55 225 läst · 44 svar
55k läst
44 svar
Hjälp! Problem med radiator-termostaterna (AGA STD)
Ja, om du önskar högre grundvärme i huset än 20 grader och om termostaterna är fullt öppna så är det ju inte dom som begränsar.
Om du kontrollerat att radiatorerna är avluftade och hela ytan ger värme så återstår det att öka framledningstempen och/eller höja flödet på cirk.pumpen
Om du kontrollerat att radiatorerna är avluftade och hela ytan ger värme så återstår det att öka framledningstempen och/eller höja flödet på cirk.pumpen
Jag är alltså nöjd med en temp. på 20 grader. Men frågan är om jag ska köra med öppna termostater som nu, eller om jag ska höja framledningstempen och strypa med termostaterna. Frågade för att jag reagerade på Ts hade 20 grader varmare vatten än jag i liknande hus.roland53 skrev:
Fördelar och nackdelar?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Hej, jag har liknande problem med ett element i vårt sovrum. Jag ska testa att skruva bort packningsdosan på samma sätt som du gjorde för att se om det är stiftet som sitter fast. Det börjar väl inte spruta vatten om jag öppnar dosan?
Jag har ett luft/vattensystem från 2007 (elementen från 1990) och där har jag ställt in max framledning till 40grader tror jag det var.
Jag har ett luft/vattensystem från 2007 (elementen från 1990) och där har jag ställt in max framledning till 40grader tror jag det var.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 989 inlägg
För att lägga till till roland53s svar. Om du har ett system som är inställt så att det fungerar så är det bra. Men det är generellt svårt att få till i ett helt hus. Brukar bli något/några rum som ligger för högt och några som ligger för lågt. Då tar man hjälp av termostaterna. MEN om nu ditt hus är perfekt intrimmat och du är nöjd så är det bara att gratulera.HenrikP skrev:
Det kalkyleras tydligen allmänt i branschen att vax/gas termostaterna håller ca 15 år generellt.lars_stefan_axelsson skrev:
Men ventilerna håller tydligen mycket längre.
Hur såg dina ventiler ut vid bytet? Hur gamla var dom och såhär i efterhand, var skicket så dåligt att det var motiverat att byta ventilerna? Vet du fabrikatet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 989 inlägg
Många frågor. Jag skall svara efter bästa förmåga. Mitt hus är byggt 48 och utbyggt på tidigt 60-tal, så jag hade ventiler från dessa perioder. Ventilerna på det nya var något som Honeywell's gamla gråa passade i och de äldre vet jag inte. (En radiator är märkt Götaverken!)roland53 skrev:Det kalkyleras tydligen allmänt i branschen att vax/gas termostaterna håller ca 15 år generellt.
Men ventilerna håller tydligen mycket längre.
Hur såg dina ventiler ut vid bytet? Hur gamla var dom och såhär i efterhand, var skicket så dåligt att det var motiverat att byta ventilerna? Vet du fabrikatet?
Generellt så var de skitiga, och någon var det läck i, men egentligen så var nog skicket så att jag kunde låtit dem sitta. Nu tömde jag ändå systemet för att installera fem nya radiatorer i källaren (från panna till fjärrvärme) samt lite annat fix, så när jag ändå var igång så bytte jag alla ventiler (och termostater) till Danfoss för att slippa alla övergångar och anpassningar som satt överallt (det satt lite blandade termostater bytta under årens lopp).
Så summa summarum, det var väl inte egentligen nödvändigt med något enstaka undantag, utan det var mest för att det var enkelt, lätt och billigt när jag ändå höll på. De nya är också tystare, och tjuter inte även vid "elaka" inställningar (inte för att jag kör systemet så som det förre ägaren gjorde längre, men ändå).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 989 inlägg
En tumregel jag har blivit lärd är ca 7C skillnad mellan utgående och inkommande. Om du har mer så har du för lågt flöde och vattnet kallnar i rör och ledningar. Har du mindre så får du inte ut den effekt som termostaterna vill ha.
Jag vet inte hur bra denna tumregel är, men min anläggning håller de iaf när den är hyfsat rätt inställd.
Jag vet inte hur bra denna tumregel är, men min anläggning håller de iaf när den är hyfsat rätt inställd.
