8 525 läst · 43 svar
9k läst
43 svar
Hjälp! Tvättmaskin & Torktumlare - Bosch, Miele, Siemens annat?
bara att du kommer att få inte så positiva reaktioner på en ny maskin4 4väggarochtak skrev:@electroluxaren Vilket menar du att jag kommer störa mig på?
Tack för tipset om bytet av dämparna, ska kolla ikväll.
Har också en Miele torktumlare från 2006 som krånglar. Den kör utan att klaga, men det verkar inte komma någon värme eftersom tvätten är lika blöt efter som innan och inte heller torr. Vad kan det bero på? Men den kanske ändå är att föredra att byta iom förbrukningen?
Har sett att man kan köpa "vibrationsdämpande pluppar" för att ställa under fötterna. Är det något som är att rekommendera?
torken är nog bara rengöring av luftkanaler eller kortet med värmereläer
vibdämpare rekommenderar vi som håller på INTE
nu när jag skulle öppna fronten o börja mecka snurrade jag på tvättmaskinstrumman och det verkar som något tar i vid ett tillfälle på varvet. Den snurrar som den ska fram till ett visst läge där den bromsar in och ”hasar” sig igenom. Typ som ett cykelhjul som är skevt där ena bromsklossen tar emot en gång per varv.
Nu blev klockan så mkt så han inte ta bort fronten, men ngn som kan säga vad det är direkt så jag slipper en timmas meckande?
Edit: ljud på!
Modell W3105 enligt bild, made in görrmanny
Nu blev klockan så mkt så han inte ta bort fronten, men ngn som kan säga vad det är direkt så jag slipper en timmas meckande?
ser ut som om trumman är inte centrerad rör sig liksom upp och ner4 4väggarochtak skrev:nu när jag skulle öppna fronten o börja mecka snurrade jag på tvättmaskinstrumman och det verkar som något tar i vid ett tillfälle på varvet. Den snurrar som den ska fram till ett visst läge där den bromsar in och ”hasar” sig igenom. Typ som ett cykelhjul som är skevt där ena bromsklossen tar emot en gång per varv.
trumman kanske då går i elementet eller så är det väl en bh-bygel i vägen
Öppnade upp idag. Ser precis som @electroluxaren skrev att trumman rör sig skevt/snett, se film. Direkt efter klippet så upphörde det hasande ljud nästan helt, men snurrar fortfarande snett. Hållaren av trumman/utsidan av den verkar inte vara påverkat. Vad kan vara felet när insidan/trumman snurrar snett?
Letade lite här på Byggahus och mitt problem verkar ju andra haft där man behöver öppna i bakkant. När man ändå håller på bör man väl då också byta diverse lager osv också och då blir det några tusenlappar. Med tanke på att tvättmaskinen är ca 17 år som gått hårt så tror jag vi köper en ny istället. Speciellt tack till @electroluxaren för supporten.
nått har hänt med trumman ! man får innte tvätta startmotorer och gatsten i denna...4 4väggarochtak skrev:Letade lite här på Byggahus och mitt problem verkar ju andra haft där man behöver öppna i bakkant. När man ändå håller på bör man väl då också byta diverse lager osv också och då blir det några tusenlappar. Med tanke på att tvättmaskinen är ca 17 år som gått hårt så tror jag vi köper en ny istället. Speciellt tack till @electroluxaren för supporten.
Det hade annars varit drömtvättmaskinen. En där man både kan tvätta kläder, startmotorer och gatsten. Fantastiskt!
Skämt åsido, nu blev det en sådan här från Siemens, 83kg. Något borde man väl få för vikten: https://www.siemens-home.bsh-group....hers/Togglebox=combinables/Togglebox=manuals/
Den bockade av 5 års garanti, made in germany och självdosering. Att den tar 10kg och 1600 varv är bara en bonus.
Något jag inte riktigt har fått grepp om är energimärkningen. Den här har C, och en full tvättmaskin med 10kg bör såklart kräva mer energi än en på 8kg/1400varv. Är det därav den har C-märkning? Samtidigt kanske den är mer effektiv som helhet eftersom mer tvätt kan tvättas och samtidigt bli torrare med 1600 varv så torktumlaren inte behöver gå lika mycket? Alltså att per plagg så är den mer effektiv? Eller är det så att man jämför samma mängd tvätt och samma hastighet mellan olika maskiner?
Skämt åsido, nu blev det en sådan här från Siemens, 83kg. Något borde man väl få för vikten: https://www.siemens-home.bsh-group....hers/Togglebox=combinables/Togglebox=manuals/
Den bockade av 5 års garanti, made in germany och självdosering. Att den tar 10kg och 1600 varv är bara en bonus.
Något jag inte riktigt har fått grepp om är energimärkningen. Den här har C, och en full tvättmaskin med 10kg bör såklart kräva mer energi än en på 8kg/1400varv. Är det därav den har C-märkning? Samtidigt kanske den är mer effektiv som helhet eftersom mer tvätt kan tvättas och samtidigt bli torrare med 1600 varv så torktumlaren inte behöver gå lika mycket? Alltså att per plagg så är den mer effektiv? Eller är det så att man jämför samma mängd tvätt och samma hastighet mellan olika maskiner?
Jag har hittat en del pinnar, leksaker och skruv (det sista var mitt egna fel) i vår så den har gått hårt. De som köpte den till huset 2006 var en sportig familj med 3 småbarn och 3 stora hundar.Aron72 skrev:
Gött att höra, Siemens IQ700 som jag beställde är samma sak som Bosch S8, samma bolag och samma serie, annat utseende bara.P Mattiaz skrev:
Samsungen installerad, ljudmelodi avstängd. Kan väl säga att den inte upplevs som jättetyst men klart tystare än gamla mielen. ( mielen va väl 25kg tyngre också, jäkla otyg att kånka ut) iaf jämn gång, autodosering verkar kanon, smartappen tja när kommer man använda den. So far ett steg framåt jämfört med gamla maskinen samt en iq300 i stugan men som sagt inga är ju premium maskiner.
Fick vår nya iq700 igår, den kunde man också stänga av tutandet med hjälp av appen, skönt!
Riktigt tyst, men inte tyst så den inte hörs alls men stänger man dörren så tänker man inte på den iaf. Inte ens när vi har sovrummet rakt ovanför så det är ett gott betyg ändå.
Riktigt tyst, men inte tyst så den inte hörs alls men stänger man dörren så tänker man inte på den iaf. Inte ens när vi har sovrummet rakt ovanför så det är ett gott betyg ändå.
Liknande trådar
-
VVS hjälp! Hur koppla blandare, tvättmaskin och torktumlare?
Tvättstuga -
Hjälp med fel på tvättmaskin? JFB löser ut + lucklåset klickar.
Vitvaror -
Hjälp välja tvättmaskin. Siemens IQ500 vs Bosch Series 8
Vitvaror -
Hjälp! Har råkat skruva ut för många sladdar från tvättmaskinsbrytare
El -
Hjälp, varför låter tvättmaskinen såhär?
Vitvaror