Det finns ingen anledning att smörja bakom fälgen men att det skulle påverka säkerhet är föga troligt. Då skulle bilar med bromsskivor som inte är skruvade vara farligare då?
Det är betydligt större risk för fel om man inte drar med rätt moment. Nästan alla överdrar sina hjulbultar/muttrar .
Det är inte ovanligt med skadade gängor.
 
Jag har en säkert tio år gammal momentnyckel från Biltema som jag brukar använda till hjulbultarna när jag byter däck på någon bil. Varje gång som jag drar åt bultarna så blir jag förvånad över hur pass lite man behöver dra åt för att komma upp till lagom moment, och varje gång som jag lossar bultarna så konstaterar jag att jag inte tappade hjulen den här säsongen heller.

Ifall ni bara brukar dra åt bultarna på känn, stick till Biltema, Jula eller någon annan liknande affär och lägg ut några hundra på en momentnyckel så behöver ni inte gissa. Dessa billiga momentnycklar är väl inte höjden av exakthet, men till att dra åt hjulbultar så duger de alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
stilofunk skrev:
Kan inte låta bli att kommentera:

Det finns olika tolkningar av ordet bult, Din är en av dem. en annan är:
Metallpinne med huvud och gängad nederdel för sammanfogning mm. (Källa Svenska Akademins Ordlista 1991)
Det gör ju att ordet Bult fungerar bra på hjulskruvar. Man kan ju tycka vad man vill men SAOL har inte fel. :p:p
Det verkar som om akademien har kommit på bättre tankar, från den nuvarande ordlistan:
bult.jpeg
 
  • Gilla
flygrc och 2 till
  • Laddar…
M
Å andra sidan kan man väl säga att "de flesta" använder ordet bult för att beskriva vissa typer av skruv, och därigenom bör svenska akademin ändra i sin ordlista så den reflekterar nutida språkbruk hos, just, "de flesta".

Det är väl så det är tänkt att svenska akademin skall agera?
 
  • Gilla
mycke_nu och 2 till
  • Laddar…
Artikel om vikten av att spänna hjulbultarna med korrekt moment. Som framgår kan färg på anliggningsytorna orsaka haveri, så det är nog ingen diskussion om att fett är synnerligen olämpligt.

Anliggningsytan och dess friktion är precis som det står i artikeln en väsentlig del av bultförbandet.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det verkar som om akademien har kommit på bättre tankar, från den nuvarande ordlistan:
[bild]
Låter mest som en nit i mina öron. Hur fäster man annars något med en ogängad metallpinne?
 
mycke_nu skrev:
Låter mest som en nit i mina öron. Hur fäster man annars något med en ogängad metallpinne?
Bult:
bult.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Och jag som alltid har haft koppar pasta mot anliggningsytorna. Så nu blir det rättning i ledet till dagens däckbyte.

Tack alla kloka byggahusare det finns så förbakat mycket kompetens här.

Pär
 
När jag tog av hjulen på min nya Toyota så hade Toyota smetat på något ljusblått (!) på anläggningsyta mellan nav och fälg.
 
mattiasp skrev:
Bult:
[bild]
Bult... Nja. Skulle nog mer felaktigt sagt låstapp Eller bult med låsring/pinne :p
Sålänge alla är med på vad man menar så är det ju inte "fel" att säga fel.
Lite som hur många bultar det finns i Ölandsbron ju.
 
Jag fick berättat för mig på Vianor att man inte skulle använda koppar pasta överhuvudtaget. Kunde tydligen bli kortslutning på ABS och liknande ifall den letade sig till fel ställe då koppar är en bra ledare. Bättre att använda aluminium pasta sa han.
 
Redigerat:
Kopparpasta är no- no på skruvar eller anläggninsytor mot fälg mm.

Det enda jag kör koppaspasta på mina bilar är mellan belägg och ok och evt en liten klick på glidpinne. Men kopparpasta drar även till sig skit som på sikt orsakar rostangrepp.
 
Det här börjar att bli som elforumet, jag började läsa där och nu ringer jag näst intill elektriker när lamporna går sönder:) Efter att ha läst här så verkar det näst intill lika svårt att veta hur man skall bete sig när man byter hjul, bäst att leja bort det;)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Det enda jag kör koppaspasta på mina bilar är mellan belägg och ok och evt en liten klick på glidpinne.
Glidpinnen glider mot en gummibussning, Kopparpasta och gummi är tydligen ingen bra kombination. Det finns speciellt fett för glidpinnar.
 
M
Chiippe skrev:
Jag fick berättat för mig på Vianor att man inte skulle använda koppar pasta överhuvudtaget. Kunde tydligen bli kortslutning på ABS och liknande ifall den letade sig till fel ställe då koppar är en bra ledare. Bättre att använda aluminium pasta sa han.
Aluminium är också en bra ledare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.