Som en del i konstruktionen av altanen sticker det upp rejäla stolpar längs med ytterkanten (95x95 sparrar).

Min tanke är att använda dessa som stolparna i staketet (och staket är ett måste som fallskydd längs med två sidor). Hade jag hittat dylika stolpar vita hade jag kört på det, men hittade bara vanliga impade.

Men det vore ju snyggt med lite vitt i staketet.... Då kan man fundera på hur man gör på bästa sätt.
Svärfar hade gjort så här:
-impregnerade stolpar
-impregnerade underliggare och överliggare
-vita spjälor

Det såg helt ok ut.

Andra alternativ jag kan komma på är
1 - Ha kvar stolparna impregnerade, men gör alla andra trädela (underliggare, överliggare och spjälor) vita.
2 - såga bort stolparna i nivå med trallen (de bär ju alltjämt upp konstruktionen) och köp ett helvitt tjusigt staket från exempelvis altanbygge.nu

Har ni några tips eller inspirerande bilder?

Måla de impregnerade sparrarna är väl uteslutet gissar jag.
 
Det går bra att måla om du väntar ett år.
 
  • Gilla
Johanna1234 och 1 till
  • Laddar…
Du kan måla de impregnerade stolparna efter en säsong eller två.
 
Jaså??

Jag trodde ett det alltid var kardinalsynd att "bygga in" impregnerade saker. Då även täcka med färg.

Ok, vad ska man ha för färg då? Vanlig grundfärg och sen utomhusfärg, eller måste det prime:as på nåt sätt?
 
En praktisk fråga:

-jag skulle vilja använda spjälor på en form som verkar kallas allmoge (för såna har huset vid huvudentrén), men jag blir inte klok på hur sådana monteras. Skruvar man uppifrån genom en överliggare och in i ändträet eller? Klämsde ihop mellan två överliggare?

Hittar inga beskrivningar på liknande staket.
 
Blomqvist78 skrev:
En praktisk fråga:

-jag skulle vilja använda spjälor på en form som verkar kallas allmoge (för såna har huset vid huvudentrén), men jag blir inte klok på hur sådana monteras. Skruvar man uppifrån genom en överliggare och in i ändträet eller? Klämsde ihop mellan två överliggare?

Hittar inga beskrivningar på liknande staket.
På mitt staket är de klämda och skruvade mellan två brädor och sedan ligger relingen ovanpå dessa.
 
Här hittade jag en bild på en liknande konstruktion:
Trästaket med vertikala plank och stolpar i snöigt landskap.
 
EN varning dock:
- Den blir tung och det går åt mycket virke...
 
Nu vet jag att du efterfrågade nått annat, men för inspirationens skull så får du se mitt räcke, jag har också 95-stolpar. Bifogar lite bilder, du verkar tycka om att slösa tid som en annan :p :D


Trädäck under konstruktion med verktyg och ett nyligen uppbyggt trästaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggt trätrall med ett oavslutat trästaket i bakgrunden och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trätrappa och räcke i trädgården med 95-stolpar och solpanel på husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
U8076NIN och 4 till
  • Laddar…
Trädäck med räcke där spjälorna håller jämnt avstånd, trädgård och barnlekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med räcke där spjälorna håller jämnt avstånd, trädgård och barnlekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär gjorde jag, ser lite mer arbetat ut och de håller rätt avstånd <10cm för små barn osv. Skall vitoljas nästa säsong.

/Manne
 
Nybyggd trätrall på uteplats med staket, stege och arbetsbänk mot en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde vi.
 
Gå till en smed och få gjort ett järnräcke, mindre klumpigt och ruttnar aldrig. Köpt ett sådant här och målade svart,
http://www.smidigemodigh.se/page/5/
lånad bild!
 
  • Gilla
Stefan Modigh och 1 till
  • Laddar…
Smaken är som baken! :)

Jag tycker du kan utgå ifrån att det går att måla de impregnerade 95-stolparna nästa år, om du vill ha dem vita. Vill du sedan måla något annat vitt köper du virke som inte är impregnerat och målar det så länge.

Vill du inte måla något vit köper du impregnerat till det.

Vilket du än väljer kommer du behöva underhålla/behandla räcket på något sätt, tänk på att måla kräver lite mer jobb än t.ex oljning (tycker jag).
 
Ecke16 skrev:
[bild]
Såhär gjorde vi.
herbert skrev:
Gå till en smed och få gjort ett järnräcke, mindre klumpigt och ruttnar aldrig. Köpt ett sådant här och målade svart,
[länk]
lånad bild!
Nej, om ni ursäktar, det där duger inte!
Det primära kravet på ett altan- eller balkongräcke är att man skall kunna ställa ett champagne- eller grogglas på det. Helst också en ishink/vinkylare :)

Så överliggaren måste vara tillräckligt bred och dessutom helt horisontell.
En sådan här går alltså bort direkt:
Skiss av ett altan- eller balkongräcke med tekniska specifikationer som visar lutande överdel, avrundade kanter och dränering, inte lämpligt för glas.

För övrigt går det bra att måla tryckimpregnerat så fort det är någorlunda torrt,
man behöver inte vänta ett år.
Men det måste få möjlighet att torka lite, t.ex. genom att förvaras under tak.
Men ofta får det ju ligga ute oskyddat i regn och rusk, för "det tål det ju" :|
 
  • Gilla
blue.b och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.