171 082 läst · 151 svar
171k läst
151 svar
Hjälp mig med Stiga Park 2000
Rak 30 är tunnare än 10W40 i värme!!
Nu är oljan bytt.
Hittade "gräsklipparolja" SAE30 på macken. 51kr för 1liter var väl ändå i dyraste laget men det fick bli så denna gång..
Får väl försöka hitta oljan i lite större förpackning nästa gång.
Nu fattas det bara att gräset sätter igång och växer så jag kan provköra den ordentligt ;D
Ska väl köpa lite nya remmar också så det finns hemma har visst glömt det
Hittade "gräsklipparolja" SAE30 på macken. 51kr för 1liter var väl ändå i dyraste laget men det fick bli så denna gång..
Får väl försöka hitta oljan i lite större förpackning nästa gång.
Nu fattas det bara att gräset sätter igång och växer så jag kan provköra den ordentligt ;D
Ska väl köpa lite nya remmar också så det finns hemma har visst glömt det
Ubbe skrev:Nu är oljan bytt.
Hittade "gräsklipparolja" SAE30 på macken. 51kr för 1liter var väl ändå i dyraste laget men det fick bli så denna gång..
Får väl försöka hitta oljan i lite större förpackning nästa gång.
Nu fattas det bara att gräset sätter igång och växer så jag kan provköra den ordentligt ;D
Ska väl köpa lite nya remmar också så det finns hemma har visst glömt det
Tror jag gav ung. 74kr/L för Castrols olja på Mekonomen,men det är ju bara 2 L till båda klipparna om året det handlar om.Har provat att köra på animalisk bilolja av multigrade typ på en äldre åkklippare och som B & S själva skriver så ökade förbrukningen så i längden är inte detta ekonomiskt heller.
Äntligen har gräset vuxit lite och det blev dags för riktigt provkörning
Klippaggregatet måste åtgärdas för det blir inte bra
Verkar vara bara mittenkniven som klipper ordentligt. Trodde tidigare att det beror på att den är lite krokig, typ 10mm nerböjd på ena sidan, men är nu fundersam på om yttre knivarna verkligen snurrar som dom ska.. Får väl lyfta på locket och kolla remmarna...
Transmissionen känns inte helt stabil.
När det bär iväg utför tar det en liten stund/någon meter innan den börjar motorbromsa.. Verkar vara ett rejält spel någonstans - eller är det normalt ?
Har inte märkt några tecken på att det kuggar över.
Styrviren håller än
Har inte vågat kolla den
Klippaggregatet måste åtgärdas för det blir inte bra
Verkar vara bara mittenkniven som klipper ordentligt. Trodde tidigare att det beror på att den är lite krokig, typ 10mm nerböjd på ena sidan, men är nu fundersam på om yttre knivarna verkligen snurrar som dom ska.. Får väl lyfta på locket och kolla remmarna...
Transmissionen känns inte helt stabil.
När det bär iväg utför tar det en liten stund/någon meter innan den börjar motorbromsa.. Verkar vara ett rejält spel någonstans - eller är det normalt ?
Har inte märkt några tecken på att det kuggar över.
Styrviren håller än
Har inte vågat kolla den
Har en exakt likadan Stiga som Ubbe
Tänkte på styrwiren. jag behöver byta min för den har gått sönder och var nära på att köpa en ny för 500kr när jag hittade JohanFa:s beskivning på att göra en egen. Frågan är: hur ska stywiren vara lindad runt den främre/mittersta hjulet?
Växellådan stular oxå... ligger lite i när man står på 0:an. vid start får man hålla nere kopplingen :
Bromswiren har gått av, någon som har tips om hur man gör en egen?
Gängen släppte på en skruv till startmotorn vilket gör att den inte sitter fast ordentligt. måste man gänga om eller går det och köra typ gäng tejp eller nått?
Ubbe: du har inte lust att kolla läget på din styrwire?
Tänkte på styrwiren. jag behöver byta min för den har gått sönder och var nära på att köpa en ny för 500kr när jag hittade JohanFa:s beskivning på att göra en egen. Frågan är: hur ska stywiren vara lindad runt den främre/mittersta hjulet?
Växellådan stular oxå... ligger lite i när man står på 0:an. vid start får man hålla nere kopplingen :
Bromswiren har gått av, någon som har tips om hur man gör en egen?
Gängen släppte på en skruv till startmotorn vilket gör att den inte sitter fast ordentligt. måste man gänga om eller går det och köra typ gäng tejp eller nått?
Ubbe: du har inte lust att kolla läget på din styrwire?
