På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
När vi bad fyra mäklare att rangordna vilka renoveringsåtgärder som lönar sig bäst att genomföra inför en försäljning av huset fick vi fyra olika svar. Det rätta svaret på frågan verkar vara att - det beror på. Det finns dock ett antal tumregler för att renovera lönsamt inför husförsäljning som alla tycks vara överens om.
Du kan läsa artikeln här: Höja värdet på huset inför försäljning
Du kan läsa artikeln här: Höja värdet på huset inför försäljning
Christer von Hauswolff, Helins Mäklarbyrå, Göteborg
Homestyling: Att en styling lönar sig är dock otvetydigt oberoende av huset skick.
Badrum: Ett tråkigt och slitet badrum höjer alltid priset.
Det där måste ju ändå blivit fel i artikeln?
Homestyling: Att en styling lönar sig är dock otvetydigt oberoende av huset skick.
Badrum: Ett tråkigt och slitet badrum höjer alltid priset.
Det där måste ju ändå blivit fel i artikeln?
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Jag justerade nu. Han måste ha menat att renovera eller fräscha upp ett tråkigt och slitet badrum lönar sig.
Jag håller med om punkt 3 och 5, och möjlighen 1.
Men generellt varför skulle en köpare värdera åtgärderna högre än vad jag betalat för att få det åtgärdat? Jag tror psykologin är omvänd, dvs köparen underskattar oftast vad saker kostar att fixa (och därmed värdet av allt fix inför försäljning).
Men generellt varför skulle en köpare värdera åtgärderna högre än vad jag betalat för att få det åtgärdat? Jag tror psykologin är omvänd, dvs köparen underskattar oftast vad saker kostar att fixa (och därmed värdet av allt fix inför försäljning).
Får väl avlägga en On Topic kommentar också
Tycker det mesta är ren BS i artikeln, men det är väl som vanligt att mäklare sitter och kackar i eget bo ...
hmmm ... handlar inte det här om försäljning i Sverige ... eller har jag missat något?
Tycker det mesta är ren BS i artikeln, men det är väl som vanligt att mäklare sitter och kackar i eget bo ...
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Får jag höra, vilka åtgärder anser du kan höja värdet på ett hus inför en försäljning?
- En ärlig beskrivning av objektet. Att ta massa foton som inte ger sanningen slår tillbaka på visningen. "Det här är ingen ärlig säljare" tänker köparen då.Marlen Eskilsson skrev:
- Ett ärligt bemötande (ingen lissmande mäklare som snackar massa BS)
- En välvårdad tomt
- En väl underhållen fasad, fönster och tak
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Tack för intresset om min flytt till hus, det värmer, men lite off topic
Eftersom det är marknaden som styr så är det ju så att man vill ha så många som möjligt på visning och då är det ju tyvärr så att l krystade grejer som homestyling osv indirekt är värdehöjande eftersom det drar till sig fler som kan trissa upp priset
Eftersom det är marknaden som styr så är det ju så att man vill ha så många som möjligt på visning och då är det ju tyvärr så att l krystade grejer som homestyling osv indirekt är värdehöjande eftersom det drar till sig fler som kan trissa upp priset
Redigerat:
Här är typ rivningskåkar nästan värt lika mycket som beboeliga fina hus så jag tror inte ett smak längre på husmarknaden.
Ett hus i mitt kvarter som var obebott i säkert 4-5 år och inte uppvärmt på minst lika länge som behöver en hjullastare ovanpå sig mer än dubblades huset.
Och då är det en liten tomt på det med :O
I andra sidan kvarteret kan man köpa en tomt av kommunen för 95 tusen.
Ett hus i mitt kvarter som var obebott i säkert 4-5 år och inte uppvärmt på minst lika länge som behöver en hjullastare ovanpå sig mer än dubblades huset.
Och då är det en liten tomt på det med :O
I andra sidan kvarteret kan man köpa en tomt av kommunen för 95 tusen.
@AndersMalmgren riktigt mycket är det sant som du säger, ju fler som är på visning ju större chans till försäljning.
Så vinklade bilder och skönmålande texter lockar folk.
Så homestyling är nog en väldigt smart sak att göra om man själv inte är en duktig inredare.
Så vinklade bilder och skönmålande texter lockar folk.
Så homestyling är nog en väldigt smart sak att göra om man själv inte är en duktig inredare.
Detta.AndersMalmgren skrev:
Annonsen ska locka många till visningen, då är halva affären avklarad, minst. Att annonsen skönmålar en aning kan mäklaren leva med. Som sagt när folk väl är på plats är man oerhört mycket närmre en kontraktsskrivning.
Nu om jag skulle vara intresserad av en bostad så skulle en homestyling göra att jag skulle vända så fort jag misstänker det.
Det som intresserar mig är vad för byggmaterial som har används och om ex. orginalfönster är kvar om det är ett äldre hus, då blir det ett stort +. Men sådant står det alldrig något om i en annons. Och då svalnar mitt intresse för huset snabbt.
Det som intresserar mig är vad för byggmaterial som har används och om ex. orginalfönster är kvar om det är ett äldre hus, då blir det ett stort +. Men sådant står det alldrig något om i en annons. Och då svalnar mitt intresse för huset snabbt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Nu är ju det tyvärr inte normen, folk bygger så billig det bara går, jag minns min tråd om mitt golv folk kund inte fatta hur jag lade de pengarnaBjor skrev:Nu om jag skulle vara intresserad av en bostad så skulle en homestyling göra att jag skulle vända så fort jag misstänker det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-resa-har-boerjat.227308/
Folk bryr sig bara om ytskikten och eftersom vi säljer på en marknad kan det vara bra och spela efter marknadsspelreglerna, iaf om man vill maximera vinsten
Redigerat:
En attraktiv presentation, dvs homestyling, snygga ytskikt mm tror jag påverkar många mer än de vill medge, eller ens inser.
Jag tror att många (mig själv inkluderad) är mer subjektiva i sina bedömningar än man vill medge. Man tror att man är mer objektiv än vad som är fallet, det är därför som saker som homestyling, varors placering i butiker, priser som slutar på xx95 eller xx99 osv fungerar.
Jag tror att många (mig själv inkluderad) är mer subjektiva i sina bedömningar än man vill medge. Man tror att man är mer objektiv än vad som är fallet, det är därför som saker som homestyling, varors placering i butiker, priser som slutar på xx95 eller xx99 osv fungerar.