46 331 läst · 64 svar
46k läst
64 svar
Hjälp mig lista ut hur man får ett snyggt staket på altanen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vilket är en sanning med modifikation. Alla regelverk jag har tittat i pratar om "bör" snarare än "får".JEE skrev:
Med det sagt har du givetvis rätt i att man inte bör bygga ett klättringsbart staket, personligen skulle jag aldrig bygga med liggande ribbor exempelvis om det är lite höjd på altanen. Men jag skulle absolut våga bygga ett staket med stående ribbor som är 75 cm högt. Sunt förnuft kombinerat med att så gott det är möjligt följa de rekommendationer som finns kommer man långt med.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har vänner och släktingar, som bor vid Siljan i Dalarna, men har sommarstugor på västkusten.roli skrev:
Och en granne här i Halland, som har sommarstuga just vid Sankt Annas skärgård, vid Stendörren.
Man kan inte vara säker på något.
Det finns folk till allt, som någon sa
PS
Men kanske jag blandade ihop TS med en kommentator.
Lätt gjort om man inte är en fullfjädrad Messerschmitt.
Tack för rättelsen
Redigerat:
Jag hade ALDRIG gett mig på att totalrenovera ett 30-talshus om inte läget var fantastiskt. Det har varit många tillfällen under resans gång när man har känt att man bara vill sätta sig på golvet och gråta.Kromo skrev:
Mycket i huset var faktiskt renoverat under 80- och 90-talet. Dock visade det sig att det mesta var väldigt dåligt utfört och i många fall i sämre skick än det som var orört. Har exempelvis hittat diverse lösa elkablar skarvade med sockerbitar inne i väggen, igenbyggda luftspalter, dräneringsrör ihopkopplade med avloppet i öppna skarvar, ett lager på murstocken bortmonterat för att få mer plats i ett badrum (med kraftiga läckage inne i väggen som följd, trots godkänd eldning i kamin) och väldigt mycket mer tokigheter.
Men det blir ju bra när det blir klart.
Okej, då är det (för tillfället) klart, lagom till hösten.
Blev ju inte någon snofsigare modell, men jag är rätt nöjd och har absolut inspirerats av flera av er här. Planen är att måla stolpar och överliggare vita nästa år, men vi får se för vissa i familjen gillar det som det är. Det vita är dock bara grundmålat än så länge, så åtminstone det målas till våren.
Kul att tråden tog sådan fart.
Här är ett par bilder i alla fall:
//Andreas
Blev ju inte någon snofsigare modell, men jag är rätt nöjd och har absolut inspirerats av flera av er här. Planen är att måla stolpar och överliggare vita nästa år, men vi får se för vissa i familjen gillar det som det är. Det vita är dock bara grundmålat än så länge, så åtminstone det målas till våren.
Kul att tråden tog sådan fart.
Här är ett par bilder i alla fall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Andreas
Medlem
· Kronoberg
· 5 inlägg
Vi ska bygga något liknande behövde du bygglov för detta?
Nix, det krävs normalt sett inget bygglov om du bygger ett likadant staket på samma höjd.
Om ditt staket exempelvis består av mindre än 50% luft klassas det som plank och då behövs det bygglov vid en viss höjd (högre än 1 meter här i Jönköping och längre än 3,6 meter från huset).
Kika på din kommuns hemsida! De brukar ha ganska bra information där (när man väl hittar informationen)
Även Boverket finns lite matnyttigt om du vill fördjupa dig istället för att börja bygga
BOVERKET
Nu kanske jag rörde till det lite så jag upprepar mig, nej, något bygglov behövs inte för ett likadant staket.
Om ditt staket exempelvis består av mindre än 50% luft klassas det som plank och då behövs det bygglov vid en viss höjd (högre än 1 meter här i Jönköping och längre än 3,6 meter från huset).
Kika på din kommuns hemsida! De brukar ha ganska bra information där (när man väl hittar informationen)
Även Boverket finns lite matnyttigt om du vill fördjupa dig istället för att börja bygga
BOVERKET
Nu kanske jag rörde till det lite så jag upprepar mig, nej, något bygglov behövs inte för ett likadant staket.
Redigerat: