Och utifrån TS relativt lilla behov är det grundläggande, lära sig fila kedjan. Kan man fila så fixar man till en hyfsad kedja på 5 min när man tankar om det behövs, jag brukar ta det varannan tank utifrån mindre såg.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och utifrån TS relativt lilla behov är det grundläggande, lära sig fila kedjan. Kan man fila så fixar man till en hyfsad kedja på 5 min när man tankar om det behövs, jag brukar ta det varannan tank utifrån mindre såg.
Uppdatering:
Jag har hittat en bra renoverad begagnad 346 XPG som jag kommer köpa till slut.
Fila lär jag mig mer än gärna (filar själv röjsågsblad och sliper själv gräsklipparkniv också) :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Uppdatering:
Jag har hittat en bra renoverad begagnad 346 XPG som jag kommer köpa till slut.
Grattis!
Kanske den bästa sågen i 50 kubiks klassen, till och med bättre än den 550 jag föreslog.
 
F fribygg skrev:
Grattis!
Kanske den bästa sågen i 50 kubiks klassen, till och med bättre än den 550 jag föreslog.
Det är faktiskt 45 cc varianten men tydligen trimmad så nog samma kraft :D
 
B Bazsy1983 skrev:
Det är faktiskt 45 cc varianten men tydligen trimmad så nog samma kraft :D
Kraften räcker säkert för dina här i tråden beskrivna behov.
 
F fribygg skrev:
Du kan lätt avverka träd med en diameter upp till dubbla svärdslängden så 13 tum kommer räcka utmärkt för dina behov.

Kjedjehastigheten och därmed kaphastigheten blir så mycket högre med ett 13 tums jämfört med om du sätter ett 18 tums på en 50 kubikssåg.
Va? Hur tänker du nu?
För att detta ska kunna ske måste motorn gå på vitt skiljda varvtal. Så är det inte.

Däremot kommer kedjan att gå med fler varv ju kortare svärd du väljer.
Har ingen praktisk betydelse.
 
Köp dig en begagnad såg med några månaders garanti hos nån som säljer, strax innan du inleder sågsösongen.
Halva nypriset.

Jag köpte 550 xpg.
Mycket nöjd.


En liten generell varning. Varva aldrig en motorsåg utan svärd o kedja.
För mig så gick vevaxeln av just vid kopplingshuset.
Fick tag på beg vevhus med vev utan glapp i storänden. Funkar utmärkt.
 
H Hybro skrev:
Va? Hur tänker du nu?
För att detta ska kunna ske måste motorn gå på vitt skiljda varvtal. Så är det inte.

Däremot kommer kedjan att gå med fler varv ju kortare svärd du väljer.
Har ingen praktisk betydelse.
Stor praktisk betydelse
En liten såg med långt svärd har svårare att hålla varvet vid kapning än om man har ett kort väl anpassat svärd och kjedja, att välja så kort svärd som möjligt har stor praktisk betydelse vid såväl kvistning som kapning.

Den svenska modellen med 13 tums svärd är klart överlägset i svensk skog än de långa svärdslängder som används i tex USA.
TS kommer sannolikt klara allt beskrivet arbete med en 346a med 13 tums svärd. Skulle TS däremot i framtiden vilja pyssla med frekvent fällning av övergrovt eller planksågningtyp solosåg finns givetvis behov av större cylindervolym och längre svärd men i den situationen är inte aktuell nu som alla vet som läst tråden ordentligt.
 
  • Gilla
Anna-Lena Norberg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
För att detta ska kunna ske måste motorn gå på vitt skiljda varvtal.
Ja den kanske inte orkar fullvarv med långt använt svärd.
 
Så kan det så klart vara.
 
A AndersS skrev:
Med det behovet behöver du ingen stark/tung såg, du är dessutom ovan så välj en med 13" svärd och snäll kedja. För det skulle jag bara köra min lilla och lätta såg.
Har samma behov som trådstartaren
Är 65, rätt tunn kvinna och ovan
Kan du rekommendera en såg som fäller, kapar upp så jag kan köra i vedklyv?
 
@AndersS starka sågar behöver väl inte vara speciellt tunga?
Jag har en Stihl MS 261 som egentligen är helt onödig för mina behov sen jag sålde min lilla skogsfastighet. Nu kapar jag kanske 1-2 träd om året.
Men, går man upp ett snäpp ifrån rena hobbymaskiner så märker man en skillnad i minskade vibrationer och en bättre råstyrka/stabilitet. Den blir helt enkelt enklare att handha.
Men... som du nämnt, viktigast av allt är en välskärpt kedja. Utan det är alla sågar dåliga.
 
  • Gilla
Anna-Lena Norberg
  • Laddar…
M MagHam skrev:
@AndersS starka sågar behöver väl inte vara speciellt tunga?
Jag har en Stihl MS 261 som egentligen är helt onödig för mina behov sen jag sålde min lilla skogsfastighet. Nu kapar jag kanske 1-2 träd om året.
Men, går man upp ett snäpp ifrån rena hobbymaskiner så märker man en skillnad i minskade vibrationer och en bättre råstyrka/stabilitet. Den blir helt enkelt enklare att handha.
Men... som du nämnt, viktigast av allt är en välskärpt kedja. Utan det är alla sågar dåliga.
Inte alls fel, har tillgång till två uppe på gården. Men har jag börjat såga med min egen lilla 192a, är man lätt för lat för att hämta. 3,6 kg är lite lättare än 4,9 kg😎
Och det här med rotändor på 50-60 cm hade nog gått lite snabbare, men satte åtminstone på 15" svärdet.😉
Skotaren var inne och hämtade grov asp, tänkte då inte på att be honom byta de grova björkarna mot klenare i björkmassa traven som blivit enklare att klyva och lyfta vid klyvning.😉
Flera kapade trädstammar ligger staplade på en gräsmatta i ett skogsparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hög med björkved med en skottkärra bredvid, fotograferad utomhus på en gräsmatta, omgiven av växtlighet och staplad ved i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hög med nykluven ved bredvid en skottkärra täckt med en blå presenning och en stubbe, omgiven av gröna träd i en skogsscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna-Lena Norberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.