Roland112 skrev:
Jag tog loss packdosan men det läcker inte på något element. På ett av elementen märkte jag att stiftet fastnat i stängt läge så jag drog ut den men de var ingen skillnad på elemente. Dock så tror jag att iom att jag har en tempgivare i hallen så värmer inte elementen i övrig del av huset när givaren i hallen känner att den nått 21,5 grader så man kanske egentligen ska avvaktivera givaren i hallen och styra värmen med termostaten på varje element?
Vad exakt vill du åstadkomma på radiatorn?
Får du ingen värme fram? Ventilen i ventilhuset har fastnat. Plocka bort termostaten helt, knacka på ventilhuset eller pilla försiktig på ventilspindeln med en tunn skruvmejsel - vicka lite fram o tillbaks. (Packbox med styrstift skall demonteras förs)t.
eller
blir radiatorn bara delvis varmt? Förmodligen tid att avlufta. Hur är nivå/tryck i expansionstank?
eller
gäller problemet med värme alla radiatorer?(- Då är det förmodligen den centrala givaren som reglerar en shunt som i sin tur drar ner framledningstempen till alla radiatorer
 
R
ja de är alla element som r mer eller mindre helt svala men vi har samtidigt ca 21 grader i huset. Jag tror den vattenburna golvvärmen på nedervåningen värmer även övervåningen då värmen stiger?
 
  • Gilla
Bobbiiish
  • Laddar…
Ja, det viktiga är ju rumstemperaturen.

Värmen på radiatorer går ju från och till om termostaterna arbetar normalt och fungerar.
 
R
Framledningstemperaturen är ställd på mellan 15 - 40 grader så jag funderar på om det är därför elementen känns lätt ljumna.
 
Tack för en bra förklaring! Nu har jag äntligen fått rätt på alla våra element.
 
Hej!

Ett element i huset fungerar inte. Det är kallt i röret upp till termostaten. Jag har av motionerat pinnen. Jag har luftat. Vad mer kan jag göra? Trycket i ledningarna lihher mellan 1.5-1 bar.
Tacksam för hjälp
 
  • Element och termostat i ett hörn med kallt rör och synlig termostatinställning, intill ett gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
W wolffi skrev:
Ett element i huset fungerar inte. Det är kallt i röret upp till termostaten. Jag har av motionerat pinnen. Jag har luftat. Vad mer kan jag göra? Trycket i ledningarna lihher mellan 1.5-1 bar.
Tacksam för hjälp
Har det funkat problemfritt förut?
 
Det har varit så sedan vi flyttade in i huset. Fyra år sen nu
 
Krilleman
Skruva av locket på returventilen och kolla så den inte är dragen i botten.

Mässingsskruven under locket ska vara i höjd straxt under underkanten i locket.

Antagligen ett spår för vanlig skruvmejsel därunder.
 
Är det denna du menar? Den är åtdragen, pillade på den igår och lossade för att se om det kom ut vatten. Och det gjorde det och då drog jag åt de igen.

Vad händer om jag skruvar av hela?
 
  • Åtdragen ventil på en radiator med en markering runt justerventilen för att visa dess position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ju bara en täckmutter du ser på bilden. Under denna sitter en skruv som reglerar flödet i radiatorn. Denna skruv kan ha insexskalle eller vanligt skruvspår.
Om du inte vet, ha både insex och skruvmejsel redo.
Och, ja det kan komma lite vatten när du tar bort täckhatten men det bör inte bli så stora mängder.
Ha en trasa/papper redo att torka upp vattnet snabbt så du inte får vattenskada på golvet.

Om det kommer massivt med vatten sätt på täckmutter igen. Då får du räkna med att byta ventilen, men då är det nertappning av vattensystemet som gäller = en lite större grej.

Jag utgår ifrån att du luftat radiatorn ..... ?
 
Så Jag har två ventilhus?
En vid inkommande med pinnen (termostaten) och returen den med skruv?

Och du menar då att jag skall byta den med skruv om det inte fungerar, eller båda?

Om nu skruven är i botten, varför kom det då vatten när jag lossade på täckmuttern?

Jag har luftat :)
 
Ja, varför? Gamla grejor är inte som nya. Kan bli lite läckage pga ålder. Bara för att ventilen är skruvad i botten betyder ju inte att systemet är trycklöst, du har ju alltid minst det statiska trycket från expansionstanken på vinden eller det tryck som finns i en membranexp tank i källaren.

Du ska naturligtvis bara byta det som är kass, du får felsöka med uteslutningsmetoden, men å andra sidan om du ändå ska tappa ner hela systemet så är det väl inte fel att byta båda.

Om den nedre ventilen är fullt eller nästan fullt öppen så skulle jag nog titta noggranare på ventilen som sitter bakom termostaten. Det är fullt möjligt att käglan hängt sig i stängt läge (händer ibland efter sommaren då folk har haft termostaten stängd en längre tid).
För några år sedan postades det en alldeles utmärkt utredning med repanvisningar med tydliga bilder här på BH.
Leta upp den och läs
 
Värmeelement med en termostatventil, indikerar diskussion om justering av termostaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här fanns det inget att justera

Hexagonalt rörändestycke på en fluffig vit bakgrund, eventuell justeringspunkt för termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte här heller

Då är det bara nålen vid termostaten då?
 
Närbild på en radiatorventil och termostat i öppet läge som löst uppvärmningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet löst.
Det var vid termostaten. Hade fastnat vid stängt läge.

Äntligen fungerar elementet efter fyra år. Tack för hjälpen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.