3 601 läst · 40 svar
4k läst
40 svar
Hög förbrukning 100 kw per dygn Nibe Pellux
Tack för tips! Vi eldar inte med pellets när vi är där, så jag antar att det betyder att pannan ÄR igång, annars hade vi inte haft någon värme (sorry om det låter dumt, jag kan helt ärligt ingenting om pannor).useless skrev:
Tänker jag rätt nu: ingen pelletsförbränning - elpatronen värmer pannan - det blir större elförbrukning än med pellets?
Hej KristinaK Kris84 skrev:Hej,
Vårt fritidshus (liten villa) står tomt uppe i Norrland just nu, men jag kan se att elförbrukningen (Nibe Pellux panna som värmer vattenelementen, en kyl och en frys, några fönsterlampor) går på prick 100 kW per dygn. Jag är ingen erfaren villaägare alls och inte kunnig på pannor och VVS, men är det inte lite väl mycket för bara husuppvärmning? Det är ca 18-20 grader i huset nu och typ -10 utomhus.
Vad kan felet vara i så fall? Pannan? Elmätaren? Vad ska jag börja med att kolla upp?
Tack på förhand för alla svar!
Kristina
En Pellux panna innebär rimligen att du värmer med elkraft?
https://www.nibe.eu/assets/documents/11631/.pdf
100 kWh på ett dygn (24h) innebär 100/24 kW = 4,167 kW i snitt
Om temperaturskillnaden inne/ute, i snitt, under dygnet är 19 –(-10) grader = 29 grader då behöver huset 4167/29 W/grad (temperaturskillnad inne ute) = 219 W/grad
Mitt hus i Norrland (125+125+60) m3, från 1967, behöver ca 290 W/grad.
Så ditt elbehov till uppvärmning är, som jag kan bedöma, rimligt.
Redigerat:
Tack så mycket för ett utförligt svar Martin!M Martin Lundmark skrev:Hej Kristina
En Pellux panna innebär rimligen att du värmer med elkraft?
[länk]
100 kWh på ett dygn (24H) innebär 100/24 kW = 4,167 kW i snitt
Om temperaturskillnaden inne/ute, i snitt, under dygnet är 19 –(-10) grader = 29 grader då behöver huset 4167/29 W/grad (temperaturskillnad inne ute) = 219 W/grad
Mitt hus i Norrland (125+125+60) m3, från 1967, behöver ca 290 W/grad så ditt elbehov till uppvärmning är, som jag kan bedöma, rimligt.
Om pelletsen är slut och du stänger av elpatronen så är det inget som värmer huset längre. Då blir huset lika kallt som temperaturen utomhus och ledningarna fryser sönder osv. Vill du spara el kan du sänka inomhustemperaturen till säg 8-10 grader.K Kris84 skrev:
Tack! Vågar inte ha 8 grader inomhus då det kan bli så kallt där på vintern. Tycker du också som flera andra i tråden det är rimligt att förbruka 100kW per dygn givet att det är elpatronen som jobbar?ClasseClas skrev:
Vi har ca 3-4 grader på landet och har haft så i många år. Badrummet 8-10 grader. Din energiförbrukning på 100 kWh (ej kW) per dygn har flera svarat på och jag håller med. Ska du göra något radikalt så är det att sänka temperaturen och skaffa någon typ av värmepump, antingen en luftluftVP eller hellre en luftvattenVP. Kanske till och med bergvärme. Jag påstår att alla värmepumpslösningar kommer att betala sig jämfört med att värma huset med el.K Kris84 skrev: