Har en sthil batterisåg. Funkar bra men inget jag fäller grövre grejer med. Används mest då ngn gren eller tjockare sly skall bort.
Sen har jag en sthil bensinare med 15” svärd. Har inte koll på modell då den är i stugan just nu, men ett par steg upp från dom mindre modellerna. Den är en dröm, lättstartad och stark.
Av olika anledningar finns lite andra sågar i arsenalen, Husqvarna är fina med bra balans men jag föredrar sthilen…
 
P Prodigys skrev:
Undvik verktygsfri kedjespänning, alla sågar jag använt som har haft det har inte klarart av att hålla spänningen någon längre stund.
Jag har det på en liten Stihl och trycker det fungerar bra. Sen är det väl ingen jättefördel jämfört med normal hantering.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har det på en liten Stihl och trycker det fungerar bra. Sen är det väl ingen jättefördel jämfört med normal hantering.
Funkar fint för mig med. Men på sthil är det viktigt att bara spänna på avsedd ratt, inte trixa med kugghjulet under för då kan man dra sönder grejor (blir för mycket kraft)
 
Och nu inser jag att det stavas stihl, inte sthil… 😄
 
B Bazsy1983 skrev:
Hemsidan säger 1,6 kW för båda.
Inte manualen. Nu ser jag att vikten är specad lika där till skillnad från hemsidan.
Tekniska specifikationer i tabell för två olika motorsågsmodeller, 435 II och 435e II, jämförs gällande motor, tändsystem, bränsle- och smörjsystem, vikt och sågkedja/svärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Högre upp i samma manual är hk lika men vikten skillnad.....
Specifikationer för motorsågsmodellerna 435 II och 435e II, inklusive motorvolym, tomgångsvarvtal, maximal motoreffekt, tändsystem, bränsle- och smörjsystem, samt vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bazsy1983 skrev:
Jag har investerat i DeWalt 18V och deras batterisåg som tar dessa är väldigt klen har jag förstått. Annars hade det varit najs med Makitan, jag har faktiskt sett den.
18 volt är för klent
 
galento
A AndersS skrev:
Med det behovet behöver du ingen stark/tung såg, du är dessutom ovan så välj en med 13" svärd och snäll kedja. För det skulle jag bara köra min lilla och lätta såg.
Jag också 👍
 
galento galento skrev:
Jag också 👍
Den dög till detta i somras.
Ett nedfallet träd ligger på marken i en grönskande trädgård med verktyg synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplade stockar i en skogsområde, troligen användbara för ett byggprojekt som nämner tidigare användning under sommaren enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den dög till detta i somras.
[bild][bild]
Dom flesta sågar från Stihl och Husqvarna ”duger” till det där, inget snack om saken. Men har man känt på skillnaden mellan en Husqvarna 435 och en 550 så är dom (få) extra tusenlapparna för att få det bästa lätt värt det. Tycker jag. Det är grejer som håller i mååånga år, så utslaget per år är det kaffepengar.
 
M Mulvaden skrev:
Dom flesta sågar från Stihl och Husqvarna ”duger” till det där, inget snack om saken. Men har man känt på skillnaden mellan en Husqvarna 435 och en 550 så är dom (få) extra tusenlapparna för att få det bästa lätt värt det. Tycker jag. Det är grejer som håller i mååånga år, så utslaget per år är det kaffepengar.
Kan inte Husqvarna men det stämmer säkert. Min notering var utifrån ts beskrivning av behov. Jag kunde valt en MS 201 för dubbla priset, men 192an rullar också på efter ca 15 år, vald efter behovet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan inte Husqvarna men det stämmer säkert. Min notering var utifrån ts beskrivning av behov. Jag kunde valt en MS 201 för dubbla priset, men 192an rullar också på efter ca 15 år, vald efter behovet.
Japp, det är en rimlig inställning. Och jag säger inte emot. Men grejen med motorsågar är att toppnivån är väldigt nära ”konsumentsågarna” i pris.
 
galento
P Prodigys skrev:
Undvik verktygsfri kedjespänning, alla sågar jag använt som har haft det har inte klarart av att hålla spänningen någon längre stund. Värst är min brors såg, den får man spänna kedjan på var tionde minut.
Vad är det för sågar , inga problem med detta på 445,an här ?
 
Jag tog motorsågskörkort för ett drygt år sedan. Köpte då en Husqvarna 445eII triobrake efter lite efterforskning.

Det jag kan konstatera är att jag som inte är van vid något annat verkligen gillar den extra kedjebromsen. Ett lätt knyck med handleden för att låsa bara istället för att vrida vänsterhanden framåt. Dessutom känns det bättre med all säkerhet som går att få.

Har inte upplevt några som helst problem med kedjespänningen. Sist behövde jag spänna en gång på en tank och då var det förmodligen för att jag sågade fast mig och i brist på annan såg fick knixa och bända loss svärd och kedja ur stocken. Klart smidigt då att bara skruva på plats istället för att plocka med verktyg.

Hittade ett 15" svärd i verkstaden så köpte till kedja. Kör mer med 15" än 13", men det är ju en smaksak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.