Cheesen Cheesen skrev:
Ja det borde ju ha räckt... saltet ska helst smälta av sig själv, regnar det så får du dålig effekt.
Där har vi kanske svaret då 🤷‍♂️ Har en säck kvar som legat ivägen, ska bli skönt att bli av med den och hoppas på effekt då. Hur långt räcker en säck för dig?
 
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Där har vi kanske svaret då 🤷‍♂️ Har en säck kvar som legat ivägen, ska bli skönt att bli av med den och hoppas på effekt då. Hur långt räcker en säck för dig?
Två till fyra år beroende på hur det ser ut när jag saltar. runt 50kvadrat.. (Men jag har ju saltat sedan uppfarten var ny så det behövs inte mycket) I år har jag inte saltat mer än ett par jula sandströare där det behövts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Två till fyra år beroende på hur det ser ut när jag saltar. runt 50kvadrat.. (Men jag har ju saltat sedan uppfarten var ny så det behövs inte mycket) I år har jag inte saltat mer än ett par jula sandströare där det behövts.
Ok :O Tack! Då misslyckades jag radikalt då :D
 
O
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Det låter som du gör fel med din blåslampa! Det är inte meningen att man ska elda upp bladen utan bara svedda dom sen dör växten efter någon dag.

Sen kan du också använda ogräsättika.

Men, som flera andra skriver. Grus är ett helsike att hålla efter så det kommer krävas mycket jobb!
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Jag hade problem med gräs mellan plattorna på garageuppfarten vid mitt förra hus och svedde gräs/ogräs med hetvattenapparat (finner tyvärr inte sådan på marknaden längre) och det är korrekt det som @Ossian K Olsson skriver: man ska svedda ogräset lätt. Bränner man det för hårt får man motsatt verkan.

Numera har jag diabasgrus som inte lika lätt ger grogrund för gräs/ogräs. Det kommer enstaka tuvor som jag handlukar ngn gång om året. Det finns ingen duk under men marken blev väl kompakterad under husbygget. Jag markerade platsen ordentligt där maskiner och upplag fick användas eftersom jag ville undvika kompaktering där jag ville planera trädgård.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra tips här. Jag har själv en grusplan samt lite grusgångar som gärna vill växa igen. Än så länga har jag kört med en hemmagjord grov "kratta" bakom trädgårdstraktorn som river upp det mesta. Sedan har jag gått och plockat upp det upprivna ogräset. Ganska effektivt med minimal insats.

Tänkte börja kombinera detta med salt samt en gräskant framöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En sak till, om man har singel ovanpå makadam, så snåla inte. Den del av min grusgång där jag har 5cm singel, den växer det aldrig något i. Fröna tar sig säkert ned till något att gro i, men de får inte solljus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag har ett område på tomten samt uppfart som är belagd med dekorativ sten och någon duk undertill och det ser knappast ut som trådskaparen mark. Visst kommer det ogräs men det är inget stort jobb att plocka några några strån i veckan. Jag tycker du skulle fråga en markentreprenör om dom känner till en bättre duk och göra om jobbet.
 
C Carl Johansson skrev:
Jag har ett område på tomten samt uppfart som är belagd med dekorativ sten och någon duk undertill och det ser knappast ut som trådskaparen mark. Visst kommer det ogräs men det är inget stort jobb att plocka några några strån i veckan. Jag tycker du skulle fråga en markentreprenör om dom känner till en bättre duk och göra om jobbet.
Gräset växer ovanpå duken. Jag hade likadant ovanpå en bra markduk där det inte var ordentligt underhållet. Markduken skyddar inte, den hjälper lite men inte helt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till, om man har singel ovanpå makadam, så snåla inte. Den del av min grusgång där jag har 5cm singel, den växer det aldrig något i. Fröna tar sig säkert ned till något att gro i, men de får inte solljus.
Samtidigt så rör sig singel när man kör och går i det så det smular sönder ogräset. Och sen ser det trevligt ut med en nykrattad grusgång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
OT: Det är väl ingen höjdare för bilen om det är en massa gräs/växtlighet där man parkerar? Växtlighet binder och avger fukt vilket ger en bra förutsättning för rostangrepp på bilens underrede.

Eller är jag felinformerad?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M
Tyvärr baksidan av grus, det måste underhållas. När det väl kommer och man kör quickfix med att bränna det, köra round up, eller liknande så förmultnar det och det späder på problemet när det blir jord som det växer ännu bättre i kommande säsong. Ogräs måste bort, ryckas upp med rötterna och slängas på annan plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D
Du måste ha typ 20cm med grus och sen kratta regelbundet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som redan skrivits. Markduken som sådan hjälper mer eller mindre inget mot ogräs, så vidare inte man lägger den över befintligt ogräs och sen lägger tex sten ovanpå ( men de är ändå ett recept för katastrof)

Ang gasolbrännare så är mitt tips att göra 5 rutor xa 30x30cm. Första rutan bränner man 1sekunder, andra rutan 5s tredje rutan 10s fjärde 15s... osv.
Låt det sen gå 2 dagar och notera resultatet.
En vecka senare så har man resultatet.
Rimligen väljer man den som krävde minst tid med bäst resultat.
(Med en riktigt gasolbrännare så är det 1-3 sekunder som ofta krävs... )
Ogräset ska som redan påpekats inte vara svart, de ska bara bli upphettat
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
OT: Det är väl ingen höjdare för bilen om det är en massa gräs/växtlighet där man parkerar? Växtlighet binder och avger fukt vilket ger en bra förutsättning för rostangrepp på bilens underrede.

Eller är jag felinformerad?
Klipper du gräset någorlunda så har du ju gott om luft upp till bilens underrede.
Skulle vara en rejält kass bil om den rostade av att stå parkerad på gräsmattan, då tålde den knappast att du körde på saltade vägar eller när det regnar heller.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.