det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg