Styrviren:
Skissen är inte helt solklar :D men förmodligen klarnar det när man ligger under maskinen och kikar ;) Stort tack för försöket ia :)
Om jag fattar rätt är det alltså två separata linhjul där viren lindas upp och mängden vire i varje spår ska alltså räcka mellan hö & vä ändläge. Det är alltså två vire-ändar som ska fästas i trumman enl "1" (man börjar med den ena).

Klippagregatet:
REmmen sitter där men den verkar trött, och dessutom har hålet för sträckarfjädern slitits upp och blivit avlångt. Remsträckning är alltså inte helt ok. Ny rem + lite svetsning borde fixa detta. Remmen är f.ö en SPZ 1800. Är det rätt rem ?

Transmission:
Tänkte närmast om det fanns några kända felställen när maskinen beter sig på det viset. Har för mig jag läst något om det.. får söka efter det igen.
Förutom redan nämnda ställen så vet jag att remskivan på växellådans ingående axel glappar lite + att drivremmen är trött.
Får väl undersöka detta lite mer noga. Det man är lite orolig över är ju växellådshaveri eller diffhaveri






 
man kan säga att skissen längst till vänster och 1) hör ihop... mittpunkten av wiren förskjuten kanske 30 cm nånting läggs i hacket mellan de två spåren .... sedan rullar man på extrawiren på trissan och därefter lika mycket till på andra spåret så det är lika mycket på varje... det är nog det som är mest viktigt snarare än exakt hur stor längden är....
 
Har nu bytt styrwire på min stiga. 4.8mm wire tyckte jag var alldeles för tjock... var betydligt lättare med 3mm (självklart biltema)  :cool:

Får se hur länge det håller  ;D

Har en B&S 11.5hk som har alltid varit lättstartad... nu har jag lite problem med starten.... tar ett tag innan jag får igång den, ibland fungerar det bara med startgas. har bytt tändstift. tänkte att det kanske var ett vanligt lätt fel som någon vet vad det kan vara, det är ju trots allt en B&S motor ;)

cheers
 
testa att rengöra förgasaren och bensintanken .... hade skit där i min motor och då gick den som den gick ... startade knappt alls ibland... det är iaf en första enkelt åtg... sedan kan man ju kolla i vilket skick tändstiftet är också...

 
Nu har jag gjort en lite grundligare undersökning av glappet i transmissionen och lådan är helt klart skum.

Provade att rotera ingående axel för att känna när utgående börjar röra sig.
Med 1:an i handlar det om ca 1/4 varv på ingående innan utgående börjar röra sig, så där finns lite spel.
Värre är det med backen :( där kan jag snurra 1 & 3/4 varv på ingående innan det händer något på utgående axel - verkar inte helt ok :(
 
johanFa skrev:
testa att rengöra förgasaren och bensintanken .... hade skit där i min motor och då gick den som den gick ... startade knappt alls ibland... det är iaf en första enkelt åtg... sedan kan man ju kolla i vilket skick tändstiftet är också...
har fixat förgasaren och besintanken men felet kvarstår. När jag fått igång motorn så fungerar den bra, det är bara starten som strular :-/
 
Värre är det med backen där kan jag snurra 1 & 3/4 varv på ingående innan det händer något på utgående axel - verkar inte helt ok
Om du tar isär lådan så ser du att backen drivs med en kedja inne i lådan... misstänker att den kedjan kanske kan vara risig för dig... förmodligen inte så kostsam att byta om det skulle vara så ....
 
johanFa skrev:
Om du tar isär lådan så ser du att backen drivs med en kedja inne i lådan... misstänker att den kedjan kanske kan vara risig för dig... förmodligen inte så kostsam att byta om det skulle vara så ....
Ahaa, det är på det viset.
Det lär nog bli ett litet trevligt vintermek att riva den lådan :)
 
johanFa skrev:
kanske nåt för Ubbe:
[länk]

;)
Redan kontaktad :)
 
Haft en likadan o det är lättmekade maskiner, Med slipade knivar och full gas kan man röja sly och buskar med dom.......
Blir det problem med slirande bakhjul kan man sätta i hjulvikter.

En svag punkt är lagret på växellådans utgående axel vid kugghjulet, kolla så det inte börjat gå ner sig för rätt vad det är så ligger axeln o nöter på växellådshuset o det är inte bra.
 
Per_Eriksson skrev:
En svag punkt är lagret på växellådans utgående axel vid kugghjulet, kolla så det inte börjat gå ner sig för rätt vad det är så ligger axeln o nöter på växellådshuset o det är inte bra.
Axeln är redan kollad :)
Finns bara axiellt glapp... Bra eller dåligt ?
 
Sådärja, då har man provat vad som händer när styrviren går av :D
Tack å lov hände den när jag kört fast ;D
 
då är det en fyrahundring då .... eller Biltema+meck.. ;)
 
Blev en vire från Sefir denhär gången
Tyvärr glömde jag att mäta längden innan den monterades :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.