Det beror på... Om ventilen fastnat i öppet läge kommer det att läcka vatten. Men det märker du redan när du börjar skruva bort packningsdosan, att det börjar sippra ut vatten förbi gängorna. Om du stänger av cirkulationspumpen minskar läckaget. Men det är inget brandslangssprutande vi snackar om, de två radiatorer som läckte mest för mig rann ungefär som en halvöppen köksblandare (när cirkulationspumpen stod på max). Men det är såpass mycket att det kan vara bra ha en flaska att samla upp vattnet i till hands. Vattnet kan också vara tämligen skitigt, men mitt var överraskande rent.Roland112 skrev:
Är detta beroende på om man har 1- eller 2-rörssystem? Spontant tycker jag att 1-rörssystemen borde ge större skillnad mellan framledning och retur eftersom "samma" vatten passerar samtliga radiatorer innan det kommer tillbaka till pannan.lars_stefan_axelsson skrev:En tumregel jag har blivit lärd är ca 7C skillnad mellan utgående och inkommande. Om du har mer så har du för lågt flöde och vattnet kallnar i rör och ledningar. Har du mindre så får du inte ut den effekt som termostaterna vill ha.
Jag vet inte hur bra denna tumregel är, men min anläggning håller de iaf när den är hyfsat rätt inställd.
Mina föräldrar har bara 2° - 5° skillnad mellan framledning och retur med cirkulationspumpen på lägsta hastighet, i ett betydligt äldre hus med inte allt för bra isolering. Men värmesystemet är nog dimensionerat efter det också, med grova rör och stora radiatorer.
Jag försöker få ner framledningstemperaturen för jag tycker den känns onödigt hög. Jag trodde det skulle bli bättre nu, med ordentligt flöde genom radiatorerna, men jag behöver ändå omkring 50 grader ut för att hålla 21° vid -5° och vindstilla ute. Det knepiga är att returen ligger på drygt 40° vilket också känns onödigt högt.
Strålande! Har precis samma radiatorer och problem med värmen! Nu skall detta fixas! Tack!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 989 inlägg
Det var en bra fråga. Jag har bara intresserat mig för tvårörssystem och i det var i den miljön som frågan ställdes, så låt oss säga två-rörs då, så har vi inte sagt för mycket.anlo skrev:
Ja, tumregeln var väl tänkt för en "normalt" dimensionerad installation. Om man flyttar så mycket och varmt vatten, och inte kan köra det långsammare så kan man väl tänka sig att man får en lägre differens, utan att det för den sakens skull blir för kallt. (Tänkte jag åt rätt håll nu?) Fast 2°C det låter iofs ganska lite. Jag hade nog prövat att höja ut-tempen lite... Eller kollat att termostaterna fungerar, eller något.anlo skrev:
Njae, det behöver inte vara en hög retur. Det är kanske din diff som är lite hög. Om du sänker flödet genom radiatorerna och sänker temperaturen så kan du få ut samma effekt. Ju högre flöde destå *mindre* tid har ju vattnet på sig att avge sin värme i radiatorn, så hög temp och högt flöde kräver stora radiatorer för att man skall få ut mycket effekt. Dock, i mitt hus så ligger jag också på ungefär 50° grader ut och 42° säg i retur vid ungefär de temperaturerna du anger (bor i Gbg-regionen), och det är ungefär där jag måste ligga för att sämsta delarna av huset skall hålla rätt temperatur. Även om det är lite högt.anlo skrev:Jag försöker få ner framledningstemperaturen för jag tycker den känns onödigt hög. Jag trodde det skulle bli bättre nu, med ordentligt flöde genom radiatorerna, men jag behöver ändå omkring 50 grader ut för att hålla 21° vid -5° och vindstilla ute. Det knepiga är att returen ligger på drygt 40° vilket också känns onödigt högt.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Jag tog loss packdosan men det läcker inte på något element. På ett av elementen märkte jag att stiftet fastnat i stängt läge så jag drog ut den men de var ingen skillnad på elemente. Dock så tror jag att iom att jag har en tempgivare i hallen så värmer inte elementen i övrig del av huset när givaren i hallen känner att den nått 21,5 grader så man kanske egentligen ska avvaktivera givaren i hallen och styra värmen med termostaten på varje element?