Jag håller på att bygga ett elementskydd och behöver en löstagbar topp för att kunna komma åt elementet vid behov. Problemet är att om den bara ligger löst kommer den att glida runt. Så jag letar efter ett enkelt men stabilt sätt att hålla den på plats.
Här är några idéer jag funderat på:
19mm MDF
Innanmäte
Närbild
Här är några idéer jag funderat på:
- Luckgångjärn – Skulle göra jobbet, men känns lite överdrivet för något som sällan behöver öppnas. Fördelen är att de kan ge lite extra nedåttryck när de är stängda.
- Falsad kant – En 19mm fals runt toppen skulle göra att den ligger stabilt och snyggt, men mina färdigheter med elhyvel är… work in progress…
- Justerbara klossar – Några små klossar skruvas fast undertill och kan tryckas utåt för att förhindra att toppen rör sig i sidled. Enkelt, men kanske lite pilligt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
19mm MDF

Logga in
Skapa konto
Innanmäte

Logga in
Skapa konto
Närbild
Magnetlås är väl smidigast.
Men ska du inte ha lite mer ventilationshål?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Nl4ol4qQXygtI1wi7gkaApfyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Men ska du inte ha lite mer ventilationshål?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Nl4ol4qQXygtI1wi7gkaApfyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Hej!
Du hittar vad du behöver här.
Dag
https://www.amazon.se/s?k=Magnet+pro&crid=SGKXKZR3KYUM&sprefix=magnet+pro,aps,160&ref=nb_sb_noss_1
Du hittar vad du behöver här.
Dag
https://www.amazon.se/s?k=Magnet+pro&crid=SGKXKZR3KYUM&sprefix=magnet+pro,aps,160&ref=nb_sb_noss_1
Besserwisher
· The Great North
· 1 009 inlägg
Verkligen snyggt men är det inte elementet lite väl instängt?
Tack för allas tankar om elementets luftcirkulation. Nu är det så att elementet placerat i den ända av rummet där en säng trivs allra bäst. Alstring av värme är därför inte speciellt intressant💦
Däremot att konstruktionen är robust och inte "sagar" när man lutar sig mot den.
Blir det inte kallt då? Nä, men det har vi kanske mest sonens stationära dator att tacka för ;-)
Jag kommer dessutom installera en termostat med extern givare.
Däremot att konstruktionen är robust och inte "sagar" när man lutar sig mot den.
Blir det inte kallt då? Nä, men det har vi kanske mest sonens stationära dator att tacka för ;-)
Jag kommer dessutom installera en termostat med extern givare.
Bästa svaret
Två strategiskt placerade träplugg och motsvarande, blinda hål i toppskivans undersida borde väl lösa problemet alldeles utmärkt? Eller bara lägga den där du vill ha den, säg åt sonen att hålla den på plats och borra genomgående uppifrån, limma pluggen i locket, kapa den jämnt med ytan och spackla ändträet när du ändå spacklar kanten på MDF:en inför målning.
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Kör på denna lösning! Visst, festen är över den dagen någon ovetande bryter pluggarna.P Pettman skrev:Två strategiskt placerade träplugg och motsvarande, blinda hål i toppskivans undersida borde väl lösa problemet alldeles utmärkt? Eller bara lägga den där du vill ha den, säg åt sonen att hålla den på plats och borra genomgående uppifrån, limma pluggen i locket, kapa den jämnt med ytan och spackla ändträet när du ändå spacklar kanten på MDF:en inför målning.
Återkommer med resultatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behöver hjälp att hitta en transformator till portöppnare
El -
Hjälp, stopp i radiatorslinga?
Värme allmänt -
Stopp i toalett hjälp med val av ingång till rör
Vatten & Avlopp -
Akut hjälp! Biomatic 20+ driftstopp "kontrollera eltändning "
Ved, Pellets, Flis -
helt/delvis stopp i duschbrunn/toalett/handfat i samma badrum ? hjälp!
Vatten & Avlopp