Ang virenDrEvilboy skrev:Har en exakt likadan Stiga som Ubbe
Tänkte på styrwiren. jag behöver byta min för den har gått sönder och var nära på att köpa en ny för 500kr när jag hittade JohanFa:s beskivning på att göra en egen. Frågan är: hur ska stywiren vara lindad runt den främre/mittersta hjulet?
Växellådan stular oxå... ligger lite i när man står på 0:an. vid start får man hålla nere kopplingen :
Bromswiren har gått av, någon som har tips om hur man gör en egen?
Gängen släppte på en skruv till startmotorn vilket gör att den inte sitter fast ordentligt. måste man gänga om eller går det och köra typ gäng tejp eller nått?
Ubbe: du har inte lust att kolla läget på din styrwire?
Får du ingen ledtråd av bilden ovan ?
En vild gissning är att viren går 1 varv runt
Ska se om jag kan fixa en bättre bild, men jag har stora problem att krypa just nu
Ang växellådan
Har du provat att justera växellänkaget ? Finns ju lite justermöjligheter på kulleden som sitter på lådan.
Trasig gänga
Borra upp å gänga nytt å sätt i grövre bult
Alt montera helicoil och samma bultstorlek.
Gängtape använder man för att täta...
Bromsvire
Är höljet friskt gäller det bara att hitta en vire i rätt dim och fästa den på lämpligt sätt i båda ändar
Nja funderade mest på att det ser ut som om den har två spår. någon bild behöver du inte fixa, förstår nog när jag ligger under.Ubbe skrev:
angående växellådan så tror jag nog att saker och ting behöver bytas ut i den alternativt smörjas upp...
Gängtejp är till för att täta.... jaja, man lär sig något nytt varje dag :-[
Någon som vet var man kan köpa gäng insatser? finns ju på nätet har jag sett men skulle inte vara dumt om någon butik säljer det för då kan jag meka i helgen ;D
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Helicoilsatser är ganska dyra - tyvärr.
Har för mig att dom brukar ligga på ca 250-350kr/dimension, fast å andra sidan är det prylar man kan ha glädje av fler ggr i livet.
Men kolla med någon verkstad som har prylarna om du kan få hjälp där.
Jag antar att det är tumgängor/skruvar även på dessa B&S motorer, värt att tänka på
En annan variant för att laga gängor är att fylla gamla hålet med kemisk metall och borra/gänga ett nytt hål
Har för mig att dom brukar ligga på ca 250-350kr/dimension, fast å andra sidan är det prylar man kan ha glädje av fler ggr i livet.
Men kolla med någon verkstad som har prylarna om du kan få hjälp där.
Jag antar att det är tumgängor/skruvar även på dessa B&S motorer, värt att tänka på
En annan variant för att laga gängor är att fylla gamla hålet med kemisk metall och borra/gänga ett nytt hål
Vad är det för dimension 1/4" eller 5/16" UNC eller UNF. Om det är 1/4" (6,3mm)och det finns tillräckligt gods runt hålet kan du ju borra 6,7 och gänga M8,om det är 5/16"(7.9mm) UNC (grovgäng) så går det att prova en M8 gängtapp direkt i hålet,det är inte så stor skillnad på gängstigningen,om du kan få bättre gängor med M8 tappen kan du sedan ha på lite flytande gänglåsning,men detta är ju ingen "proffsrep" direkt men kan funka i nödfall.Ubbe skrev:
Du får nog öppna och se om det är "tomt" därinne... den där remmen verkar vara av tveksam kvalitet... min for av och lade sig runt mittenhjulet med dunder och brak!Klippaggregatet måste åtgärdas för det blir inte bra Ledsen
Verkar vara bara mittenkniven som klipper ordentligt. Trodde tidigare att det beror på att den är lite krokig, typ 10mm nerböjd på ena sidan, men är nu fundersam på om yttre knivarna verkligen snurrar som dom ska.. Får väl lyfta på locket och kolla remmarna...
Det finns tyvärr många ställen där det kan glappa på ... det första är växellådan ...det kan du kolla genom att ta av kedjan och vicka på lilla kugghjulet... och känna om du kan vrida det mycket... har inte nån direkt förslag på åtgärd om det är stort spel där...ny växellåda kanske.. men är kugghjulen hela så borde det inte glappa så mycket ... det andra är kedjan ner till hjulen ... är den slak så kan den behöva kortas eller bytas ut för att minska glapp... sedan kan det också vara glapp i differentialen... dvs mellan stora kugghjulet och axeln ut till hjulen ... kolla genom att vrida lite på det och se om hjulen (inte) följer med....