E elmont skrev:
Jag tror INTE att du har nått fel, det låter som en rätt normal/låg förbrukning en vinterdag i Norrland.

Tack! Är det inget fel så är jag lugn :)

useless useless skrev:
En bra början är väl att kolla om pelletspannan är igång över huvud taget?
Slocknar den så brukar elpatronen gå in istället så inte värmesystemet fryser sönder.
Tack för tips! Vi eldar inte med pellets när vi är där, så jag antar att det betyder att pannan ÄR igång, annars hade vi inte haft någon värme (sorry om det låter dumt, jag kan helt ärligt ingenting om pannor).
Tänker jag rätt nu: ingen pelletsförbränning - elpatronen värmer pannan - det blir större elförbrukning än med pellets?

Ja, om du bara värmer med el så blir såklart elförbrukningen därefter.

• Gilla
Kris84
  • Laddar…
K Kris84 skrev:
Tänker jag rätt nu: ingen pelletsförbränning - elpatronen värmer pannan - det blir större elförbrukning än med pellets?
Japp, fast de flesta tänker hellre tvärtom, eldar med pellets för att sänka elförbrukningen.

• Haha
Kris84
  • Laddar…
Uppe i Norrland är det väl så billig el ändå? Där behövs inte ens några stödpengar...

A alfista skrev:
Japp, fast de flesta tänker hellre tvärtom, eldar med pellets för att sänka elförbrukningen.
Vi är inte i huset så ofta så vi har inget alternativ :)

useless useless skrev:
Uppe i Norrland är det väl så billig el ändå? Där behövs inte ens några stödpengar...

Beror på ens avtal tror jag.

K Kris84 skrev:
Hej,

Vårt fritidshus (liten villa) står tomt uppe i Norrland just nu, men jag kan se att elförbrukningen (Nibe Pellux panna som värmer vattenelementen, en kyl och en frys, några fönsterlampor) går på prick 100 kW per dygn. Jag är ingen erfaren villaägare alls och inte kunnig på pannor och VVS, men är det inte lite väl mycket för bara husuppvärmning? Det är ca 18-20 grader i huset nu och typ -10 utomhus.
Vad kan felet vara i så fall? Pannan? Elmätaren? Vad ska jag börja med att kolla upp?

Tack på förhand för alla svar!

Kristina
Hej Kristina

En Pellux panna innebär rimligen att du värmer med elkraft?
https://www.nibe.eu/assets/documents/11631/.pdf

100 kWh på ett dygn (24h) innebär 100/24 kW = 4,167 kW i snitt

Om temperaturskillnaden inne/ute, i snitt, under dygnet är 19 –(-10) grader = 29 grader då behöver huset 4167/29 W/grad (temperaturskillnad inne ute) = 219 W/grad

Mitt hus i Norrland (125+125+60) m3, från 1967, behöver ca 290 W/grad.
Så ditt elbehov till uppvärmning är, som jag kan bedöma, rimligt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
epw och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Kristina

En Pellux panna innebär rimligen att du värmer med elkraft?
[länk]

100 kWh på ett dygn (24H) innebär 100/24 kW = 4,167 kW i snitt

Om temperaturskillnaden inne/ute, i snitt, under dygnet är 19 –(-10) grader = 29 grader då behöver huset 4167/29 W/grad (temperaturskillnad inne ute) = 219 W/grad

Mitt hus i Norrland (125+125+60) m3, från 1967, behöver ca 290 W/grad så ditt elbehov till uppvärmning är, som jag kan bedöma, rimligt.
Tack så mycket för ett utförligt svar Martin!

ClasseClas
K Kris84 skrev:
Vad händer om jag stänger av Elpatronsdrift på pannan?
Om pelletsen är slut och du stänger av elpatronen så är det inget som värmer huset längre. Då blir huset lika kallt som temperaturen utomhus och ledningarna fryser sönder osv. Vill du spara el kan du sänka inomhustemperaturen till säg 8-10 grader.

• Gilla
Kris84
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om pelletsen är slut och du stänger av elpatronen så är det inget som värmer huset längre. Då blir huset lika kallt som temperaturen utomhus och ledningarna fryser sönder osv. Vill du spara el kan du sänka inomhustemperaturen till säg 8-10 grader.
Tack! Vågar inte ha 8 grader inomhus då det kan bli så kallt där på vintern. Tycker du också som flera andra i tråden det är rimligt att förbruka 100kW per dygn givet att det är elpatronen som jobbar?

K Kris84 skrev:
Tack! Är det inget fel så är jag lugn :)
...tills elräkningen kommer, så blir du vild ;) ( om du inte var förutseende och har bundit för länge sedan)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Kris84 skrev:
Tack! Vågar inte ha 8 grader inomhus då det kan bli så kallt där på vintern. Tycker du också som flera andra i tråden det är rimligt att förbruka 100kW per dygn givet att det är elpatronen som jobbar?
Vi har ca 3-4 grader på landet och har haft så i många år. Badrummet 8-10 grader. Din energiförbrukning på 100 kWh (ej kW) per dygn har flera svarat på och jag håller med. Ska du göra något radikalt så är det att sänka temperaturen och skaffa någon typ av värmepump, antingen en luftluftVP eller hellre en luftvattenVP. Kanske till och med bergvärme. Jag påstår att alla värmepumpslösningar kommer att betala sig jämfört med att värma huset med el.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
K Kris84 skrev:
Vi är inte i huset så ofta så vi har inget alternativ :)
Värmepump?

• Gilla
Kris84
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Värmepump?
Mycket möjligt. Behlver sätta mig in i det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.