mattiasp skrev:
Notera att det är muttrar, och inte skruvar. Och absolut inte bultar!
Instämmer ! Fel ordval av mig, annars lika för Avensis.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, nya MUTTRAR monterade. 340 kr fattigare men en kunskap rikare :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
torbeno skrev:
[bild]
Så, nya MUTTRAR monterade. 340 kr fattigare men en kunskap rikare :)
Jag ser att du använder kopparpasta. Jag hoppas att du inte har pasta på kontaktytan mellan fälg och bromsskiva. Det är friktionen där som ska överföra vridmoment, inte hjulmuttrarna/skruvarna. Skruvarna/gängtapparna ska bara ha längsgående krafter.
 
Kopparpasta längs kanten i det stora hålet, där som det brukar fastna annars. Haft så sen jag fick körkort för 15 år sedan. Är det fel?
 
Nejdå inte alls fel. Förmodligen fastnar inte fälgen lika lätt när du har gjort så
 
torbeno skrev:
Kopparpasta längs kanten i det stora hålet, där som det brukar fastna annars. Haft så sen jag fick körkort för 15 år sedan. Är det fel?
Det är OK runt navkanten, men man ska absolut inte lägga pasta på ytan där fälgen pressas mot bromsskivan. Det går inte att se på din bild, så jag ville bara varna. Jag har hört talas om personer som haft pasta på hela kontaktytan, och det är inte bra. Vid hög acceleration eller kraftig inbromsning kan då fälgen vrida sig relativt bromsskivan. I värsta fall går skruvarna/gängtapparna av och man tappar hela hjulet.

På din bild ser man bara pastan som kommit på insidan av navkanten, och där gör den varken nytta eller skada. Jag antar att du även har pasta på utsidan av navkanten.
 
Fett eller kopparpasta runt flänsen-navcentrum gör nytta eftersom det är där fälgen brukar rosta fast mot navet.
Fö smörjer jag nav, gängor, bultar/muttrar och anläggningsytor med fett eftersom det tar fast under vintern annars, har aldrig haft problem med vare sig lösa eller fastnade hjul. Jag vet att det finns andra åsikter men de som inte smörjer får lossa sina hjul själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Och dessutom rör det sig om skruvar och skruvförband, så alla hade fel. En bult är, som vi alla egentligen vet, ett ogängat maskinelement.
:p

Edit: Min signatur satt som en smäck där!
Kan inte låta bli att kommentera:

Det finns olika tolkningar av ordet bult, Din är en av dem. en annan är:
Metallpinne med huvud och gängad nederdel för sammanfogning mm. (Källa Svenska Akademins Ordlista 1991)
Det gör ju att ordet Bult fungerar bra på hjulskruvar. Man kan ju tycka vad man vill men SAOL har inte fel. :p:p
 
b_hasse skrev:
Det är OK runt navkanten, men man ska absolut inte lägga pasta på ytan där fälgen pressas mot bromsskivan. Det går inte att se på din bild, så jag ville bara varna. Jag har hört talas om personer som haft pasta på hela kontaktytan, och det är inte bra. Vid hög acceleration eller kraftig inbromsning kan då fälgen vrida sig relativt bromsskivan. I värsta fall går skruvarna/gängtapparna av och man tappar hela hjulet.

På din bild ser man bara pastan som kommit på insidan av navkanten, och där gör den varken nytta eller skada. Jag antar att du även har pasta på utsidan av navkanten.
Nyfiken, menar du att fälgen kan vrida sig för att du har pasta där fälgen ligger an?
Du har ju 4-5st skruv eller mutter på pinne som håller fälgen på plats och som dessutom är dragen i moment. Jag har väldigt svårt att förstå hur detta skulle vara möjligt, Fälgen är ju fast, inte i bromsskivan heller för den delen och roterar ju med i den hastighet navet snurrar.

En annan lite intressant sak att berätta; Jag jobbar mycket med moment och skruv i mitt jobb och i våras gjort vi en utbildning i momentlära och fick ett exempel på hur man kan göra med en bilfälg.
En M6 skruv dragen i rätt moment skulle hålla för lasterna fälgen utsattes för. Jag trodde det var skrock men förvånades över vad den klarar av.
Lärdomen av det var att om man tappar en fälg så har man säkerligen gjort något fel.. Oftast drar folk för hårt moment och gängans sträck för mycket och tappar helt dragkraft. men man vill ju gärna tänka, dra hårt så sitter det... Men de är fel :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Det är OK runt navkanten, men man ska absolut inte lägga pasta på ytan där fälgen pressas mot bromsskivan. Det går inte att se på din bild, så jag ville bara varna. Jag har hört talas om personer som haft pasta på hela kontaktytan, och det är inte bra. Vid hög acceleration eller kraftig inbromsning kan då fälgen vrida sig relativt bromsskivan. I värsta fall går skruvarna/gängtapparna av och man tappar hela hjulet.

