Hej!
Ganska desperat nu, vi har målat om i nedervåningen och målarna slipade efter att ha spacklat.

Men... sen detta gjorts har vi, inte för ens nu, förstått att vridet för golvvärme inte fungerar. Alls! När jag öppnade upp vridet fanns massa damm från slipningen på insidan så det kan ha förstört något däri? Huset är iskallt trots högsta vrid på värmepumpen. Lampan som innan de målade lyste när man vred om gör det inte längre.... vi drar oss för att vara på nedervåningen och barnen äter frukost med jacka på typ..

Vad ska jag börja titta på/göra? Jag har noll el erfarenhet... bifogar bilder så kanske någon snäll själ kan hjälpa mig med detta.

Har verkligen ingen aning om var jag ska börja... jätte tacksam om någon kan guida mig rätt. Skulle uppskattas oerhört!!!

• Termostat med vridreglage på en vägg, damm kan synas som kan ha påverkat funktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet termostatfodral med synligt kretskort och kablar, och byggdamm runt reglagen.
    Skapa konto
  • Öppen termostat med synligt damm och spackelrester på komponenter och kablage efter renovering.
    Skapa konto
  • Reglage för golvvärme med dammspår, stängt med skylt för teknisk specifikation.
    Skapa konto
  • Gilla
Bengt Hansves
  • Laddar…
Börja med att kolla om det gått en säkring. Att lampan som brukar lysa nu är slock, kan tyda på det.

• Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Har du luft på burk(så slipper du huffa o puffa som en varg) så testa att blåsa rent med det & se om det hjälper.
Man kan ju hoppas att det bra är slipdam som ligger och stör inne i väggsensorn.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Och förlåt för min totala okunskap, men hur och bar gör jag det? Om det är proppar att så fungerar dom som de ska, inget som gått däri. Allt annat fungerar på huset.

Det ser ju inte vansinnigt dammigt ut så det borde inte vara problemet. Blås bort dammet så är det problemet löst. Temp givaren borde var termistorn uppe till vänster.

Var tar sladdarna vägen? Det är inget kopplat på port 3 men det kan vara ok eftersom 2 och 3 ska vara samma nolla enligt schema.

När hade ni värme senast?

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Tack för svar! Och förlåt för min totala okunskap, men hur och bar gör jag det? Om det är proppar att så fungerar dom som de ska, inget som gått däri. Allt annat fungerar på huset.
Det är rätt troligt att värmen har egna säkringar. Hur värms vattnet till golvvärmen?

Har du automatsäkringar så är det lätt att se om någon är frånslagen. Med diazed är det säkrast att ta ut och mäta att säkringen leder ström med en multimeter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är alltså vattenburen golvvärme?

Kan du ta bort elmotorn till denna slinga på fördelaren och få full värme ut. Det hjälper för stunden.

Sitter alla kablar fast ordentligt eller har du glapp nånstans?

/M

• Gilla
Millman
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det ser ju inte vansinnigt dammigt ut så det borde inte vara problemet. Blås bort dammet så är det problemet löst. Temp givaren borde var termistorn uppe till vänster.

Var tar sladdarna vägen? Det är inget kopplat på port 3 men det kan vara ok eftersom 2 och 3 ska vara samma nolla enligt schema.

När hade ni värme senast?
Vi hade värme innan de målade sedan försvann den. Inget som ändrats i kopplingen iaf

Det var rejält dammigt innan så blåste jag bort allt samt dammsugit bland allt elektroniskt

• Gilla
Barunder och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det är rätt troligt att värmen har egna säkringar. Hur värms vattnet till golvvärmen?

Har du automatsäkringar så är det lätt att se om någon är frånslagen. Med diazed är det säkrast att ta ut och mäta att säkringen leder ström med en multimeter.
Vi har värmepump som använder luften för att värma.
Vad menas med automatsäkringsr och DIazed, återigen Sorry för min inkompetens inom detta :(

Målaren plockade säkert bort väggsensorn ....
Frågan är om han har kopplat inkommande sladdar rätt då han satte tillbaka den???

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Allt är "on" utan motorvärmare som jag med avsikt slagit av.
Hur kan man annars identifiera säkringen till denna?

• Elskåp med säkringar och automater, samtliga i "on"-läge förutom en avsedd för motorvärmare.
    Skapa konto
  • Gilla
Blag
  • Laddar…
Bild på vred två som har samma problem

De är ändå kopplade likadant?

• Öppen termostat med synlig elektronik och färgkodade kablar anslutna till terminaler på vägg.
    Skapa konto
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med att kolla om det gått en säkring. Att lampan som brukar lysa nu är slock, kan tyda på det.
Vart ser jag säkringen som gått, menar du propp så fungerar den som den ska.

S
Är golvvärmecentralen igång? Bör finnas lysdioder som ska lysa på den. Eller värmepumpen ifall det är dit den är koppplad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.