8 525 läst · 43 svar
9k läst
43 svar
Hjälp! Tvättmaskin & Torktumlare - Bosch, Miele, Siemens annat?
Nej de är bara robustare,tystare,mindre vibrationer4 4väggarochtak skrev:Ja precis det gör dem.
Edit: Insåg nu precis att @electroluxaren redan nämnt Polen som en sämre tillverkningssite. Men ingen Bosch torktumlare verkar komma från Tyskland utan de verkar komma från Polen. Inte heller alla S8 tvättmaskiner verka tillverkas i Tyskland. Så är tillverkningsland viktigast eller Serie?🙄
S8/IQ700 är ju rätt "pricy" så kan man välja ex en serie6 torktumlare istället, eller delar S8's TM och TT kritiska komponenter, typ motor som är av lägre kvalitet på de billigare serierna?
Det var i fredags jag startade tråden efter att frugan kört den på 60grader/1200centr. Men tvättmaskinen funka som den skulle efter att jag kom hem i fredags. Däremot igår kväll började den låta, även då på 60grader och vid centrifugeringen. Svårt att avgöra om den kom upp i 1200varv men den klagade iaf inte. Bifogar filmklipp. Vad kan det bero på tror ni?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 915 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 915 inlägg
Kollade detta med autofyll men tvättmedlet var svindyrt. Gäller Miele, andra märken har jag ingen koll på gällande detta. Som tur kan man välja att dosera som vanligt i tvättmedelsfacket även om det är installerat en autotank.4 4väggarochtak skrev:
Häftigt, en dieseldriven tvättmaskin. 😆4 4väggarochtak skrev:Det var i fredags jag startade tråden efter att frugan kört den på 60grader/1200centr. Men tvättmaskinen funka som den skulle efter att jag kom hem i fredags. Däremot igår kväll började den låta, även då på 60grader och vid centrifugeringen. Svårt att avgöra om den kom upp i 1200varv men den klagade iaf inte. Bifogar filmklipp. Vad kan det bero på tror ni?
Har precis samma maskin installerad 10 som började låta (fast mkt mindre än din i helgen) samt en liten lukt av ngt som känns som det gått varmt. Blev snabbt in med en Samsung då det blev svårt att motivera Miele igen både prismässigt och deras autodosering. Haft Samsung i sommarstugan 10+år utan problem, har Nya Siemens där nu men billigare segmentet som följde med huset, inte riktigt fastnat för dom, klart iq700 uppåt verkade stabilare. Skall bara få tummen ur att installera den nya maskinen bara då den inte gör mkt nytta på vardagsrumsgolvet.4 4väggarochtak skrev:Det var i fredags jag startade tråden efter att frugan kört den på 60grader/1200centr. Men tvättmaskinen funka som den skulle efter att jag kom hem i fredags. Däremot igår kväll började den låta, även då på 60grader och vid centrifugeringen. Svårt att avgöra om den kom upp i 1200varv men den klagade iaf inte. Bifogar filmklipp. Vad kan det bero på tror ni?
Hur är det med ljudsignaler och ”trudilutter” på Samsung? Avskyr alla ljudnotiser framförallt pga vill ha igång se på natten.
Därav nästa fråga; hur är ljudnivå på Samsung?
Därav nästa fråga; hur är ljudnivå på Samsung?
Alla Samsung-tvättar har en trudelutt när de startar och när de är klara och den kan inte stängas av. Samsung i Korea fattar inte varför vi vill stänga av deras trudelutter som de lagt mycket tid och på pengar på att ta fram... 🙂4 4väggarochtak skrev:
Till Miele kan du köra autodos med valfritt flytande tvättmedel om du skaffar behållarna till det eller moddar de behållare med tvättmedel som följer med.H HEM2121 skrev:
Angående Mieles tvättmedel, det är dyrt men det är otroligt bra. Råd och Rön testade det när det var nytt för flera år sedan och det slog konkurrensen med bred marginal. Runt dubbla poängen mot näst bästa tvättmedlet.
lite svårt att se men troligen är det stötdämparna du måste byta, de brukar inte hålla längre än 15-år4 4väggarochtak skrev:Det var i fredags jag startade tråden efter att frugan kört den på 60grader/1200centr. Men tvättmaskinen funka som den skulle efter att jag kom hem i fredags. Däremot igår kväll började den låta, även då på 60grader och vid centrifugeringen. Svårt att avgöra om den kom upp i 1200varv men den klagade iaf inte. Bifogar filmklipp. Vad kan det bero på tror ni?
efteråt brukar maskinen bli som ny igen
rätt lätt jobb görs framifrån med en 13mm hylsa
Tack! Bör jag märka om de är defekta direkt när jag fått av fronten och gungar trumman, eller hur avgör jag det? Byter man alla samtidigt?electroluxaren skrev:
Edit, såg att jag redan fått svar på frågor kring skillnad mellan serierna. En säljare påstod precis att det inte var någon skillnad i komponenterna utan det var i design, program och funktioner (samt ljuddämpning antar jag för där skiljer det ju enligt specarna).
Sista frågan, bör det vara en stor skillnad i energiförbrukning mellan en modern maskin och vår Miele från 2006?
Redigerat:
två dämpare byts samtidigt, om du trycker på trumman uppifrån skall den vara stum4 4väggarochtak skrev:Tack! Bör jag märka om de är defekta direkt när jag fått av fronten och gungar trumman, eller hur avgör jag det? Byter man alla samtidigt?
Edit, såg att jag redan fått svar på frågor kring skillnad mellan serierna. En säljare påstod precis att det inte var någon skillnad i komponenterna utan det var i design, program och funktioner (samt ljuddämpning antar jag för där skiljer det ju enligt specarna).
Sista frågan, bör det vara en stor skillnad i energiförbrukning mellan en modern maskin och vår Miele från 2006?
många komponenter är lika men titta på vikten så ser du hur stadiga de är , isolering väger nada
en maskin med mindre enerergiförbrukning använder mindre vatten , tvättar sämre vilket kompenseras med minst dubbel tvättid. tror inte att du kan mäta skillnaden i energiförbrukning mellan din miele och en nyare maskin , du kommer däremot att störa dig på allt det andra.
@electroluxaren Vilket menar du att jag kommer störa mig på?electroluxaren skrev:två dämpare byts samtidigt, om du trycker på trumman uppifrån skall den vara stum
många komponenter är lika men titta på vikten så ser du hur stadiga de är , isolering väger nada
en maskin med mindre enerergiförbrukning använder mindre vatten , tvättar sämre vilket kompenseras med minst dubbel tvättid. tror inte att du kan mäta skillnaden i energiförbrukning mellan din miele och en nyare maskin , du kommer däremot att störa dig på allt det andra.
Tack för tipset om bytet av dämparna, ska kolla ikväll.
Har också en Miele torktumlare från 2006 som krånglar. Den kör utan att klaga, men det verkar inte komma någon värme eftersom tvätten är lika blöt efter som innan och inte heller torr. Vad kan det bero på? Men den kanske ändå är att föredra att byta iom förbrukningen?
Har sett att man kan köpa "vibrationsdämpande pluppar" för att ställa under fötterna. Är det något som är att rekommendera?
Redigerat: