3 602 läst · 40 svar
4k läst
40 svar
Hög förbrukning 100 kw per dygn Nibe Pellux
Det krävs inte så långa strömavbrott om det är ordentligt kallt för att det ska börja frysa sönder grejer. Men det funkar ju för det mesta..ClasseClas skrev:Vi har ca 3-4 grader på landet och har haft så i många år. Badrummet 8-10 grader. Din energiförbrukning på 100 kWh (ej kW) per dygn har flera svarat på och jag håller med. Ska du göra något radikalt så är det att sänka temperaturen och skaffa någon typ av värmepump, antingen en luftluftVP eller hellre en luftvattenVP. Kanske till och med bergvärme. Jag påstår att alla värmepumpslösningar kommer att betala sig jämfört med att värma huset med el.
Jag använder 25 kwh om dagen med -10, huset är 205 m2 och enligt jämtkraftappen använder vi 30 procent mer än genomsnittet av jämförbara hushåll. Så jag tycker mig ha belägg för att påstå att 100 kwh är jättemycket.E elmont skrev:
HejK Kris84 skrev:
Angående grundvärme i hus med vattenburet system.
1993 initierade Närings- och Teknikutvecklingsverket (NUTEK) i Sverige en värmepumpstävling. Ett av två vinnande förslag var Markus 2500. Vi köpte de en pump och installerade den i ett hus i Norrland för att få grundvärme.
Markus 2500 har ingen hög uteffekt ca 2,7 kW (vad jag minns) men har inte heller så stort effektbehov ca 700 W. Vi tar inte ut mer än 35 grader framledningstemperatur, styr med en utomhusgivare, och skulle effekten inte räcka till så går elpatroner in vid +8 grader inomhus.
När man kommer dit är det oftast mellan 12 och 15 grader inomhus. Men det beror naturligtvis på hur kallt det är utomhus.
Det har hitintills fungerat utan haverier sedan installationen. En viktig orsak till det är att vi håller en låg framledningstemperatur oftast runt 30 grader och inte över 35 grader. Det har hitintills (i snart 30 år) varit ett billigt sätt att få grundvärme.
Med ren eluppvärmning håller jag med elmont, utan jordvärme skulle jag nog hamna en bra bit över 100 kWh per dagJ J Vos skrev:
Sen verkar du ha osedvanligt låg förbrukning, även med värmepump!
Jämtkrafts jämförelse måste vara tokig också
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Tittade på Nibes skötselråd för Pellux och tydligen är termostaten för eldelen som default inställd på 65’C. Vet du om den är inställd på 65 eller har du sänkt?K Kris84 skrev:Hej,
Vårt fritidshus (liten villa) står tomt uppe i Norrland just nu, men jag kan se att elförbrukningen (Nibe Pellux panna som värmer vattenelementen, en kyl och en frys, några fönsterlampor) går på prick 100 kW per dygn. Jag är ingen erfaren villaägare alls och inte kunnig på pannor och VVS, men är det inte lite väl mycket för bara husuppvärmning? Det är ca 18-20 grader i huset nu och typ -10 utomhus.
Vad kan felet vara i så fall? Pannan? Elmätaren? Vad ska jag börja med att kolla upp?
Tack på förhand för alla svar!
Kristina
Om man bortser från eventuell legionellarisk så borde den termostaten kunna dras ner till iallafall 50’C eller till och med 45’C? Med reservation att det kanske inte är så bra om det kan bli en köldknäpp på neråt 25-30 minusgrader där huset står…
Finns huset i norrlands inland eller utmed kusten?
Har du rörligt elpris i det huset?
Om du har rörligt elpris så investera så fort som möjligt i en luftluft värmepump för att få ner förbrukningen.
Jag har tränat på det i ca 25 år och i början kallställde vi huset helt utom badrummet och då fick vi frysskador på någon vattenledning och pumpautomaten. Nu kör vi med lägsta värmen på elradiatorerna utom badrummet och det tycks fungera bra. I hemmanshuset i Norrbotten kallställer jag helt utom badrummet. Där stänger jag av det kommunala vattnet utanför huset och tömmer ur ledningarna. Ingen vattenburen värme.V ViktorHg skrev:
Vattenburen värme är bra men om man inte är på plats så blir det lite mer risky om något skulle hända. Frysrisken går ju hantera med att tillsätta frostskyddsmedel (glykol etc) i värmesystemet och då får man även korrosionsskydd på köpet.
Det ni har är en panna som driv av pellets, dvs den eldar pellets för att värma varmvattnet och cirkulationsvattnet till radiatorerna, jag har en precis lika dan panna.
Om ni inte vistas i huset mer än på semestern och långhelger så räcker inte magasinet som matar pellets allt för länge, kanske någon vecka. När pelletsen tar slut så tar värmen slut och tillslut fryser allt sönder.
För att förhindra detta så finns en elpatron i pannan så slås på automatiskt och värmer allt vatten med el, detta är svindyrt!
Jag provade i vintras ett dygn då jag ville testa, 245 kWh drog den, 500 kronor på en dag men då är huset på 200 kvadrat och byggt 1929.
För erat fritidshus skulle jag nog rekommendera en annan typ av uppvärmning då pellets kräver närvaro för att kunna fylla på med jämna mellanrum.
Kanske skulle byta till en luft/vatten och framförallt ställa ned temperaturen till 15 grader i alla fall när ni inte är där.
Men det får experterna i gruppen uttala sig om.
/PB
Om ni inte vistas i huset mer än på semestern och långhelger så räcker inte magasinet som matar pellets allt för länge, kanske någon vecka. När pelletsen tar slut så tar värmen slut och tillslut fryser allt sönder.
För att förhindra detta så finns en elpatron i pannan så slås på automatiskt och värmer allt vatten med el, detta är svindyrt!
Jag provade i vintras ett dygn då jag ville testa, 245 kWh drog den, 500 kronor på en dag men då är huset på 200 kvadrat och byggt 1929.
För erat fritidshus skulle jag nog rekommendera en annan typ av uppvärmning då pellets kräver närvaro för att kunna fylla på med jämna mellanrum.
Kanske skulle byta till en luft/vatten och framförallt ställa ned temperaturen till 15 grader i alla fall när ni inte är där.
Men det får experterna i gruppen uttala sig om.
/PB
Liknande trådar
-
Högt ljud Biltema RM 1000
Robotgräsklippare -
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög elförbrukning vid start (tvättmaskiner)
Vitvaror -
Förbrukning är den hög
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hjälp! Hög el-förbrukning i 70-tals hus (100kw/dygn)
El