På din bild ser man bara pastan som kommit på insidan av navkanten, och där gör den varken nytta eller skada. Jag antar att du även har pasta på utsidan av navkanten.
Aha, där ser man. Pastan ligger även på utsidan. Aldrig hört innan om att fälgen vrida sig relativt bromsskivan.
Kan man räkna ut någon gräns för när detta skulle inträffa? Typ vridmoment eller acceleration i m/s2
Finns det något dokumenterat fall?
 
frav skrev:
[SUP][/SUP]Det finns normalt sett 2st typer av kona till hjul-skruv/mutter, som används till personbilar, sfärisk & 60graders kona. Ingen är avsedd för det ena eller det andra. VAG maffian använder t.ex. sfärisk till både alu & plåt. SAAB & Volvo använder 60gr kona. Så vad dina plåtfälgar ska ha beror på vad du nu hade för något som original, då förutsätter jag att plåtfälgen är original till bilen.

Vad gäller lös kona så finns det i två varianter. Symmetrisk & asymmetrisk. Symmetrisk-lös kona används till original bultmönster. Denna har man för att klämkraften skall bli rätt. Det förhindrar att hjulskruvarna gängar upp sig själva. Detta är vanlig när man har plåt på vintern & alu på sommaren & inte rengör naven. För när smutsen pulveriseras så lossnar förbandet & hjulskruvarna gängar upp sig av rotationskrafterna.

Asymmetrisk-lös kona används när man behöver göra bultmönsterförändring på en millimeter/skruv. T.ex. mellan 5x110 till 5x108 eller 5x112.

Tänk på att det är ett bultförband som skall hålla fälgen på plats mot navet. Därav är det av högsta vikt att det är rent & torrt (ej smort). Skruvarna är inte till för att ta upp rotationskrafterna. Så därav skall man momentdra med ca 120Nm, vilket är mindre än man kan tro. Inte 250-300Nm eller mer som däckkrängarna ofta gör.
Och till råga på allt så finns dessutom olika sfäriska skruvar, med olika sfärradie. Om man exempelvis använder skruv med R12-skalle på en fälg som är gjord för R14, eller tvärtom, så blir anliggningen dålig. Det verkar som att både VW-gruppen och Mercedes använder eller har använt både R12, R13 och R14. Men det finns en hel del motstridig information om detta märkte jag då jag försökte ta reda på vad som gäller för några av mina hjul.
screws.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
holmberg87 skrev:
En annan lite intressant sak att berätta; Jag jobbar mycket med moment och skruv i mitt jobb och i våras gjort vi en utbildning i momentlära och fick ett exempel på hur man kan göra med en bilfälg.
En M6 skruv dragen i rätt moment skulle hålla för lasterna fälgen utsattes för. Jag trodde det var skrock men förvånades över vad den klarar av.
Det är meningen att allt moment ska överföras av friktionen mellan bromsskiva och fälg. Hjulskruvarna ska endast överföra kraft i längsled, dvs pressa fälgen mot skivan. Gör man rätt så räcker det alltså med förvånansvärt klena skruvar.
Smörjer man mellan fälg och skiva så ökar risken för att hjulskruvarna utsätts för skjutkrafter, och det är inte meningen. Vid omväxlande acceleration och inbromsning skulle fälgen "vicka" fram och tillbaka relativt bromsskivan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Det är meningen att allt moment ska överföras av friktionen mellan bromsskiva och fälg. Hjulskruvarna ska endast överföra kraft i längsled, dvs pressa fälgen mot skivan. Gör man rätt så räcker det alltså med förvånansvärt klena skruvar.
Smörjer man mellan fälg och skiva så ökar risken för att hjulskruvarna utsätts för skjutkrafter, och det är inte meningen. Vid omväxlande acceleration och inbromsning skulle fälgen "vicka" fram och tillbaka relativt bromsskivan.
Nu förstår jag hur du menar!
Men är det inte väldigt osannolikt eller högst ovanligt att ex lite kopparpasta skulle minska friktionen så pass att en normal bils acceleration eller inbromsning skulle få skruvarna att gänga upp sig/gå av?
 
Att hjulen skulle lossa av att ha på smörja finns inte en chans.
Det viktigaste är rätt kona till fälgen och att dra med rätt moment.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är svårt att bedöma sannolikheten för problem, det beror både på hur hårt man drar skruvarna och hur mycket man pressar bilen när man kör. Prylarna är inte dimensionerade för att enbart klara normal vardagskörning, utan för att klara det värsta som kan hända vid t.ex en nödsituation. En tvärnit i hög hastighet på torr asfalt med fullastad bil bör närma sig det maximala. Hur många har testat om hjulen är monterade så att de klarar det? Det skulle inte förvåna mig om ABS-bromsar ökar belastningen eftersom de pulserar upp till maximalt vridmoment.
Argumentet "jag har aldrig haft något problem" är ganska ihåligt eftersom man troligen inte har varit i närheten av maximalt vridmoment.

Hjulskruvarna är inte avsedda att överföra hjulens vridmoment. Om man vet att maximal friktion är önskvärd på en yta, smörjer man den då med en pasta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.